2006. május. 26. 17:28 MTI Utolsó frissítés: 2006. május. 26. 17:26 Vállalkozás

Az állam és a cégek társadalmi felelősségvállalása

Az állam koordináló funkciója hatékonyan segítheti az üzleti szféra társadalmi felelősségvállalásának fejlődését - hangzott el a Demos Magyarország Alapítvány sajtótájékoztatóján.

Az állam és a vállalkozások társadalmi felelősségvállalásának kapcsolatáról szóló, Több mint üzlet című konferencia alkalmából tartott sajtótájékoztatón a Vállalati Társadalmi Felelősségvállalás (Corporate Social Responsibility - CSR) jelenlegi helyzetét és szabályozási rendszerét ismertették a résztvevők.
   
Dessewffy Tibor, a Demos Magyarország Alapítvány elnöke a CSR-rel kapcsolatban szólt arról, hogy Magyarországon egyre több piaci szereplő ismeri fel, hogy belső működésében, valamint működésének helyi és országos szövegkörnyezetében fontos társadalmi szereplőként tud megjelenni.

A változás lényege, hogy a vállalatok a profit-maximalizálás számos módja közül egy társadalmi értékekkel telített utat válasszanak akár a fogyasztói nyomás, akár a belső elvárások miatt - mutatott rá. A vállalatok felismerik, hogy az ár és a minőség mellett egyre fontosabb, hogy milyen hatást fejtenek ki környezetükre, továbbá a károsakat megpróbálják-e csökkenteni,  vagy ellensúlyozni.
   
A CSR koncepciója szerint a vállalatok szociális és környezeti szempontokat integrálnak üzleti működésükbe, és ezek mentén alakítják kapcsolataikat azokkal a csoportokkal, amelyeket tevékenységük érint. Simonyi Ágnes, a Foglalkozáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium helyettes államtitkára kiemelte: márciusban kormányhatározat született, amely erős kormányzati elkötelezettséget jelez az ügy előmozdítására Magyarországon. A határozatban kiemelt feladat a vállalati felelősségvállalás ösztönözése minél több területen, a
társadalmi párbeszéd élénkítése, valamint a szemléletformálás és a jó gyakorlatok terjesztése - tette hozzá.

A Demos Magyarország Alapítvány tanulmányt készített azzal a céllal, hogy az üzleti szféra önkéntes társadalmi felelősségvállalása elméletének, szabályozásának és gyakorlatának bemutatásával konkrétabbá tegye a témában folyó közéleti diskurzust. A tanulmány elsősorban a CSR promóción és marketingen túlmutató formáit ismerteti. Jelenleg mintegy 35, Magyarországon tevékenykedő vállalat készít, vagy az elmúlt öt év alatt legalább egyszer készített környezeti, illetve fenntarthatósági, és ennek részeként
CSR-jelentést - olvasható a tanulmányban.
hvg360 Tiszai Balázs 2025. január. 06. 09:30

MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát

A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.