Mi van a webkirakat mögött?
Egy jó weblap, megfelelő marketingtevékenység, és már működhetne is az internetes áruház – állítja szakértőnk –, de jó logisztikai háttér nélkül nincs siker. Ebbe a kereskedelmi formába alacsony tőkével bárki belefoghat ugyan, de a logisztikai megoldásokra ügyelni kell.
Sem saját raktárra, sem milliókat felemésztő kezdő árukészletre nem kell feltétlenül költeni, mivel ma már olyan kiszolgálói hátország érhető el Magyarországon is, amely biztosítja a megfelelő infrastruktúrát. A logisztikai szolgáltatók nemcsak bérraktározást, de a megrendelt termékek házhoz szállítását is vállalják.
Kiszervezett logisztika
„Ha a webáruházat működtető keres-kedők a logisztikai feladatokat kiszervezik, költséghatékonnyá tehetik a vállalkozásukat. A logisztikai szolgáltatónak ugyanis csak a ténylegesen igénybe vett szolgáltatás, bérelt terület után kell fizetni. Ha csak egy kanna tejfölt tárolok nála, akkor ennek a bérraktározása terheli a megbízót” – mondja dr. Duma László, az Adversum Logisztikai Tanácsadó Kft. ügyvezetője. Természetesen amennyiben hagyományos bolttal rendelkező kereskedő indít internetes áruházat, amely akár üzletének webes kirakataként is funkcionálhat, részben bírhata megfelelő háttérrel, már ami a készletezést, raktározást jelenti. A fővárosban és egyenletesen magas rendelésszám mellett esetleg megéri saját kiszállítást szervezni, de országos szinten ez biztosan kivihetetlen. Mivel az internetes megrendelések jellemzően néhány ezer forintos tételt jelentenek, a tárolás és a kiszállítás sokszor drágább, mint maga az árucikk. A méretgazdaságosság miatt érdemes a megrendeléseket összefogni.
Gyakori, hogy a felvett rendelés házhoz szállítását nem azonnal vagy rövid időn belül, hanem viszonylag tág időkorlátok között vállalják. Ilyenkor a webbolt tulajdonosa először maga is megrendeli partnerétől, beszállítójától az igényelt árucikket. Ezek az internetes áruházak gyakorlatilag a csomagküldő hálózatokhoz hasonlóan működnek.
Ezekre a logisztikai szolgáltatásokra érdemes tendert kiírni szakemberek közreműködésével. „Egyre több olyan megbízónk van, aki rájön a megfelelő szolgáltató kiválasztásának fontosságára, az elérhető előnyökre.” Duma László külön kiemeli, milyen fontos a szakmailag is kellően előkészített szerződés a kereskedő és a logisztikai szolgáltató között. A vásárlókkal ugyanis a kereskedő áll kapcsolatban, s az ő jó híre forog kockán a szolgáltatás során elkövetett hibák miatt is.
A bankkártya sokaknak tabu
Duma László úgy látja, hogy Magyarországnak van behoznivalója az e-kereskedelem területén. Az internetes kapcsolattal rendelkezők és a világhálót rendszeresen használók számához képest is viszonylag alacsony az internetes vásárlók száma. Így egészen biztosan felfutás várható ezen a területen. Az egyik komoly probléma, hogy az emberek még ma is félnek bankkártyával fizetni, ráadásul nemcsak az interneten, de a tradicionális boltokban is. A különböző, ezt is firtató kérdőíveken első számú kifogásként jelenik meg a bankkártyás fizetéstől való idegenkedés. Ez az idegenkedés nemcsak hazánkra, de egész Kelet-Közép-Európára jellemző attitűd: a kártyát elsősorban készpénzfelvételre és csak kisebb részben fizetésre használják. Pedig az eddigi tapasztalatok nem adnak okot erre a bizalmatlanságra. Így a házhoz szállított termékek többségét a kevésbé korszerű, de szélesebb körben elfogadott utánvéttel fizeti ki a megrendelő.
A házhozszállítási anomáliákról és a megoldásokról itt olvashat bővebben.