Mivel tömjünk meg a kosarunkat karácsony előtt?
A Mikulás-napi és karácsonyi édességek bolti eladása meghaladta a 2 milliárd forintot a tavalyi ünnepi időszakban. A szezonális termékek forgalma 11 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól – többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat kiskereskedelmi indexe.
Emelkedett a hagyományos Mikulás-napi csomagok forgalma, és megközelítette a 400 millió forintot 2009-ben. A csokoládéból készült Mikulás-figurák a legnépszerűbbek, értékben a forgalom több mint felét vitték el. Tavalyi részarányuk 56 százalék volt, ami 1,3 milliárd forintos értékesítést jelent. További 4 százalék jutott a csokoládéból készült karácsonyfadíszekre, 5 százalék pedig az egyéb figurákra. Az összes szezonális terméken belül a hagyományos Mikulás-csomagok piacrésze 14 százalékról 16-ra nőtt tavaly - értéküket tekintve.
Az ajándékkal kiegészített csomag kedveltségét jelzi, hogy ha forgalma nem is, de részaránya 1 százalékponttal, 20 százalékra nőtt. Ebből fele rész jut az adventi naptárakra. Valamivel kevesebb a játékot is tartalmazó édességcsomagokra, kis hányad pedig a speciális kiszerelésekre. Az átlagár jelentős emelkedése okozza, hogy a mennyiségihez képest a forgalom - értékét tekintve - kisebb mértékben csökkent. Egy kilogramm karácsonyi szezonális édesség átlagos fogyasztói ára tavaly decemberben 3193 forint volt; 18 százalékkal több, mint tavalyelőtt decemberben.
Ezen a területen erősek a gyártói márkák. Mind a tavalyi, mind az egy évvel korábbi karácsonyi szezonban 96 százalék jutott rájuk az értékben mért forgalomból. A decemberi ünnepekre szánt szezonális édességek fő beszerzési forrása továbbra is a hipermarket. Legutóbb a karácsonyi időszakban ugyanúgy 58 százalék jutott rá az értékben mért forgalomból, mint egy évvel korábban. A hazai lánc 16, a szupermarket 13, a diszkont 10 százalékkal részesedett az értékesítésből, míg a többi boltra 3 százalék jutott.