2007. április. 02. 06:05 HVG Utolsó frissítés: 2007. április. 02. 01:01 Vállalkozás

Tíz lépés a cégnévválasztás felé

Sokan vélik még ma is úgy, hogy egy vállalkozás legfőbb ismérve szolgáltatásainak minőségében rejlik. Azonban nem szabad megfeledkeznünk a névválasztás elsőre talán banálisnak tűnő kérdéséről sem. Fontoljuk meg az alábbi 10 szempontot a névadás során.

Vállalkozói siker













Nem hagyja nyugodni egy nagyszerű ötlet, de fogalma sincs, hogy kezdjen hozzá a megvalósításához? A saját lábára szeretne állni, de nem tudja, mikor és hogyan érné meg? Induló vállalkozásban kíván partner lenni, de még nincs tapasztalata? Nem kell tanácsadókra költenie – elég, ha ezt a könyvet forgatja! Rendelje meg itt !

1. Egyértelműség – nincs jobb megoldás annál, mintha a cégnevünk nyilvánvalóan utal tevékenységi körünkre is.

2. Pozitív képzettársítás – jó, ha a kiválasztott név kapcsolódik valamelyik közismert, gyakran használt (de nem védjegy alatt álló) fogalomhoz vagy személyhez.

3. Ábécésorrend – bár korántsem elsődleges szempont, mégis érdemes szem előtt tartanunk, hogy gyakran közvetlen előnyünk származhat abból, ha elöl szerepel a névsorban a nevünk.

4. Terméknévtársítás – könnyű és előnyös megoldás cégnevünket egy általunk forgalmazott termék bejáratott elnevezésével kombinálni.

5. Előnyök hangsúlyozása – minél inkább hangsúlyozza a cégnév a általunk kínált előnyöket, annál bizalomgerjesztőbbnek tűnik majd cégünk az ügyfelek szemében.

6. Homofon szavak használata – az azonos hangzású, de eltérő írásmódú szavak könnyedén megjegyezhetőek, sokszor elfelejteni sem tudjuk őket.

7. Számok alkalmazása – a számokat tartalmazó cégnevek divatja múlandó. Hacsak nincs rá jó okunk, inkább kerüljük alkalmazásukat.

8. Vezetéknevünk feltüntetése – bár vannak jól hangzó és híres családnevek, általában fantáziahiányra utal, ha saját nevünket adjuk cégünknek. Ugyanakkor elkötelezettséget is sugallhat az ilyen névválasztás.
 
9. Szabad domainnév jelentősége – mielőtt döntenénk, ellenőrizzük, hogy szabad-e a kívánt domainnév.

10. Mások véleményének figyelembevétele – feltétlenül kérjük ki mások véleményét is, mielőtt döntenénk.

Nem elég azonban megfelelő cégnevet találnunk, meg kell bizonyosodnunk arról is, hogy az még nem védett, ezután pedig érdemes bejegyeztetnünk ötletünket. Az alábbiakban felsoroltunk a szellemi tulajdonnal kapcsolatos néhány alapfogalmat:

• VédjegyTM – bárki feltüntetheti a termékneve vagy logója mellett a TM szimbólumot, úgy az Egyesült Államokban, mint Magyarországon. Ez mindössze annyit jelent, hogy a tulajdonos védjegynek tekinti a nevet, és szeretné felhívni az emberek figyelmét erre a tényre.
• Bejegyzett védjegy ® vagy törv. védve
• Szerzői jog ©
• Szabadalom