Nagy üzlet kis résben, avagy a Nike és az M&M csokigolyó sikerének titka
A média felaprózottsága miatt és széles sáv rohamos terjedésével, a hagyományos csatornák mint a tv és az újság fokozatosan leépülnek. A hirdetők a hagyományos csatornákon érdemi eredményeket már csak úgy érnek el, ha egy halom pénzt elköltenek. Új távlatokat nyithat meg a hirdetők előtt piaci rés marketingstratégiája (niche marketing). Jó példa erre a Nike és az M&M csokigolyó marketingje.
A niche marketing nem más, mint egy jól körülhatárolható szűkebb, új szegmens megcélzása. A lényeg, hogy a vásárlók ezen csoportja érzelmileg elkötelezhető egy termék vagy szolgáltatás mellett. Első lépésként a cég feladata, hogy megtalálja a piaci rést. Olyan vásárlókat, akiknek igényeit tökéletesen ki tudja elégíteni terméke vagy szolgáltatásuk. Minél jobban fókuszál és minél szűkebb a rés, annál hatékonyabban tud majd kommunikálni vevőinkkel. A hangsúly a lehető legsokrétűbb, rendszeresen kommunikáción van. Ha jól választotta meg a piaci rést nagyobb az esély, hogy legalább egyszer reagálni is fognak rá.
Íme néhány nemzetközi példa azok közül, akik az internetes kommunikációban sikeresen alkalmazták a niche marketing stratégiát:
Az M&M's csoki golyó története például rabul ejti a termékről elnevezett oldal látogatóit. Az érdeklődők egyedi feliratozású csoki golyókat készíthetnek, melyeket ha megrendelik házhoz szállítja részükre a cég. Ha még interaktívabb élményekre vágynak, ellátogathatnak egy társoldalra, a „becomeanmm.com” honlapra, készíthetnek egy teljesen személyre szabott M&M’s golyócskát amit aztán megjeleníthetnek egy fényképen vagy mozifilmben. Ez a példa nyilván elmegy már a promóció irányába, azonban minden olyan honlap, mely felkelti a látogatóban szunnyadó gyermeket, érzelmileg elkötelez.
„Piszkos játszma”
Az egyik külföldi mosópor márka a legutóbbi promóciójában annyi interaktív eszközt használt, amennyit csak lehetett: e-card-ot, információt tartalmazó pop-up buborékokat és játékokat. A márka nem csak a legfontosabb vevőit célozza meg - anyákat a rendetlen gyermekeikkel - hanem a „piszkos” kölyköket magukat is. Ha egy anyuka ellátogat a Wiskmom.com honlapra, akkor fényképet készíthet büszkeségéről, feltöltheti azt és címlapfotóként beillesztheti egy magazin főoldalára. Ezenkívül anyukák és gyerekek által kedvelt játékok is találhatók a honlapon. Néha feltűnik egy-egy szövegbuborék is, kis mosási tippeket tartalmazva az egyes szennyeződések eltűntetéséhez. Ezenkívül egy környezetbarát elemben elhelyeztek egy kalkulátort, mellyel pontosan kiszámítható mennyit spórol az anyuka és mire tudja elkölteni a megtakarított pénzt, ha ezt a koncentrált mosóport használja.
A sikeres niche marketing kommunikáció kulcsa: keressünk egy olyan terméket vagy szolgáltatást amit a fogyasztók rendszeresen használnak és hívjuk fel rá egy teljesen szokatlan módon a figyelmet. A fenti weboldal egy tökéletesen jó példa erre.
Hogy hozhat sikert a niche marketing cégünk számára?
Amikor üzletünk profiljához leginkább illeszkedő piaci rés után kutatunk, ne feledjük a következőket: keressünk egy kevésbé telített piacot, mely kapcsolódik alapvető tevékenységünkhöz. Aztán tervezzük meg a kommunikációs stratégiánkat, melynek lényege, hogy személyes húrokat pendítsen meg közönségünkben. Alakítsunk ki egy interaktív környezetet a számukra, felhasználva annyi eszközt amennyit csak tudunk, természetesen olyanokat melyek támogatják témánkat.
Számos sportban érintett márka alkalmazza már a fenti megközelítést. A Nike például létrehozta a NikePlus-t egy olyan weboldalt, melyet speciálisan a futók számára fejlesztett ki, hogy időben értesüljenek a futóversenyekről, nyomon tudják követni saját teljesítményüket vagy megoszthassák élményeiket a többi futóval. Az ötlet: használjuk ki az interaktív környezet előnyeit, hogy összehozhassuk azokat az embereket akiknek közös az érdeklődési körük.
www.internet-marketing.hu