2008. július. 02. 12:15 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. július. 02. 12:22 Vállalkozás

Magyar vállalkozók lehetőségei a lengyel piacon

Jelenleg több mint félszáz franchise hálózat működik a lengyel piacon, de népszerűségüket egyelőre beárnyékolják a magyarországihoz hasonló finanszírozási nehézségek. Milyen lehetőségek várnak arra, aki mégis Lengyelországban próbálna szerencsét?

A lengyel franchise hálózatok 75 százaléka hazai, 25 százaléka pedig külföldi eredetű. A működő rendszerek 54 százaléka termékalapú, 46 százaléka szolgáltatásalapú franchise, így az arány kiegyensúlyozottnak tekinthető. Ha a további számokat tekintjük, kiderül, hogy a hálózatok 20 százaléka működik a ruházati és cipőszektorban, biztosítási, illetve B2B területen 10 százalék dolgozik jelenleg. Érdekes tény, hogy a cégek alig több mint 5 évvel beindulásuk után döntöttek a franchise-hálózat kifejlesztése mellett, de több olyan vállalkozás van, amely rögtön franchise-ként kezdett működni, átlagosan 6 fővel.

A lengyel hálózatok összességét tekintve az átlag belépési díj a következőképpen alakul.

Az 1-10 egységgel bíró hálózatok esetén 1750 ezer forint, 10-40 egységszám között 925 ezer forint, és a 40-nél több üzlettel működő franchise hálózatok esetén sem éri el a franchise-díj az egymillió forintot. Jellemző a lengyel hálózatokra, hogy minél több egységük működik, annál inkább hajlamosak elengedni a belépési díjat. Ez a 40-nél több egységgel bíró hálózatok több mint felére igaz.

Egy franchise-egység nyitása legalább 3,5 millió forintba kerül. Szintén jelentős eltérések tapasztalhatóak a franchise-átvevők keresése tekintetében. Legeredményesebbnek a franchise weboldalak bizonyulnak, nagy számban érkeznek új átvevők a már régebb óta a rendszerben dolgozó tulajdonosok ajánlására, de a franchise portálokon közzétett hirdetések nyomán is sokan érdeklődnek az adott hálózatról.

A franchise lengyelországi térhódítása a felmérés szerint elsősorban azért várat magára, mert hiányzik a banki finanszírozás, magasak a befektetési költségek, a bérleti díjak, nincsenek megfelelő üzlethelyiségek és a franchise sem annyira ismert még. Hasonlóak a problémak a magyar piacon is.

Forrás: http://franchiseportal.hu

hvg360 Nemes Nikolett 2025. január. 15. 14:45

Technostressz, kiégés, home office – áldjuk vagy átkozzuk a Covidot azért, amivé a munkahelyek váltak?

Az öt éve kitört járvány társadalmi, gazdasági hatásai jóval távolabb mutatnak, mint gondoltuk. A HVG új sorozatában ezt járjuk körbe különböző aspektusokból; ebben a cikkünkben arról lesz szó, hogy miként zajlott a kényszerűnek tűnő digitális átalakulás, amely nemcsak a munkaerőpiacra, a cégekre volt súlyos hatással, hanem a mentális állapotunkra is. Miért nem teljesen egyértelmű még ma sem a home office megítélése, hogyan változtak meg az elvárt vezetői és munkavállalói kompetenciák, és mi az a VUCA/BANI-világ, amelyben élünk? Szakértőket kérdeztünk.