Stratégiai bénultság - Gyógyítható állapot?
A válságban a vállalkozások elsősorban rövid távú...
A vállalati szféra számára a túlélés a reakciók gyorsaságán és hatékonyságán múlik, ezért különlegesen fontos, hogy már eddig is rengeteg vállalat került a „stratégiai bénultság” állapotába – derül ki az A.T. Kearney új elemzéséből. A tanácsadó cég több mint 1200 fizetésképtelenné vált vállalatnál vizsgálta meg a válság megjelenésének okait és a leggyakoribb ellenintézkedéseket. A felmérésből kiderül, hogy a fizetésképtelen cégek több mint fele gyenge stratégiai, vagy beruházási döntéseket hoz, s a veszélyeztetett vállalatok gyakran reagálnak kizárólag rövid távú, tisztán működési döntésekkel. Az A.T. Kearney szerint az intézkedéseknek csupán 15%-a illeszkedik egy új, hatékonyabb stratégiához.
„A hosszú távú stratégia átgondolása és a rövid távú lépések ehhez történő igazítása a magyar KKV és nagyvállalati szféra számára is elengedhetetlen. Nem szabad hagyni, hogy a „stratégiai bénultság eluralkodjon”, erre időt kell szánni mindenáron és így akár győztesen is ki lehet kerülni a válságból” – állítja Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója.
Az ellátási lánc optimalizálása
A jelenlegi gazdasági környezetben a nyersanyagárak esése és a piaci verseny élénkülése teret nyit a szerződések újratárgyalása előtt. Az anyagköltségek csökkentésével a vállalatok elkerülhetik, hogy méltánytalan terheket rójanak az értékesítési kapcsolatokra, főként azokra, amelyek stratégiailag kiemelten fontosak. Költségoptimalizáló intézkedésekkel, mint például egy beszállító-alkalmassági program bevezetése, bevételi áldozatok nélkül optimalizálható az ellátási lánc.
Ezek a lépések egy újratervezett költségvetéssel együtt rövid időn belül jelentős pénzügyi megtakarításokat és nagyobb likviditást eredményeznek. Jó példa erre az acélipari termékek árának újratárgyalása az autóiparban és a beszállító-alkalmassági program a fogyasztási cikkek piacán. A gépipari vállalatok is nagy előszeretettel segítik stratégiai beszállítóik pénzügyi helyzetét, hogy így erősítsék meg kapcsolataikat.
Az értékesítők előtt két fontos kihívás áll: a folyamatok újratervezése és az ingadozó kapacitáskihasználtság kiegyensúlyozása. Rövid távon a tőkeforrás szűkösség enyhíthető az állományok csökkentésével, illetve a kinnlevőségek és kötelezettségek menedzselésével, valamint a nettó forgótőke javításával - a nettó forgótőke akár 35%-ra is gyorsan lecsökkenthető, különösen az olyan intenzív gyári munkát igénylő iparágakban, mint az acél-, vagy a vegyipar. Az értékesítés és a marketing azonban a vásárlókkal való kapcsolatok javításán keresztül is hozzájárulhat a fenntartható szerkezetváltáshoz, az árak és az értékesítés mennyiségének stabilizálásához. A cél az, hogy a vásárlói és termékportfólió optimalizálásával egyidőben az áresés ellen is fellépjenek.
Új stratégiai fókusz
A gyorsan változó üzleti környezet miatt a szerkezetváltás során elengedhetetlen a stratégiai célok felülvizsgálata. Az A.T. Kearney a jelenlegi válság nagysága miatt és a fenntartható szerkezetváltás érdekében átfogó vállalati stratégia megalkotását és a rövid távú intézkedések specifikálását javasolja. A valóban hosszú távú siker titka egy olyan megközelítés, amely a likviditás, a nyereségesség és a stratégia egyensúlyán alapul. A folyamat annak tudatosításával kezdődik, hogy bizonyos helyi vagy globális tendenciák, melyek a vásárlók, a versenyzők, a beszállítók és a technológiák körében kialakultak, akár a válság után is folytatódhatnak, akár új húzóerővé is válhatnak.
Ebből következően a lehetséges forgatókönyvek kidolgozása olyan stratégiai viszonyítási pontokat jelent, amelyhez aztán az összes rövid és középtávú lépés igazodik. Például a repülőiparban az olcsó jegyek és a gazdaságos utazások iránti kereslet jelenlegi növekedése valószínűleg folytatódni fog a válságot követően is. Ennek értelmében egy „fenntartható szerkezetváltást” alkalmazó repülőtársaság üzleti modellje szükségszerűen tartalmazza a vásárlói igények változását.
Az üzleti stratégia alapos elemzése és esetleges bővítése a garancia arra, hogy a különböző működési szinteken meghozott döntések egyaránt a vállalat stratégiai céljainak elérését szolgálják. Ezzel együtt a rugalmasság és az új fejlődési irányokhoz való gyors alkalmazkodás képessége elengedhetetlen a gazdasági bizonytalanság idején. Sok mérnöki vállalkozás jó példát mutat erre a stratégiai fókuszváltásra, ahogy egyre inkább az „after-sales” és szolgáltató szektorok irányába csoportosítják tevékenységeik körét. Ezzel a „fenntartható szerkezetváltással” sikerrel kompenzálják a megrendelések számának visszaesését és stabilizálják a bevételeket.
Végezetül: bár a rövid távú intézkedések azonnali pozitív hatást eredményezhetnek, hosszabb távon akár károsak is lehetnek. A hanyatlás idején a vállalkozások számára különlegesen fontos a rugalmasság, mert csak így őrizhetik meg lehetőségüket a fejlődésre, csak így tarthatják nyitva a növekedés kapuit a válság utáni periódusra.
* * * Támogatott hitel vállalkozások számára
A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.