2007. szeptember. 04. 16:54 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. szeptember. 04. 16:41 Vállalkozás

A kis cégek 50 százaléka nem végez piackutatást

A kis- és középvállalatokra nem jellemző a szervezett információszerzés, a megkérdezettek fele egyáltalán nem, míg egyharmada csupán alkalmanként végez piacfelmérést és versenytárselemzést – olvasható a KutatóCentrum nemrégiben készült legújabb tematikus felmérésében.

Az információforrások között mind a nagyvállalatok, mind a kkv-k körében egyértelmű az internet dominanciája – derült ki a KutatóCentrum legutóbbi felméréséből, melyben a hazai vállalatok információszerzési szokásait vizsgálta. A gazdaság legfrissebb híreiről a megkérdezettek több mint 90 százaléka, szakmai kérdésekről ugyancsak 90 százalékuk, míg politikai témáról több mint 80 százalékuk tájékozódik az interneten is.

Az információforrások jelentőségét tekintve is a világháló vezet, a cég méretétől függetlenül a megkérdezettek körülbelül kétharmada értékelte nagyon fontosnak, szemben a televízióval, ami már messze nem ennyire meghatározó. Annak ellenére, hogy politikai és gazdasági témában a nagy-, valamint a kis- és középvállalatok körében is az internet után a második legjellemzőbb információforrás a televízió, fontosságát csupán a megkérdezettek körülbelül 30 százaléka értékelte ötös skálán maximálisra. Sokkal jobb a szaklapok megítélése, a válaszadók 66 százaléka – ezen belül a KKV-k 70 százaléka, a nagyvállalatok 64 százaléka – tájékozódik a szakmát érintő kérdésekről e médiumok segítségével.

A szervezett információszerzés inkább a nagyvállalatokra jellemző, ebben a szegmensben a megkérdezettek több mint 60 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább alkalmanként készíttetnek piacfelmérést, illetve versenytárselemzést. Ezzel szemben a kkv-k fele egyáltalán nem végez hasonló adatgyűjtést. Azok a kisvállalatok, akik mégis foglalkoznak ilyen tevékenységgel, jellemzően alkalmanként, és akkor is leginkább házon belül, tehát nem bíznak meg erre szakosodott külső partnert. Rendszeres sajtófigyeléssel is csupán a megkérdezett kkv-k 30 százaléka foglalkozik, míg a kutatásban résztvevő nagyvállalatoknál ugyanez az arány csaknem a duplája (59 százalék). A nagyvállalatokra az újság-előfizetés is jellemzőbb: csupán 23 százalékuk nem járat semmilyen napi-, illetve hetilapot, míg a kis- és középvállalatok 36 százaléka nem él az információszerzés e formájával.

A részletes kutatási adatok alapján számos további összefüggés is feltárható, többek között külön elemezhetők az egyes iparágak adatai, valamint – annak köszönhetően, hogy a KutatóCentrum 2006-ban is végzett egy hasonló felmérést – nyomon követhetők a vállalatokra jellemző információszerzési szokások változásai is.

A KutatóCentrum rendszeresen jelentkezik tematikus felméréseivel, melyeknek célja, hogy magas színvonalú kutatási eredményeivel megkönnyítse ügyfelei döntéshozatalát. A kutatások főbb eredményei ingyenesen letölthetőek a vállalat weboldaláról (www.kutatocentrum.hu/b2b), a részletes tanulmányokat pedig a KutatóCentrum értékesíti.

A kutatás háttere: A felmérést a KutatóCentrum 2007 júniusában, online adatgyűjtési módszerrel végezte. A kutatás nem volt reprezentatív, a tanulmányban szereplő megállapítások a felmérés résztvevőire vonatkoznak. Összesen 3506-an töltötték ki a kérdőívet, a megkérdezettek 40 százaléka kis- és középvállalatnál (6-250 alkalmazott), 20 százaléka nagyvállalatnál (több mint 250 alkalmazott) dolgozik, 40 százaléka pedig maximum 5 alkalmazottat foglalkoztató vállalkozás.

hvg360 Mátraházi Zsuzsa 2025. január. 10. 19:30

Sabján Adrienn kajatortacukrász: „Olyasmit nem vállalok el, amit jobb, ha nem látnak a hűtőbe bekukucskáló gyermekeim”

Jól fizető szakmából piaci szempontból a legrosszabbkor váltott, mégis sikerre vitte vállalkozását. Furcsán indult, de a hermelintorta sem fogott ki rajta. Megküzdött „véres” feladattal is, de nemet mondott a szülést ábrázoló tortára. Elárulja, hogy már nem igazán szereti az édességet, de persze mindent megkóstol, amit készít, és a versenytársak termékeit is elemeznie kell. HVG-portré.