Logisztikai fejlesztésre 850 milliárd forint jut
Logisztikai fejlesztésre 2007 és 2013 között mintegy 850 milliárd forint jut. Az európai uniós támogatások és a hozzákapcsolódó magyar költségvetési önrész mintegy 100 milliárd forintot tehet ki, és további mintegy 750 milliárd forint várható a magánszféra befektetéseiből.
Bajnai Gordon fejlesztéspolitikáért felelős kormánybiztos elmondta: a logisztikai fejlesztésektől részben azt várják, hogy az ipari hozzáadott érték 3-4 százaléka, mintegy 200 milliárd forint megtakarítható lesz.
Egyed Géza utalt arra, hogy a közvetlen logisztikai fejlesztések felett a közlekedési infrastruktúra fejlesztésekre összesen 2500 milliárd forint költhető el, amiből 2.000 milliárdot tehet ki a közszféra, az EU és a magyar állam hozzájárulása, míg mintegy 500 milliárd forint vonható be Public Private Partnership keretében.
A GKM szakállamtitkára kiemelte, hogy 2006-ban 15,8 millió konténeregységnyi (TEU) áru érkezett Ázsiából Európába, ezen belül Kelet-Európába 1,5 millió TEU, míg a becslések szerint 2016-ra az Ázsia-Európa konténerforgalom több mint duplájára, 34,9 millió TEU-ra nő, ezen belül a Kelet-Európába érkező konténerek száma a hatszorosára, 9,1 millió TEU-ra emelkedhet.
"Magyarország fontosságát növeli az a tény is, hogy míg Ázsiából az észak-európai kikötőkbe a tengeren 35 nap alatt jut el egy konténerszállítmány, addig vasúton 16-19 nap alatt. Ezért is fontos a záhonyi vasúti átrakó és logisztikai központ fejlesztése" - emelte ki Egyed Géza.
Ugyanakkor közölte, hogy a térségben legjelentősebb logisztikai vetélytársa Magyarországnak Szlovákia, amely egy alternatív vasúti átrakó, és az ukrán széles nyomtávú vasútvonal Pozsonyig történő megépítését tervezi, ahonnan Ausztria és Németország felé már tudnak közlekedni a nagyobb merülésű uszályok.
Chikán Attila, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) társelnöke, a Corvinus Egyetem professzora elmondta: az MLBKT meghatározó szerepet játszott, a Logisztikai Egyeztető Fórum által elkészített Nemzeti Logisztikai Stratégia koncepciójának kidolgozásában, amelynek a II. Nemzeti Fejlesztési Programhoz történő hozzáillesztése folyamatban van.
Bajnai Gordon közölte: a logisztikai fejlesztések további célkitűzése, hogy az ágazat GDP-n belüli jelenlegi mintegy 6 százalékos részesedése 2013-ra 10 százalékra emelkedjen. Utalt arra, hogy a logisztikát érintő fejlesztések közül a Gazdaságfejlesztési Operatív Program (GOP) egy alprogramját az idén nyáron kiírják, míg a Közlekedés Operatív Program (KöZOP) logisztikai parkok külső elérhetőségét támogató alprogramja a nyár végén jelenik meg.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.