Nem olyan könnyű megoldani, hogy a munkavállalók kreativitása a felszínre jöjjön, és a szervezet számára hasznot hajtson. A HVG Extra Business által megkérdezett cégek sok energiát fordítanak a bátorításra, hogy dolgozóik szabadon engedhessék gondolataikat.
IKEA
A cég számára a működés minden területén kiemelten fontos a kreativitás és az újszerűség, legyen szó tervezésről, gyártásról, kommunikációról vagy az áruház működtetéséről.
A kreativitás nem lehet azonban öncélú, ezért az ötletelésnek az IKEA-nál a Demokratikus Dizájn elnevezésű koncepció ad keretet. Lényege, hogy minden termék tervezésénél öt szempontnak kell megfelelni: a formának, a funkciónak, a minőségnek, az elérhető árnak és a fenntarthatóságnak. Ez azt jelenti, hogy a tervezés első lépéseként a dizájnerek pontos leírást kapnak arról, milyen termékre van szükség, annak milyen hétköznapi lakberendezési kihívásra kell megoldást nyújtania, illetve mennyibe kell kerülnie. Ezek után viszont már a fantáziájukra bízzák az ötlet megvalósítását.
A cégnél támogatják az önálló munkatársi kezdeményezéseket is. Minden évben megszervezik az úgynevezett tehetséghetet, amelynek célja a munkatárs erősségeinek megismerése, felhívás a kapcsolattartás fontosságára, valamint az eltérő tehetségű emberek együttműködésének elősegítése. A szervezetnél úgy vélik, ha az emberek önmaguk lehetnek, sokkal jobb közöttük a kapcsolat, elégedettebbek a pozíciójukkal, motiváltabbak, sőt odaadóbbak a munkájuk és kollégáik iránt.
A kreativitásra veselkedő legnagyobb veszély, ha a szervezet a megszokás rabjává válik. Ezért a cégnél előszeretettel fogadják a munkatársak újító ötleteit és elgondolásait, és ösztönzik őket arra, hogy merjék elmondani a véleményüket. Ebben a munkavállalók segítségére van a VOICE elnevezésű, anonim dolgozói elégedettségkutatás, amely minden legalább három hónapja ott dolgozónak megadja az esélyt az őszinte véleménynyilvánításra és jobbító ötletei megosztására.
Prezi
A cég és termékének népszerűsége annak köszönhető, hogy kreatívan közelítettek meg egy problémát. Azt látták ugyanis, hogy a legnagyobb IT-cégek olyan prezentációs eszközöket készítenek, amelyek lineáris történetmesélést tesznek lehetővé. Ezt az emberek unják, és sokszor nem is tudnak velük bonyolult összefüggéseket elmagyarázni. Erre adtak kreatív választ.
A Prezinél úgy tartják, hogy a kreatív gondolkodást leginkább a hibázás lehetőségével lehet elősegíteni. Bármilyen ötletet fel lehet dobni, és semmilyen javaslat nem ciki: tíz rossz ötlet után ugyanis előbukkan majd egy jó is. Persze a rossz ötleteket fel kell tudni ismerni és elengedni, de éppen ezek beszélgetések hoznak elő új ötleteket – vélik a cégnél. Éppen ezért azt javasolják: ne csak azt az utat válasszuk, amiből biztosan nem lesz baj, mert abból kisebb eséllyel lesz átütő siker is. Nem az a dráma, ha valaki elront valamit, hanem ha nem tanul belőle, és a következő ötlete nem az előző kudarcok tapasztalataira épül.
A Prezi sok időt és energiát fordít az irodatér kialakítására. Az egész épület tele van rejtélyekkel, apró szabálytalanságokkal és furcsaságokkal. Ez nemcsak azért jó, mert így olyan helyen dolgozhatnak a kollégák, ahol szívesen töltik az idejüket, hanem ez segít abban, hogy jobb, kevésbé konvencionális ötletek szülessenek.
A Prezihez hosszú és alapos kiválasztás után kerülhetnek az emberek. Ennek köszönhetően a munkatársak is biztosak lehetnek abban, hogy ha valaki náluk dolgozik, annak oka van. Ha viszont ez a helyzet, akkor butaság lenne nem bevonni mindenkit az ötletelésbe, hiszen éppen a legértékesebb tulajdonságát nem használnák az illetőnek. A cégnél a kisebb csapatok közösen ötletelnek, és minden gondolatot összegyűjtenek. Ezek alapján közösen döntenek, amihez aztán mindenkinek tartania kell magát.
