2010. február. 23. 10:07 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2010. február. 23. 10:14 Vállalkozás

Kelet-Európa a gázra lép, Németország hátramenetbe kapcsol

A globális autóipar több mint, százéves történelmében 2009 volt az egyik legnehezebb év.

A globális autóipar több mint, százéves történelmében 2009 volt az egyik legnehezebb év. A recesszió rámutatott, hogy milyen szoros kapcsolat van a nemzetgazdaságok és az autóipari szektor állapota között. Az autóipar csak Európában mintegy 2 millió munkavállalót foglalkoztat közvetlenül és további 12 milliót közvetetten, ezért túl fontos ahhoz, hogy elbukjon – hangsúlyozta Armin Krug, a PricewaterhouseCoopers autóipari csoportjának budapesti vezetője.

A roncsprograomk foghatják vissza az idei növekedést

Az öreg kontinensen jelentős gyártási kapacitás maradt kihasználatlanul, szakértők szerint csak az Európai Unió országaiban mintegy 6,5 millió darab. Ez annak ellenére is így van, hogy Európában több kormány roncsautó-programokkal támogatja az autópark megújítását.

A PwC szakértői szerint a személyautók iránti kereslet mintegy 900 ezerrel lesz kevesebb 2010-ben az Európai Unióban, amelynek a legfőbb oka a német autópiacon tapasztalt jelentős keresletcsökkenés.

A prognosztizált csökkenés azért nem drasztikusabb, mert a roncsautó-programokból kimaradó EU országok növekedésnek indultak és – az elmúlt két év visszaesése után – emelkedik a kishaszongépjárművek iránti kereslet is.

Kelet-európai helyzetkép

A tavalyi évben Kelet-Európa gyártási teljesítménye becslések szerint 48 százalékot esett 2008-hoz képest. Bár 2010 is kihívásokkal telinek ígérkezik, az eladási mutatók várhatóan javulni fognak. A főbb európai piacok kilábalása a válságból szintén pozitív tendencia az autóexportőr országoknak. Idén valamennyire az uniós kishaszongépjárművek piaca is magához tér majd és ez a trend pozitívan hat az Európai Unióba exportáló kelet-európai autógyárakra.

A jövő még nagyobb versenyt hoz

A globális autóipar minden szereplője arra koncentrál, hogy meghatározó tudjon maradni az állandóan változó üzleti környezetben. A nagy kérdés azonban az, hogy az adott vállalat tud-e újat mutatni technológiai portfoliójával, illetve tud-e terjeszkedni a régiójában. A jövőben várhatóan megnő a vállalatfelvásárlások és egyesülések száma.

Ecoline

Gazdaság Ballai Vince 2025. május. 02. 13:30

A klímaváltozás buszán ülünk, féktávolságon belül van a fal, mindenki előtt van gáz- és fékpedál – ön épp melyiket nyomja?

A címben kissé átdolgozva idézett metaforát Zlinszky János biológus, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem tanára hozta egy minapi beszélgetésen, amin Gelencsér András kémikussal és Ürge-Vorsatz Diána fizikussal beszélte át a klímaválság helyzetét. Szó esett a polikrízisről, a fogyasztás szent tehenéről, a zöld diktátorokról és a nemnövekedésről. Mit tehetnek a politikusok, a társadalom, az egyének és a kutatók? Sokféle kérdésre sokféle válasz jött a keresztény tanításból kiinduló biológustól, a borúlátó levegőkémikustól és az optimista fizikustól.