Racionalizálnak a T-Mobile ügyfelek - Várakozások alatt az MTelekom
A távközlési vállalat árbevétele 2009 egészében 4,3 százalékkal 643,9 milliárd forintra mérséklődött, adózott...
A távközlési vállalat árbevétele 2009 egészében 4,3 százalékkal 643,9 milliárd forintra mérséklődött, adózott eredménye 11,7 százalékkal 93,2 milliárd forintra esett. A negyedik negyedévben a nyereség esetében még nagyobb volt a visszaesés, a 10,2 milliárd forint bő 20 százalékkal marad el az egy esztendővel korábbitól, ráadásul a Bloomberg konszenzusánál is 700 millió forinttal kevesebb. Az árbevétel az év utolsó három hónapjában 4 százalékkal 163,4 milliárd forintra süllyedt.
Lakossági üzletág - Több TV, kevesebb internet
A lakossági üzletágnál a szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 4,0 százalékkal 81,8 milliárd forintra csökkentek, a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA pedig 2,6 százalékkal 43,4 milliárd forintra mérséklődött 2009. negyedik negyedévben 2008 azonos időszakához képest. Nagyobb visszaesést mértek a mobil bevételek esetében, amelyek 5 százalékkal maradtak el az egy esztendővel korábbitól, s 48,6 milliárd forintra rúgtak. A cég gyorsjelentésében a jelentős mértékű visszaesést azzal magyarázta, hogy a kedvezőtlen gazdasági környezetben az ügyfelek racionalizálni próbálták a kiadásaikat. A T-Mobile lakossági ügyfeleinek száma valamint a SIM kártyák száma alapján mért piacrészesedése is csökkent a 2008 végi szinthez képest.
Kisebb mértékben ugyan, de elmaradtak a 2008 utolsó negyedévben mérttől a vezetékes bevételek is az elmúlt esztendő utolsó három hónapjában. A 33,2 milliárd forint 2,7 százalékos visszaesést jelent. A csökkenést az okozta, hogy a gazdasági visszaesés és a különböző IP- és kábelalapú hangszolgáltatások irányába történő migráció következtében növekedett az ügyfél lemorzsolódás, ami az előfizetési és forgalmi bevételek csökkenéséhez vezetett. A szélessávú ügyfelek száma ugyan tovább nőtt, és meghaladta az 595 000–et, azonban az árak csökkenésének és a kedvezőbb díjszabású csomagokra történő migráció erősödésének következtében az internet bevételek 6,5 százalékkal mérséklődtek. Ezen kedvezőtlen hatásokat részben ellensúlyozta, hogy az ügyfélszám növekedésének köszönhetően az utolsó negyedévben majd harmadával nőttek a TV szolgáltatásokhoz kapcsolódó bevételek, s 2009 végén a TV előfizetők száma már 630 000 volt.
Vállalati szegmens
A vállalati üzletág esetében a szegmensek közötti kiszűrések előtti bevételek 2,3 százalékkal 47,5 milliárd forintra csökkentek, a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA viszont 2,5 százalékkal 21,3 milliárd forintra nőtt. A vezetékes bevételek 6,8%-kal csökkentek, tükrözve a magyar gazdaságban tapasztalható recessziós hatásokat, míg a mobil bevételek ennél is nagyobb mértékben 9,1 százalékkal estek vissza a lakossági üzletágnál már említett okok miatt.
A két nagyobb alszegmensebn mért visszaesést ugyanakkor részben ellensúlyozta a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek 10, százalékos bővülése. A jelentős növekedés annak köszönhető, hogy számos, az év korábbi időszakában elhalasztott vállalati és állami beruházás a negyedik negyedévben lezárult.
Mit mond a vezérigazgató?
Christopher Mattheisen a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója elmondta: az erősödő verseny, és a kedvezőtlen gazdasági környezet miatt nehéz éven van túl a társaság, a cégnek azonban több területen sikerült előrelépnie. A hazai vezetékes piacon tovább folytatták az összekapcsolt csomagok értékesítését, hogy megerősítsék a Magyar Telekom, mint integrált szolgáltató pozícióját. A vezérigazgató jelezte: ezen csomagok iránti kereslet meghaladja várakozásaikat, és az év során megduplázódott azon ügyfelek aránya, akik hangalapú, internet és TV szolgáltatásokra egyaránt előfizetnek. Emellett 2009-ben jelentősen növelni tudták részesedésüket a TV piacon, így a vállalat jelenleg a második legnagyobb TV szolgáltató Magyarországon.
Christopher Mattheisen hozzátette: a külső környezet eredményekre gyakorolt kedvezőtlen hatásait a részsikerek ellenére sem tudta teljes mértékben ellensúlyozni a Magyar Telekom, mivel a lakossági és üzleti szegmensben egyaránt erős nyomás nehezedett az ügyfelek vásárlóerejére. A forgalom jelentősen mérséklődött, miközben az ügyfelek költség-racionalizálási törekvései következtében nőtt az elvándorlás.
Mindezek következtében 2009-ben a bevételek a vállalatvezetés várakozásait meghaladó mértékben csökkentek. Sikerként könyvelte el ugyanakkor a vezérigazgató, hogy a tavaly végrehajtott költségcsökkentési intézkedéseknek köszönhetően a bevétel visszaesése ellenére a rendkívüli tételek nélküli EBITDA és a CAPEX is a publikus célkitűzésnél némileg kedvezőbben alakult.
További visszaesés 2010-ben
A folyó üzleti évre előretekintve a magas munkanélküliség és a háztartások rendelkezésre álló jövedelmének csak korlátozott mértékű növekedése következtében várhatóan továbbra is nagy nyomás nehezedik majd az ügyfelek kiadásaira, ráadásul a vállalati szegmensben is várhatóan folytatódnak a kedvezőtlen tendenciák, ami korlátozóan hat a bevételekre – jelezte az MTelekom vezér. Nem túl jó hír az sem, hogy a 2009. évi átlagnál erősebb forintárfolyam kedvezőtlen hatással lehet a vállalat eredményeire, mivel negatívan befolyásolja a nemzetközi leányvállalatok hozzájárulását a forintban számított eredményekhez. Mindezek következtében a társaság vezetése 2010-ben a bevételek és a rendkívüli tételek nélkül számolt EBITDA esetében is 5-7 százalékos csökkenést vár.