2006. november. 28. 14:05 Utolsó frissítés: 2006. november. 28. 14:08 Vállalkozás

Karácsonyi vevőcsalogatás kiskereskedőknek

A karácsonyi költségvetés legnagyobb részét mindenütt ajándékokra költik; idén várhatóan többet, mint az elmúlt évben. A kiskereskedők számára a legnagyobb kihívást a piaci szegmentálódás, a siker kulcsát pedig a precíziós kiskereskedelem és a hűségprogramok jelenthetik - derül ki a Deloitte karácsonyi bevásárlást vizsgáló fogyasztói felméréséből.

Deloitte-felmérés

A  Deloitte nyolcadik éve megjelenő, karácsonyi bevásárlást vizsgáló fogyasztói felmérése ezúttal több országot foglal magába: Belgium, Ciprus, Franciaország, Németország, Görögország, Írország, Olaszország, Hollandia, Portugália, Oroszország, Dél-Afrika, Spanyolország és az Egyesült Királyság; bizonyos fokig az Egyesült Államok és Skandinávia is szerepel az összehasonlításokban.

Európában mindenütt a tömött bevásárlóközpont a karácsonyi ünnepek legfrusztrálóbb jellegzetessége. A csak erős könyökmunkával áthatolható tömegben történő ajándékvásárlás helyett a fogyasztók idén nem vártak az utolsó pillanatig, hanem már novemberben elkezdték a bevásárlást és  kihasználták a kiskereskedők által nyújtott korai karácsonyi kedvezményeket.

Érdemes a kisebb üzleteknek még nagyobb hangsúlyt fektetniük hűségprogramokra. Ugyanakkor nem árt odafigyelniük arra, hogy a kiskereskedők közti verseny erősebb lesz az idén -derül ki a Deloitte felméréséből.

Az egyre fokozódó verseny miatt a karácsonyi ünnepi időszak a "precíziós" kiskereskedelem szükségességéről szól. A kiskereskedők sikerének kulcsa a pontosság és az agilitás" - mondta el Gilles Goldenberg, a Deloitte európai Fogyasztói üzletágának vezető partnere. az európai országokra egyre jellemzőbbek a sokszínű fogyasztói minták: a kereskedők számára a legnagyobb kihívás, hogy a piac ilyen túlzott szegmentálódásához is alkalmazkodni tudjanak.

Noha nem létezik egységes vélemény az európai gazdasági helyzetről, de általánosságban elmondható, hogy hogy 2006-ban márkevésbé látják borúsan a helyzetet, mint tavaly. A felmérésben, szereplő országokban karácsonyi ajándékokra szánt átlagos összegek a 2005-ös 650 euróról 2006-ra 662 euróra nőhetnek (+2%). Még mindig az írek a nagy költekezők a háztartásonkénti több mint 1300 euróval (ez +10%-kal előzi meg az Egyesült Államokban mért adatokat); a felmérésből az is kiderül, hogy kétszer annyit költenek az év végi ünnepekre, mint a franciák. A világháló mára a fogyasztók mintegy 38 százaléka számára kínál, nem csak szörfölési és keresési, hanem beszerzési lehetőséget is. Franciaországban, Németországban és Írországban ez az arány akár a 60 százalékot is elérheti. A leggyakrabban on-line vásárolt termékek a CD-k, a DVD-k és a könyvek. A divat is feljövőben lévő kategória, csakúgy, mint az ajándékutalványok, amelyek jelenleg az ötödik legkedveltebb ajándéknak számítanak Európában.

Az ünnepek alatt elköltött pénzösszeg jelentős eltéréseket mutat az országok között. A feltörekvő országok fogyasztói (Oroszország, Törökország, Dél-Afrika és Ciprus) a háztartások jövedelmének arányában 6-13 százalékot költenek (általában 6-13%-ot). Európában a holland fogyasztók költik a legkevesebbet abszolút értékben és jövedelmük arányában is 1,6 százalékot. Hollandiában és Franciaországban is komoly változás következett be: radikálisan optimistábbak a fogyasztói vélemények; csaknem 20 százalékkal csökkent azok a száma, akik sötéten látják a gazdaság helyzetét. Ez a pozitív hozzáállás kedvez az év végi költekezésnek: az európai vásárlók mintegy 86 százaléka nagy ünneplést tervez karácsonyra, illetve az adott ország hagyományos év végi ünnepére.

Erőteljes piaci szegmentáció

A felmérés azonban erőteljes szegmentációt mutat és 3, jól elkülöníthető ország-csoportot rajzol ki:

1. A virágzó európai gazdaságok (Írország, a skandináv országok, Spanyolország és az Egyesült Királyság) fogyasztói, illetve a feltörekvő országok (Oroszország, Ciprus és Dél-Afrika) új középosztálybeli fogyasztói mind a vásárlás fokozását tervezik +6 és +18% közötti mértékben.

2. A német és olasz vásárlók egyértelműen a legpesszimistábbak, és lényegesen kevesebbet terveznek költeni: -6%.

3. Az utolsó csoportba tartozik minden olyan ország, ahol a tétovázás és bizonytalanság a domináns vásárlói hozzáállás, ennek eredménye a -1% és +2% közötti óvatos tervezett költekezés.

Az EMEA (Európa, Közel-Kelet, Afrika) régióban az egy háztartásra jutó ajándékok száma 9 (Németország) és 18 (Írország, Ciprus) között alakul. Európában az alacsony születésszám nem kedvez a gyermekeknek szánt ajándékok számának: a legtöbb ajándékot a rokonsághoz tartozó felnőtteknek vásárolják. Kivétel ez alól Hollandia, ahol még mindig a gyerekeknek jut a legtöbb ajándék.