Logisztika: hová vezet a túlkínálat és a szakemberhiány?
Innováció- és szakemberhiány mellett szolgáltatási dömping jellemzi ma a magyar logisztikai piacot, de vajon várhatóak-e új tendenciák 2008-ban?
Hiányzik az innováció és azok a szolgáltatók, akik képesek innovációra, rugalmas egyedi megoldások kifejlesztésére, valamint a szakmában közhelyszerűen hangoztatott, de ritkán alkalmazott hozzáadott értékű szolgáltatások nyújtására - mutat rá Dr. Duma László, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja. Nyerő helyzetbe kerülhetnek azok a cégek viszont, akik az ügyfeleik más tevékenységeinek rugalmas átvételével (ilyen az ügyfélszolgálat kiszervezése, például, amely még ma ritkaság) vagy új szolgáltatási termékek kifejlesztésével értékes piaci réseket hódíthatnak meg, és nem kell a tömegszolgáltatások (pl. FTL; raktárbérbeadás) területén a közönséges termékekre jellemző árversenyben „szenvedniük”.
A logisztikai szolgáltató piacon, mint mondta, középtávon meghatározó lesz a specializáció mind földrajzi, mind szolgáltatási alapokon. Az eladási pontokra (POS) történő finom disztribúciós feladatok területén, vagy ez e-kereskedelemben megjelenő házhozszállítási piacon akár növekedő igények és ennek megfelelő új logisztikai termékek várhatók. De szinte csak itt! A regionális vagy belföldi logisztikai szolgáltató piacon nem várható jelentős piacbővülés. Sőt a környező országok és az újonnan csatlakozó EU tagállamok hozzánk képest kétségtelen gazdasági versenyképesség fokozódása, és a vele járó logisztikai szolgáltatói piac töretlen fejlődése miatt akár visszaesés is lehetséges Magyarországon: értsd elmennek innen az ügyfelek, regionális központok, stb. Nem hiszek a közepes méretű cégek tömeges regionális terjeszkedésében sem. Néhány nagyobb hazai cégnek ez talán sikerül, de inkább vesztésre állunk régiós szinten.
Nem túl biztató a logisztikai szolgáltatók ajánlatadási kultúrája, felkészültsége és főleg a rugalmassága az egyedi igényeknek való megfelelésre. Ehhez kapcsolódik, hogy komoly gond a szakmában a tudás és szakember hiány. Az operatív (raktáros) és középvezetői szakembergárda szolgáltatás-, rendszer-tervezés), azaz az igazi szakemberek szintjén zavaró hiátus tapasztalható hazánkban. Kevés a tapasztalattal, kellő felkészültséggel és gyakorlati tudással rendelkező alsóbb és középszintű szakember, és igen nagy a fluktuáció! Remélhetőleg lassú javulás lesz tapasztalható ezen a területen.
A raktár-logisztikai piacon az elmúlt években kínálati dominancia alakult ki, köszönhetően a jelentős új raktár és logisztikai központ beruházásoknak. A szolgáltatói árak nem fognak emelkedni, sőt az árcsökkenés hasonlóan az előző évhez folytatódhat! Bizakodásra ad okot, hogy néhány szegmensben talán a költségeket fedező árszínvonal emelkedés várható, hiszen a tavalyi évi szolgáltatói „bukták” (pl. Rynart) ráébresztették az igénybevevőket is, hogy piaci ár alatt megkapott szolgáltatások nem fenntarthatók, és kiesésük komoly gondokat, és károkat jelentenek maguknak a megrendelőknek is.
A logisztikai szolgáltatások terén a versenyelőnyt azok a vállalatok tudják majd elérni, akik megfelelő garanciákat tudnak vállalni szolgáltatásaikra, illetve akik figyelmet fordítanak arra, hogy pontosan megismerjék vevőik igényeit - mondta Szabó Zoltán, a Ghibli Kft. ügyvezető-tulajdonosa, az MLBKT Tanúsított Logisztikai Szakértője. Az egyénre szabott vevőkiszolgálás minőségi, magas színvonala a hosszú távú együttműködéseknél már „alapkövetelmény” lesz. Így sokkal pontosabb vevői és piacismeretre lesz szüksége a szolgáltatói piacnak. Erre alapozva továbbra is erősödik az igény a speciális szolgáltatásokra. A logisztikai cégek esetében ezért az informatikai hátteret, a gyors és eredményes kommunikáció megoldását prioritásként kell kezelni. Az ár már nem lehet egyedüli döntő tényező a szolgáltatók kiválasztásánál, az igények már sokkal komplexebb „háttérszolgáltatásokat” követelnek meg a megbízók részéről, melyek egyre erőteljesebben súlyozódnak egy-egy döntésnél. Úgy gondolom, a fentebb említett tendenciák erősödnek majd 2008-ban, a szolgáltatói piacon nagy mértékű átalakulás, változás nem várható.
Ennek ellenére a logisztikai fejlesztésekkel a gazdasági folyamatban résztvevő vezetőknek folyamatosan foglalkozniuk kell - mutat rá Kárpáti József Bramac Kft., Központi Vevőszolgálati és Szállítmányozási vezető. Bár a kormányzat és az EU által is támogatott makrologisztikai fejlesztések hosszú távú biztonságot adnak a gazdálkodóknak, de jövőnk záloga a mikrologisztika területére koncentrálódik. Megítélésem szerint a logisztikai szolgáltatások fejlődése csak egy - az anyagáramlás területén bekövetkező - rendszerszemléleti változással összefüggésben valósulhat meg.
E változások főbb területei:
- a vevőközpontú szemlélet széleskörű térhódítása, mint a vállalati filozófia
legfontosabb eleme
- a JIT - just in time - és házhozszállítás filozófia terjedése
- beszerzésgazda rendszerek tudatos kialakítása
- a beszállítók folyamatos minősítése, és azok proaktív jellegének erősítése
- a logisztikai költségek optimalizációja (növelés?, csökkentés?)
Egy sikeres vállalati management célja a vásárlók megszerzése és azok hosszú távú megtartása. A keresleti igény felkeltését a vállalatok gyakran csak a reklám (hirdetés), az alacsony ár kategóriái szerint értelmezik, holott a magas szintű logisztikai szolgáltatás (vevőkiszolgálás) is jelentős keresletnövekedéssel járhat. A logisztikai szolgáltatási szint emelése egyrészt komoly szervezést, másrészt pótlólagos költségráfodítást is igényel.
A 2008-as év egyik legfőbb gazdasági dilemmája a vevőkiszolgálást illetően az, hogy a szolgáltatás szintjének emelése miatt bekövetkező többletköltségek csak később az eredmények megjelenése után térülhetnek meg. Az is előfordulhat, hogy a piac nem igényli és nem is hajlandó megfizetni a már meglévő logisztikai szolgáltatási szintet. Ilyen esetben a szint csökkentése, a költségek visszafogása kerül előtérbe. Ezt a „számtant” a gazdálkodó egységek már korábban elkészítették 2008-ra vonatkozóan, és ezek határozzák majd meg a logisztikai szolgáltatások területén kialakuló ez évi tendenciákat.
Forrás: http://www.ghibli.hu/hun/index.php