2007. február. 09. 14:12
hvg.hu/MTI
Utolsó frissítés: 2007. február. 14. 17:29
Vállalkozás
Eddig 3000 vagyonosodási vizsgálat
Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) a korábbinál lényegesen nagyobb számban ellenőrzi a magánszemélyek jövedelmeinek és vagyongyarapodásának összhangját, valamint a járulékfizetési kötelezettség teljesítését.
Vagyonosodási vizsgálatok |
Olvassa el a hvg.hu cikkét: Mikor és kinél kezd szaglászni az APEH? |
Akikre mindenképp sor kerül |
-új vállalkozásokra -gyakori székhelyváltoztatókra -azonos székhelyű adóalanyokra -többszöri tulajdonosváltással érintett adózókrA -a bevallás benyújtását rendszeresen mulasztókra - a több bevallási időszakban nullás bevallást adókra - tartósan veszteséges adózókra és a veszteség finanszírozási forrásaikra a pénztárgépet nem rendeltetésszerűen használókra |
Vizsgálják az országhatáron belüli és az országhatáron túl nyúló körbeszámlázásos ügyleteket, értékesítési láncolatokat, a gazdasági események valóságtartalmát, felhasználva az EU tagországokból érkező
kontroll adatokat, és más tagállamokkal közös vizsgálatok is lesznek. A számlázási láncok az elnökhelyettes szerint egyre kiterjedtebbé és bonyolultabbakká válnak, ez azonban nem magyar sajátosság.
Profil szerint az eddiginél nagyobb figyelmet kapnak a számítástechnikai eszközöket, mobil telefonokat, alkatrészeket, illetve kellékanyagokat forgalmazó cégek, valamint a hulladék-kereskedelmi tevékenységet végző adózók. Náluk elsősorban azt figyelik, hogy a fordított adózás beváltotta-e az adóhivatal hozzáfűzött reményét. Sor kerül a fakitermelés, a fafeldolgozás teljes vertikumára, elsősorban a faimport miatt. Továbbá az eddigi gyakorlathoz képest újdonságnak számít az is, hogy a helyszíni ellenőrzések kiterjednek a vállalkozók adóköteles tevékenységéhez használt szoftverek jogtisztaságának vizsgálatára.
Különböző szempontok szerint vizsgálják még a bútorgyártást, az ingatlanügynöki tevékenységet végzőket, illetve a fodrászatokat és a szépségszalonokat. Az első esetben kiemelten figyelik az árbevétel bizonylatolását és a költségek elszámolásának szabályszerűségét. Az ingatlanközvetítőknél elsősorban a dokumntáltságra, illetve a bevétel teljeskörűségére fókuszálnak. A fodrászoknál pedig a bevételek megfelelő regisztrálására, valamint a fizetett és kapott bérleti díjak elszámolására fektetik a hangsúlyt.