Regisztrációsadó-visszatérítés
A regisztrációs adó visszakérésére jogosultak alig több mint ötöde jutott eddig pénzhez, igaz, a teljes visszajáró 40 százalékához. A határidő augusztus 15-én jár le.
© Marton Szilvia |
Úgy tűnik, sokan nem vállalják e procedúrát: jóllehet a regisztrációs adót 73 ezer használt autóra vagy motorkerékpárra lehetne részben visszaigényelni, eddig mindössze 23 ezer jármű esetében kapott ilyen kérelmet a vámhatóság. Közülük 16 ezret bírált el jogerősen, s a kamatokat is beleértve, 4 milliárd forintot adott vissza az ügyfeleknek. Valószínűleg zömében az öreg luxusautót vásárlók, s emiatt magasabb összegű adót lerovók jelentkeztek eddig, hiszen a Pénzügyminisztérium összesen legfeljebb 10 milliárd forint visszatérítésével kalkulált.
A "regadó" részleges visszafizetését az európai uniós csatlakozásnak köszönhetik a 2004. május 1-je és 2005 vége között külföldről behozott használt autót vagy motorkerékpárt vásárlók. Miután ugyanis az Európai Bíróság tavaly őszi ítélete szerint a magyar hatóságok túladóztatták a koros járgányt importálókat, Magyarországon törvényt hoztak a jogtalanul szedett sarc visszaadásáról, amire február 15-e óta nyílt lehetőség. A törvénytelenség abból fakadt, hogy a regisztrációs adó kivetésénél a hatóságok nem vették figyelembe a használt jármű életkorával arányos értékcsökkenését. Autónként átlagosan 150-200 ezer forintnyi adó jár vissza, ám a viszonylag öreg - legfeljebb azonban 1996-os születésű -, a környezetet jobban károsító típusoknál 1 millió forintnál is több.
Hogy miért nem tolonganak az autósok-motorosok a "potya" pénzért, annak oka elsősorban az, hogy többféle bizonylatot kell felmutatniuk, amelyeket sokan nem őriztek meg. A kérelmezőknek bizonyítaniuk kell, hogy be is fizették azt az adót, amelynek egy részét most visszakérik. Könnyebb a dolguk azoknak, akik nem kereskedőtől vettek, hanem saját maguknak hoztak be autót, hiszen ahhoz, hogy rendszámot kaphassanak, be kellett fizetniük az adót. "Ez a VPOP nyilvántartásában is szerepel, a vámhatóság mégis visszautasítja azoknak a kérelmét, akik nem őrizték meg a befizetési bizonylatot.
Ha valaki emiatt fellebbez, akkor hajlandók a saját nyilvántartásukból ellenőrizni az adófizetést, s ezután elfogadják a kérelmet, viszont mindez több hétig is eltart" - morgolódott Fojt. "Ha minden ügyfél helyett nekünk kellene előkeresnünk a bizonylatokat, nem tudnánk tartani az előírt kilencvennapos határidőt" - replikázott erre Suller György Attila, a VPOP főhadnagya, hozzátéve, az adót visszakérők többsége olyan magánszemély, aki magának hozott be külföldről használt autót.
Komplikáltabb azok helyzete, akik kereskedőtől vettek autót. Nekik ugyanis nemcsak az adó befizetéséről szóló pénztári vagy banki átutalási igazolást kell produkálniuk, hanem számviteli bizonylatot is arról, hogy a kereskedő áthárította rájuk az adót, amely része volt a vételárnak. Ez csak egy részletes - a regisztrációs adót elkülönítő - számlából vagy az adásvételi szerződésből derülhet ki. Csakhogy akkoriban számos kereskedő nem különítette el a számviteli okmányokon a vevőre terhelt regisztrációs adót, mivel nem is sejtette, hogy azt egyszer majd vissza lehet kérni.
Ezért most azok, akik egyáltalán megtalálják régi számlájukat, követelhetik a kereskedőtől, hogy sztornózza azt, és állítson ki részletes újat, feltéve, hogy az eladó még fellelhető. Aki pedig nem leli a számlát, azért kuncsoroghat a kereskedőnél, hogy adjon ki részére egy hiteles másolatot a saját példányáról, de előfordult már, hogy a VPOP ebbe belekötött, és az eredetit követelte - sorolta a gondokat Fojt, aki úgy tapasztalja, a vámhivatal minden második ügyfelük kérelmét visszadobja. Különösen nagy bajban van az, aki hitelben vette az autót, ilyen esetben ugyanis meglehetősen komplikált feladat kimutatni, hogy az egyes részletfizetésekben mekkora tétel a regisztrációs adó.
"A törvény az törvény" - mondja erre Suller, aki szerint az összkép sokkal jobb. Mostanáig ugyanis csupán 448 kérelmet utasítottak el jogerősen és 750-et nem jogerősen. Az előbbiek közül 157 esetben hiányzott a számla vagy a befizetési igazolás. Július elején pedig további ötszáz olyan ügyük volt, amelyben hiányzó dokumentum miatt pótlást kértek az ügyfelektől. A kérelmezők egyébként bírósági pert indíthatnak akár a VPOP, akár az őket kellő bizonylatokkal el nem látó kereskedő ellen. Suller tájékoztatása szerint folyik ilyen per, de jogerős ítélet még nincs.
Miközben a nyári szabadságok idején hátralévő egy hónapban feltehetően nem lesz hajrá a regisztrációs adó visszaigénylésében, s így az államkassza a vártnál néhány milliárddal kevesebbet veszít az ügyön, a 2007-re tervezett 78 milliárd forintnyi regisztrációsadó-bevételből 45 milliárd már beérkezett. Úgy tűnik, a használt autók importja is feltámadt kissé az utóbbi két évben tapasztalt agóniájából: az első félévben körülbelül 15-16 ezer éltes autót importáltak, míg tavaly egész évben csupán 20 ezret. Ez azonban annak is köszönhető, hogy újra behozhatók az országba az 1996-os évjáratúnál öregebb négykerekűek. Így - mondják a kereskedők - ismét fellendülőben a luxusmatuzsálemek forgalma, pedig azok "regadója" elérheti a 3 millió forintot is.
Gyenis Ágnes