2008. május. 14. 05:36
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2008. május. 14. 22:54
Vállalkozás
Emelnék a zöldadót és a vagyoni tipusú terheket
Rossz idők jönnek a szennyezőkre, amennyiben Brüsszelben sikerrel veszik a döntéshozatali folyamat akadályait az adózás zöldítését célzó javaslatok. A szakemberek szerint a magyar adórendszer csak egy teljes körű reform során válhatna környezetbarátabbá.
Az úgynevezett háromszor húszas direktíva szerint 2020-ra az uniónak plusz 20 százalékot kellene tennie a hatékonyságnövelés terén, mínusz 20 százalék a károsanyag-kibocsátás kvótája, és 20 százalékra kellene feltornázni a megújuló energiaforrások arányát. Ezen célok elérésének hatásos eszköze lehet az adópolitika, amely már a 2007. márciusi globális felmelegedés elleni integrált stratégia részét képezi - hangsúlyozta Kovács László, az Európai Bizottság adó- és vámügyi biztosa a Levegő Munkacsoport által rendezett adóügyi konferencián.
A biztos a fenntartható fejlődést szolgáló több közelmúltbeli bizottsági kezdeményezésről is beszámolt. Ezek egyike az energiaadó-direktíva idén esedékes felülvizsgálatához készített javaslat: eszerint a korábbi, tisztán a felhasznált energia mennyiségén alapuló adózást váltsa fel egy kétkomponensű rendszer, melyben az adó alapját egyrészt a felhasznált energia fajtája, másrészt bizonyos százalékban a kibocsátott károsanyag mértéke határozná meg.
Szintén tervezik a közlekedés terén a dízel-üzemanyag jövedéki adójának emelését, a regisztrációs adó környezetvédelmi elemmel való bővítését (széndioxid-kibocsátás alapján) és fokozatos beolvasztását az üzembentartási díjba, valamint a csökkentett áfakulcs alkalmazását vagy adóvisszatérítést az energiatakarékos termékekre – utóbbi kettővel kapcsolatban még sok a vita és a kérdéses részlet.
Min változtatnának még? Olvassa el az Adózóna cikkét!
A biztos a fenntartható fejlődést szolgáló több közelmúltbeli bizottsági kezdeményezésről is beszámolt. Ezek egyike az energiaadó-direktíva idén esedékes felülvizsgálatához készített javaslat: eszerint a korábbi, tisztán a felhasznált energia mennyiségén alapuló adózást váltsa fel egy kétkomponensű rendszer, melyben az adó alapját egyrészt a felhasznált energia fajtája, másrészt bizonyos százalékban a kibocsátott károsanyag mértéke határozná meg.
Szintén tervezik a közlekedés terén a dízel-üzemanyag jövedéki adójának emelését, a regisztrációs adó környezetvédelmi elemmel való bővítését (széndioxid-kibocsátás alapján) és fokozatos beolvasztását az üzembentartási díjba, valamint a csökkentett áfakulcs alkalmazását vagy adóvisszatérítést az energiatakarékos termékekre – utóbbi kettővel kapcsolatban még sok a vita és a kérdéses részlet.
Min változtatnának még? Olvassa el az Adózóna cikkét!
Vállalkozás
hvg.hu
2008. február. 14. 10:37
Zöldadó: mikor dönt az EB?
Vállalkozás
MTI
2007. október. 12. 17:35