Kávékupon, sárkányhajózás, virágcsokor – ez is segít, de ennél többet, sőt napjainkban egyre többet kell tenni azért, hogy a munkavállalók befogadva érezzék magukat a cégnél.
Két komoly mérnökember megismerkedik, és egyikük virággal, csokival kedveskedik a másiknak. Kinek jó ez? Természetesen a vállalatnak. A friss kolléga az első napon kapott csokrot hazaviszi a feleségének, és az új munkahely nyomban közelebb kerül a családhoz. Lehet, hogy apróság, de a rotterdami üzleti iskolában hallott példát követendőként hozta haza Nóvé Mária, a CLAAS Hungária Kft. HR-vezetője.
Mint oly sok személyzeti főnök, ő is azt tapasztalja, hogy a munkaerőhiány miatt az utóbbi években egyre fontosabbá vált, hogyan fogadja be a cég az új kollégákat. Szaknyelven ennek fontos része az onboarding, vagyis a köszöntés, elhelyezkedés, beilleszkedés a fedélzeten. A folyamat jó esetben már az első munkanap előtt megkezdődik. A HR-vezetők azt tapasztalják, hogy minél hamarabb integrálódik valaki, annál jobban tud a munkájára összpontosítani, annál kevésbé kötik le a tisztázandó kérdések.
Mint egy nagy családban
A mezőgazdasági gépeket gyártó CLAAS-nál a fizikai munkások beilleszkedését szolgálja a kéthetes Cimbora program. Az érkezőket önként vállalkozó – és a feladatra kellőképpen felkészített – haver várja. (Meg kell jegyezni: a HR- és marketinges körökben szinte egyeduralkodó angol, sőt hunglish közhelyek tengerében öröm olvasni szakkifejezésként felbukkanni a cimborákat és a cimborálást. Lenne persze angol-magyar neve is a módszernek: Buddy program.)
Az információk – mikor indul a busz, mikor nyit a büfé, hogyan kell gombnyomással tájékozódni az információs falnál – kávézás közbeni megosztásának elősegítésére a cég kávékuponokat is osztogat. Nem elhanyagolható, hogy a beilleszkedés elősegítésével a cimborák terheket vesznek le a vezetők válláról. Ráadásul a HR-vezető szerint kimutatható, hogy a cimborálás jelentősen csökkenti a fluktuációt, főképp a kölcsönzött munkaerő esetében.
A szellemi dolgozóknál az onboarding három hónapig tart. Ilyenkor nem annyira az újonnan érkezetteknek mutatják be a céget, inkább neki kell felfedeznie új környezetét, persze némi segítséggel. Eleinte a régebbi munkatársak is meglepődtek, amikor az instrukcióknak megfelelően az újak megjelentek náluk, és olyan kérdéseket tettek fel: Mióta dolgozol itt?, Milyen sikereket értél el? De a trükk bevált: a régiek jó érzéssel emlékeztek vissza arra, amit sikernek tartottak a pályájukon.
Figyelemre méltó gondolkodásmódot jelez, hogy a HR-vezető nemcsak hálózatépítésről beszél ennek kapcsán, hanem bajtársiasságról is. A beilleszkedést segíti továbbá, hogy a leendő kollégákat a személyiségük alapján választják ki, már csak azért is, mert százszázalékos szakértő amúgy sem létezik – mondja Nóvé Mária.
Bedő Iván cikke teljes terjedelemében elolvasható a HVG Business Extra 2019/3-as számában.
Milyen módszerekkel kezelhetjük a családi vállalkozásokra jellemző kihívásokat? Miért fontos megtervezni az utódlást? Hogyan teremthetjük meg a család értékrendjét tükröző vállalati kultúrát? Peter Leach tanácsadó Családi vállalkozások című könyvében sorra veszi, hogyan lehet harmonizálni a vállalkozás és a család szükségleteit a mindannapi ügyvitel, az utódlás vagy a pénzügyi tervezés területén. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.