Harmadik a készpénz a karácsonyi ajándéklistán
Kevesebb jut ajándékokra és több élelmiszerre; amennyiben fontos a minőség, alternatív megoldást keresnek az importált játékszerek kiváltására. Ha már választani kell, akkor a könyv, a ruha és a készpénz áll az első három helyen a karácsonyi ajándékok kívánságlistáján, derül ki a Deloitte idei Karácsonyi felméréséből.
Bizonyos globális tényezők minden országot érintenek: az energiaárak (olaj) emelkedése, a nyersanyaghiány és az élelmiszerárak várható növekedése. A már érzékelhető vagy még csak várható áremelkedések jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási szándékokat. A fogyasztók hajlamosak kevesebbet költeni a növekvő élelmiszer- (a válaszadók 54%-a) és energiaárak (34%), illetve az alacsonyabb jövedelmek (44%) miatt. Az ilyen helyzetek kezelése és a családi költségvetés egyensúlyának fenntartása érdekében a fogyasztóknak idén karácsonykor az élelmiszerek, és az ajándékok között kell választaniuk, mivel mindkettőt nem engedhetik meg maguknak.
Gilles Goldenberg, a Deloitte Európai Fogyasztói ágazat munkacsoportjának vezető partnere szerint elgondolkodtató, hogy a fogyasztók nyersanyag-hiánnyal és esetleges áremelkedésekkel kapcsolatos várakozásai mennyire túlzóak. Kijelenthetjük, hogy a fenti tényezők egyértelműen befolyásolni fogják számos termék árát, ám nem olyan mértékben, ahogy azt a válaszadók elképzelik. A fogyasztóknak alaposabban kellene tájékozódniuk."
Az ajándékok jellegének változása: a készpénz a 3. a kívánságlistán
Az EMEA régióban a könyvek, a ruházat és a készpénz az első három, felnőttek által legvágyottabb ajándék, ugyanakkor jelentős eltérések tapasztalhatók az egyes országok között. A tinédzserek elektronikai berendezéseket szeretnének ajándékba. A tinédzserek az egész EMEA régióban leginkább szórakoztató-elektronikai termékeket szeretnének ajándékba, pl. MP3 lejátszót, telefont vagy játékkonzolt.
Az import játékokkal kapcsolatban a válaszadók 52 százaléka kifejezetten érzékeny a termékek gyenge minőségére. A válaszadók mindössze 20 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem foglalkoztatja ez a kérdés. Ezt még érdekesebb megvilágításba helyezi az a tény, hogy a fogyasztók 66 százaléka hajlandó többet fizetni egy ajándékért, amennyiben az megfelelő körülmények között készült. "A vásárlók egyre kevésbé hajlandóak nem etikus körülmények között gyártott játékokat vásárolni, és egyre igényesebbek a minőségre. Az idén kifejezetten azt javasoljuk a kiskereskedőknek és az importőröknek, hogy nagyon világosan és egyértelműen mutassák be az általuk alkalmazott minőségbiztosítási eljárásokat. Ezen kívül a kiskereskedőknek célszerű a polcokon is utalni a minőségbiztosításra, és kiemelni, ha egy termék Európában készült. Az idén már ez az utolsó pillanatban történő tájékoztatás is szükséges az ajándékozás drámai visszaesésének illetve az ajándékok összetételében bekövetkező változásoknak a megakadályozása érdekében." mondta el Goldenberg.
Az Internet és az új médiumok hatásai a vásárlási szokásokra
Az Internet - amely a múltban elsősorban a termékek promócióját vagy az azokkal kapcsolatos tájékoztatást szolgálta az üzletekben történő értékesítés előtt - mára önmaga is igen fontos forgalmazási csatornává vált: a negyedik helyet foglalja el az EMEA régióban. Az interneten vásárolt legnagyobb ajándékcsoportok közé tartoznak a könyvek (48%), zenék/CD-k (37%) és videók/DVD-k (29%). Az új médiumok elterjedése a karácsonyi ajándékvásárlásokban, illetve a kommunikációs és disztribúciós csatornák széttöredezettsége miatt a fogyasztói ágazatban tevékenykedő cégeknek újra kell gondolniuk a hirdetési felületeik összetételét."A fogyasztási cikkekkel foglalkozó cégeknek fel kell ismerniük az új médiumok jelentőségét, és át kell értékelniük a jelenlegi marketing-tevékenységeiket, különös tekintettel a hagyományos médiumok, pl. a televízió szerepére" tette hozzá Gilles Goldenberg.
A felmérés szerint csak az egészséges gazdaságokban élő vásárlók fognak többet költeni, a legtöbb európai fogyasztó visszafogja 2007-es karácsonyi költségvetését, hogy fedezni tudja az emelkedő élelmiszer- és energiaárakat. Az európaiak tartanak attól, hogy 2008-ban csökkenni fog a gazdasági teljesítmény. Csak 28 százalék vélekedett úgy, hogy a gazdaság erősödni fog, míg 41 százalék szerint visszaesés lesz, így a vásárlási kedvet visszafogja a korlátozott vásárlóerő: a válaszadók 53 százaléka gondolja úgy, hogy kevesebbet fog tudni költeni.
Az egészséges gazdaságok arra ösztönzik a fogyasztókat, hogy többet költsenek a karácsonyi szezonban, de ennek az ellenkezője is igaz. A pozitív gazdasági környezettel rendelkező országokban a fogyasztók még növelni is fogják a karácsonyi költekezést. A vizsgált húsz országból tízben nyilatkoztak úgy a fogyasztók, hogy az előző évhez képest többet fognak vásárolni (a változás mértéke 2,6% és 8,4% között alakult). A többi tíz európai országban - amelyek legtöbbje gazdasági nehézségekkel küzd, és alacsonyabb a növekedési üteme - a fogyasztók költése az előző évhez képest -3,6 százalék és +1,4 százalék között fog szóródni.
Ezzel együtt a Karácsony megünneplése változatlanul igen erős kulturális gyökerekkel rendelkezik egész Európában, és különösen fontos a családdal töltött idő: ezt a válaszadók 80%-a emelte ki. Felmérésünk szerint a karácsonyi költekezés átlagos növekedése 3% körül alakul Európában a teljes EMEA régió összefüggésében. Egyes országokban, pl. Írország, az Egyesült Királyság, Spanyolország és Görögország, hagyományosan sokat költenek az emberek karácsonykor, míg más országokban, pl. Svájc, Hollandia vagy Németország visszafogottabb a fogyasztás.