2007. december. 28. 15:38 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. december. 28. 15:37 Vállalkozás

Gomba módra szaporodnak a franchise-hálózatok

Folyamatosan nő a franchise-hálózatok, valamint a franchise iránt érdeklődő vállalkozók száma. A Dakexpo franchise tanácsadó cég adatai szerint húsz százalékkal nőtt az új hálózatok és harminc százalékkal a franchise-hálózatba belépni kívánó vállalkozók száma. Jelentős növekedést mutat a külföldi franchise-hálózatokat megkereső és mester franchise-t vásárló vállalkozók aránya is.

Bár 2007-ben is mentek tönkre nagynak számító hálózatok - mint például az Amerikai Hot-Dog - és számos hálózat nem teljesítette az idei tervet és stratégiájának felülvizsgálására kényszerül, mégis ha a „nagyok” számait nézzük, több egységet nyitott a Subway és számos érdeklődővel tárgyal jelenleg is. Tovább folytatja hódító útját a Fornetti, amely az európai ranglistán a harmadik helyet foglalja el. Útkeresés jellemzi a  hatéves múltra és mindössze nyolc egységgel rendelkező Pizza Pont hálózatot, és közel negyven egységgel zárta az évet a tizenöt éves Don Pepe. Továbbra is népszerű és új egységeket nyit a Leroy, koncepcióját megújítva a Leroy Bistro nevet viselő nemrég Budapesten nyitott egységével. Az éttermi szektorban is egyre komolyabb versenyre lehet számítani, elindult a Vapiano, a spanyol eredetű Sr. Patata, de sikeres kezdésre számít az Egerből indult Király Pizza hálózat is.

A ruházati piacon a hazai Aboriginal magyarországi hálózatát már kiépítette és a külföldi terjeszkedést kívánja folytatni. Tizenöt egységgel rendelkezik a szintén magyar eredetű OneWay hálózat. Nyitja franchise-egységeit a Mango, de csak saját üzleteket nyit hazánkban a Zara, a Calzedonia és az Intimissimi, és számos más világhálózat mint például az Alain Delon kíván a piacunkra betörni, illetve terjeszkedését franchise-ban folytatni térségünkben.

Az ingatlan franchise-láncokat vizsgálva dinamikus térhódításról beszélhetünk. Elérte a százas, mágikus számot az Otthon Centrum, több mint harminc egységet nyitott a 2006-ban piacra lépő RE/MAX, és a Duna House sem panaszkodik. De várhatóan újak is megjelennek a magyar piacon mint a francia „óriás” a Laforet vagy a spanyol több mint 650 egységgel rendelkező Alfa Inmobiliaria vagy az amerikai Century 21, aki már értékesítette is hazánkra a jogot.

A szépségipar területén is van verseny. A legerősebb a piacon a tizenöt éves, több mint harminc egységgel rendelkező High-Care, idén nem bővült a Physiomins fogyasztást ígérő hálózat, és egy egységet nyitott a Hyperminceur. De már komoly lépéseket tesz a hazai piacra való bejutásért a francia Alpha Beuté, a Citron Vert, valamint a portugál Body Concept.

A franchise iránti érdeklődést igazolja az idei franchise-seregszemle, ahol 2007-ben több mint száz hálózat kereste partnerét és ötezer látogató közül több mint háromezer jelezte hogy egy éven belül valamely franchise-hálózathoz kíván csatlakozni. Folyamatosan nő a külföldi hálózatok érdeklődése is Magyarország iránt, bár a lakosság száma miatt ugyanakkor Lengyelország és Románia is feltörekvőben van, de jelenleg még hazánké a vezető szerep.

Forrás: www.franchiseportal.hu