A spamek terjedésé miatt kevesebb az online regisztráció
A különböző korcsoportoknak általában nagyon eltérő a véleményük az internetes szörfözés rejtelmeit illetően. Az USA-ban azonban egyre szembeötlőbb az a tendencia, miszerint egyetlen korosztály tagjai sem töltenek már ki szívesen regisztrációs adatlapokat. Érdemes elgondolkoznunk, mit jelent ez az újfajta hozzáállás a hazai viszonylatokra vetítve.
Az amerikai internetezők nem szívesen adják meg e-mail címüket, telefonszámukat, nevüket és címüket. Inkább nem élnek a regisztrációért cserébe felkínált lehetőséggel. „Ezt a trend több mint egy éve kezdődött és legintenzívebben a tinédzsereken és a fiatal felnőtteken figyelhető meg” – állítja Erin Greenwald, a „breatheinteractive” Média Igazgatója. „A fiatalok egyre inkább vonakodnak az e-mail címük megadásától. Frusztráltak a rengeteg spam (kéretlen levél) miatt, ami nem meglepő, hisz ez a korcsoport az, aki a legtöbb időt tölti online. Ők szembesülnek a legtöbbször űrlap kitöltési kötelezettséggel is, amikor hozzá szeretnének férni ingyenesen letölthető zenékhez, videókhoz, játékokhoz.”
Egy nyílt forráskódú szoftvercég a „Red Hat” letesztelte, hogy mi történik ha eltávolítják a regisztrációs űrlapot a hírlevelükhöz való hozzáférés útjából. A marketing kommunikációs igazgató Chris Grams a teszt végeztével így nyilatkozott: „Azt tapasztaltuk, hogy a legtöbb esetben hihetetlenül megnőtt a hírlevelek letöltési aránya. Amikor nem tettünk adatgyűjtő űrlapot a hírlevelünk útjába, körülbelül 1000 ember nézte meg. Amikor azonban csak regisztrációval férhettek hozzá a látogatók ez a szám 50 főre csökkent.” Vagyis a látogatók csupán 5 százaléka volt hajlandó megadni adatait, hogy cserébe elolvashassa a cég hírlevelét.
A jól bevált marketinges recept így szól: „A kis feliratkozói arány azt jelenti, hogy megszűrtük azon látogatókat, akik csak véletlenül tévedtek az oldalra. Hisz úgyis csak azok a látogatók adják meg adataikat, akik komolyan érdeklődnek szolgáltatásunk iránt.” Ez a gondolatmenet igaz bizonyos szempontból, azonban napjainkban számolnunk kell a fent említett hatásokkal is. Vagyis a regisztrálók számát nagymértékben visszavetheti a kéretlen levelektől való félelem is.
Amikor a felhasználók regisztrálnak egy weboldalra, tulajdonképpen a marketingesek kezébe adják az irányítást. A regisztráció pillanatától kezdve tehát nem csak a felhasználón múlik, hogy az adott honlapon mikor, milyen információt lát. A regisztrációs űrlapok célja: csavarni egyet az internetes szörfözés lényegén. Vagyis a regisztrált tag sok esetben nem vagy nemcsak ahhoz az információhoz jut hozzá ami után kutat, hanem azt kapja, amit az adott honlap marketingesei személyre szabnak a számára.
Ha egy olyan látogató érkezik egy adott weboldalra aki előzőleg már járt ott és be is regisztrált, akkor egyszerű őt beazonosítani és akár név szerint üdvözölni, de legalábbis csak azokat az információkat megjeleníteni a számára melyek a regisztrációkor megadott adatai alapján őt mindenképpen érdekelhetik. Természetesen a fenti példában nem azokra a cégekre gondolunk, akik rendszeresen értékes információkkal látják el regisztrált felhasználóikat és érdeklődőik bármikor egy kattintással dönthetnek úgy, hogy töröltetni szeretnék regisztrációs adataikat. Az ilyen, korrekt üzletpolitikát folytató cégek valóban piacot építenek az interneten, tiszteletben tartva a felhasználók egyéni akaratát.
Itt azokról az online értékesítő vállalatokról van szó, akik semmilyen értéket nem nyújtanak a regisztrációért cserébe, egyszerűen csak el akarnak adni. Jellemző módon az ilyen honlapokon a visszatérő vásárló nem válogathat a teljes kínálatból, mert az oldal teljes kínálatát leszűkítik a látogató személyes paraméterei alapján. Ráadásul, ha egy ilyen oldalra egyszer valaki beregisztrál, csak nagyon nehezen töröltetheti magát az adatbázisból.
A fentiekben leírtak tehát azt jelentik, hogy el kell távolítanunk az összes űrlapot weboldalunkról és meg kell szüntetnünk az ajánlatokat, hírleveleket stb.? Nem, még véletlenül sem. Mindamellett mindannyiunk előnyére válhat, ha újragondoljuk regisztrációs folyamatainkat és az adatok begyűjtéséből származó előnyünket.
Mert tényleg annyira fontosak a regisztrációk, hogy elfeledkezhetünk az online márkaépítés erejéről? Vagyis: „helyezzünk jó minőségű tartalmat a honlapunkra és tegyük azt mindenki számára nyíltan elérhetővé.” Hisz, mindannyian tudjuk, hogy azok a reklámok melyeket látnak ugyan az érdeklődők de mégsem kattintanak rájuk a márkaépítés szempontjából ugyanolyan hatást gyakorolnak a piacra. Mindnyájan ismerjük az olyan bloggerek vagy fórum tagok tevékenységét is, akik azonnal világgá kürtölik ha felfedeznek valahol egy nagyszerű tartalmat. (Az sem elhanyagolható tény, hogy a hírlevelekre feliratkozó személyek majdnem 60 százaléka továbbítja kollégáinak, ismerőseinek a kapott anyagokat.)
Az internet alaptörvényei a mai napig ugyanazok. Szolgáltassunk kiváló minőségű tartalmat, mely értéket nyújt az oldalunkra látogatóknak. Ha így teszünk és mellette betartjuk az internetes játékszabályokat, tiszteletben tartva mások szabadságát akkor jövedelmező online üzletet építhetünk. Ha azonban kéretlen információkat szolgáltatunk kizárólag a saját profitunkra koncentrálva és még a lehetőségét sem adjuk meg a szabad felhasználói döntésnek, akkor nagy rá az esély, hogy nem üdvözölhetünk visszatérő látogatókat weboldalunkon.
Forrás: www.internet-marketing.hu