Vodafone
A Vodafone is nagy figyelmet fordít az alulról jövő kezdeményezések felkarolására, ennek pedig alapfeltétele a motiváló, kreatív munkahely. A cégnél a kreatív légkör már a „flexi-office” miatt is adott: a vállalatnál a munkavállaló maga határozza meg, hová ül le dolgozni, nincsenek dedikált helyek. Már ez is kreatív indítása a napnak, nem kell robotként a megszokott helyen ülni.
Maga a környezet is mentes a homogenitástól: számos, különböző funkcióval ellátott tér van benne, amelyeket kreatív team tervezett, és maga a dekoráció és a berendezés is inspiráló. A közösségi terek lehetőséget adnak az egymás szavába vágós ötletelésre, de gondolkodófülkék is vannak, ahová a munkatársak elvonulhatnak elmélkedni.
A Vodafone Magyarország sok kis csapatból épül fel. Ezek az egységek valóban csapatként működnek, kiszakadva a megszokott környezetből, irodán kívül is kötődnek egymáshoz. A csapatok közötti ötletáramlás a megfelelő fóruma az alulról jövő kreatív kezdeményezések felkarolásának, hiszen minden ötlet ugyanolyan fontos lehet.
A cég a felsőoktatási együttműködésekben is hangsúlyt helyez a kreativitásra. A TelcoCup a Vodafone felsőoktatási programversenye, amit a cég idén rendezett meg második alkalommal. Más versenyektől eltérő módon itt az üzleti értés és a stratégiai gondolkodásmód mellett nagyfokú kreativitásra is szükségük van a versenyzőknek. A Vodafone emellett a Demola programban is részt vesz. Ennek az egyetemközi, nyílt, innovációs „labornak” a célja fiatal, nyitott, több tudományágban otthonosan mozgó közösség létrehozása, ahol kreatív módszerekkel dolgoznak valós piaci szereplők valós problémáin.
MagNet Bank
A bank ambiciózus célt tűzött maga elé: nem bankkártyát, betétet vagy hitelt árul, hanem megváltoztatja az emberek viszonyát a pénzhez. A MagNetnél is úgy látják, hogy a kreativitás halála a szorongás, a félelem a hibázástól. Ezért itt is olyan vállalati kultúrát igyekeznek építeni, amely nemcsak szabad, felnőtt, együttműködő és inspiratív, hanem – a megfelelő keretek között – teret enged a konstruktív szabályszegésnek is. Ez nagy bátorságot ad minden dolgozónak ahhoz, hogy elrugaszkodjon a kliséktől, és új dimenziókban merjen gondolkodni. Úgy látják ugyanis, hogy a szabályokat az élet felülírhatja, ha a józan ész vagy az emberség másképp diktálják.
A szervezetnél az a meggyőződés kap hangsúlyt, hogy a sokszínűség növeli a kreatív energiákat és a termelékenységet, ezért támogatják a diverzitást a cégen belül is. A cég igyekszik „360 fokban” szemlélni az embert, megérteni a munkatársak mozgatórugóit, és ezeknek teret is engedni. A projektiroda vezetője például elektromos töltőoszlopok telepítésén dolgozik a szabadidejében, a beruházási vezető rendszeresen filmklubot szervez a közösségi házban, a belső ellenőrzési vezető szervezi a futócsapatot, ezen felül pedig bárki lehetőséget kaphat jótékonysági kezdeményezésekre.
A fejlesztések nagy része agilis módszerrel történik, ahol gyors sprintek után vonják le a megfelelő következtetéseket. Ha valami nem jön be, általában gyorsan újra tudják írni a forgatókönyveket. Természetesen a MagNetben is meg kell küzdeni az erőforrásokért egy-egy innovatív ötlet megszületéséhez. A fejlesztések zöme házon belül zajlik, és jellemzően tízszer annyi jó ötlet jön elő, mint amennyit a szervezet elbír.
A 270 fős cégnél bárki összehívhat babzsákos megbeszélést az ötlete megvitatására, anélkül is, hogy javaslatait strukturált csatornába helyeznék. Lokális bankként nincs szükség hosszas egyeztetésre egy-egy külföldi anyavállalattal sem, a dolgozók a tulajdonosokkal nap mint nap összefuthatnak, így gyors visszajelzést kaphatnak kezdeményezésükre.
Bőhm Kornél cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/3-as számában.
A téli lapszám középpontjában a tudásmegosztás és a mentorálás témája áll. Interjúkkal, portrécikkekkel, szakértői anyagokkal próbáljuk bemutatni az életen át tartó tanulás egyik módját, amely megkülönböztethető képességeket kölcsönözhet nekünk. Arról is szót ejtünk, hogy a tudásmegosztás és a mentorálás a minőségi emberi kapcsolatok kialakításában is rendkívüli jelentőséggel bír.
Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg kedvezménnyel! Ha pedig érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!