Új veszélyes kiskapu adóbevallásnál
A helyi iparűzési adó szabályozáshoz kapcsolódóan a legnagyobb port az adóztatási feladatok állami adóhatósághoz való átcsoportosítása kavarta. A feladatok átadása 2010-ben még folyamatosan zajlik, az önkormányzati adóhatóság felé kell befizetni az iparűzési adó előleget 2010. március 15-ig, s benyújtani a 2009. évi, 2010. május 31-én esedékes adóbevallást. Az átmeneti szabályok rendelkezése, miszerint a 2010-et megelőző adóévekhez kapcsolódó adómegállapítási jog 2011. december 31-én elévül - eddig lesz lehetőség az önellenőrzésre, illetve az adóhatósági ellenőrzés lefolytatására - jelentős kockázatokat hordoz.
Téved, aki azt gondolja, hogy a szilveszteri koccintás után elfelejtheti az önkormányzati adóhatósággal való kapcsolattartást a helyi iparűzési adó tekintetében. A feladatok átadása 2010-ben még folyamatosan zajlani fog, így 2010. március 15.-én kell utoljára az önkormányzati adóhatóság felé kell iparűzési adó előleget fizetni, hasonlóképpen ide kell benyújtani a 2009 évi, 2010. május 31-én esedékes adóbevallást.
Az átmeneti szabályok – a vállalkozók számára szinte ajándéknak tűnő – rendelkezése szerint, a 2010-et megelőző adóévekhez kapcsolódó adómegállapítási jog 2011. december 31-én elévül. "Ez a köznyelvre lefordítva annyit jelent, hogy 2011 végéig lesz lehetőség az önellenőrzésre, illetve az adóhatósági ellenőrzés lefolytatására. Egyelőre még nem tisztázott, hogy az elfogadott szabályok alapján hogyan lehet majd elkerülni a 2011. december végén az egyes adózók javára beadott és adó-visszaigénylést kérő önellenőrzésekkel történő visszaéléseket" – hívja fel a figyelmet problémára Hegedüs Sándor, az RSM DTM Hungary adócsoportjának vezetője.
A helyi iparűzési adó vállalkozásokat érintő aspektusai az adózáshoz kapcsolódó adminisztráció csökkentését és az eljárások egyszerűsítését eredményezték. Az új szabályozás legnagyobb haszonélvezői azok a társaságok, amelyek több önkormányzat területén működnek, ezek közül is kiemelten a közszolgáltató vállalatok. Míg korábban minden érintett önkormányzattól be kellett szerezniük a bevallási űrlapokat, majd egyenként kitölteni, postázni őket, addig az új rendelkezések szerint mindezt egy elektronikusan letölthető és benyújtható bevallással meg lehet majd oldani. Persze rossz hír a könyvelőknek, hogy eztán sem fognak mentesülni az adóalap megosztás bonyolult kalkulációjától, azt változatlan szabályok szerint el kell végezni. További könnyítés – egyben költségcsökkentési lehetőség – hogy az adózók egy összegben teljesíthetik adófizetési kötelezettségüket az állami adóhatóság felé, majd annak felosztását az egyes önkormányzatok között már az APEH fogja elvégezni a bevallási adatok alapján.
Egyelőre még nem megjósolható, hogy a 2009-es adóévet követő iparűzési adó bevallások ellenőrzésére milyen hatást gyakorol a feladatok átkerülése az állami adóhatósághoz. Feltételezhető, hogy a kis településeken tevékenykedő adózók – akik eddig nem igazán találkoztak iparűzési adó ellenőrzéssel – panaszkodni fognak, hiszen várhatóan az úgynevezett átfogó ellenőrzések keretében lezajló iparűzési adóellenőrzések megszaporodását fogják tapasztalni. Azt sem lehet még előre látni, hogy az állami adóhatóság ellenőrei milyen megállapításokat tesznek majd. Az azonban borítékolható, hogy tartalmuk össze fog kapcsolódni a többi adónemben tett megállapításokkal.
Kedvező módosítások: K+F és külföldi telephely vonatkozásában
A változások következtében az adóalap meghatározása során levonhatóvá válik az alapkutatás, alkalmazott kutatás, kísérleti fejlesztés adóévben elszámolt közvetlen költsége, ezzel teljesítve a vállalkozói szféra régóta megfogalmazott igényét, hogy a kutatás-fejlesztést a társasági adó, és a különadó mellett, az iparűzési adó alapjánál is figyelembe lehessen venni adóalap csökkentő tételként. A nemzetközi összehasonlíthatóság és egységes értelmezhetőség érdekében a kutatás és kísérleti fejlesztés meghatározásában egy nemzetközileg is alkalmazott dokumentum szolgál útmutatókét.
A jogalkotó hosszú vita végére tett pontot azzal a 2010. január 1.-jén életbelépő módosítással, mely szerint a külföldi telephelyen végzett tevékenység, a helyi iparűzési adót jövedelem típusú adóként értelmezve mentesül az adóztatás alól. Ennek hatására megszűnt a magyar vállalkozók külföldi versenytársakkal szembeni versenyhátránya, s a nem magyarországi telephelyen keresztül végzett tevékenység után az adott ország jövedelem adóin túl nem kell a helyi iparűzési adót megállapítania, illetve megfizetnie.