Januárban a legfőbb európai piacokon 50-60 százalékkal zuhant az értékesített Teslák száma. Az Egyesült Királyságban a BYD fennállása során először több autót adott el, mint Elon Musk cége.
Több mint ötödével csökkent az épületek építésének mennyisége, a megkötött új szerződések volumene is a felére esett vissza, ami 2025-re sem ígér túl sok jót.
A gazdaság cash flow-problémáiról és a bátortalanul költekező magyarokról beszélt a nemzetgazdasági miniszter; rémes szám érkezett a beruházásokról; tucatjával jönnek a kínai cégek. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.
2024 márciusában az ipari termelés 10,4 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest, és ez még úgy is hatalmas bukás, hogy tavaly három nappal többet dolgoztunk ebben a hónapban.
Különösen Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát érintheti rosszul a német gazdaság recessziója, amely nem konjunkturális, hanem strukturális, vagyis hosszú ideig eltarthat. A német autóipar Közép-Európát hátországnak tekintette, de lemaradt az átállásban az elektromos járművekre.
Azok az országok, ahol már a pandémia előtt is széles körűen használták a digitális eszközöket az oktatásban, sokkal kevésbé estek vissza a PISA-teszteken. Ugyanakkor, ahol a diákok órákig csetelnek és játszanak az iskolában is, 49 ponttal kevesebb pontot értek el matematikából. Érdekes viszont, hogy ahol egyszerűen tiltják a mobilt a suliban, a diákok éjszaka sem kapcsolják ki az értesítéseket, nem tanulják meg ugyanis a felelős eszközhasználatot. A tiltás tehát önmagában nem megoldás.
A magyar gazdaság továbbra is sérülékeny, például a költségvetés helyzete és az uniós források körüli bizonytalanságok miatt. 2024 egészében pozitív marad a reálkamat, de jelentős forinterősödés nem várható a CIB szakértői szerint.
A beruházások értéke 12,1 százalékkal esett vissza 2023 harmadik negyedévében az előző év azonos időszakához viszonyítva, még úgy is, hogy a feldolgozóipar felfelé húzta a teljesítményt.
Németország lesz a világ egyetlen nagy gazdasága, amely 2023-ban zsugorodik. A bajok ugyan eltérnek a 90-es évek végitől, de ismét nagy adag reformra lenne szükség a versenyképesség helyreállításához. A német visszaesést pedig hazánk hatványozottan megszenvedi.