A budapesti Ferenciek terén van egy coworking iroda, ahol nemcsak kávét és internetet kapnak a betévedők, hanem a tagok részeivé válhatnak egy világjobbító nemzetközi közösségnek is. És az se baj, ha nem tudnak fizetni az asztalért – le is dolgozhatják a tagsági díjat.
A volt Királyi Bérpalota impozáns épületében működő Impact Hubban azt vallják, hogy közösség nélkül nem érhető el hatás. Az irodában ugyanúgy megtaláljuk a csocsóasztalt, a kávéfőzőt és a wifit, mint más közösségi irodákban, de itt olyan elhivatott közösség építését tűzték ki célul, amelynek tagjai pozitív társadalmi vagy környezeti hatást elérő vállalkozások megvalósításán fáradoznak.
„Többről van szó, mint néhány egymás mellé lerakott asztalról, ahol szabadúszók melegben és társaságban dolgozhatnak”
– mondja Kéri Zsuzsanna, a hat alapító egyike. Persze megvan az alapműködés, amelyben meghatározott összegért a jellemzően szabadúszó vendégek kibérelhetnek egy asztalt, de itt a tagok hozzáférnek az Impact Hub kapcsolati hálójához is. Ez pedig nemcsak azt a Passportot jelenti, amely a külföldi irodákba is bejárást enged, hanem sokkal inkább azoknak a szakembereknek a segítségét, akik maguk is tagok.
„A Facebookhoz hasonló online közösségi hálót kell elképzelni. A kapcsolatfelvételhez minden segítséget megadunk, kérésre összekötjük az embereket” – meséli Zsuzsa, de hozzáteszi, hogy tapasztalatai szerint a helyi közösség sokkal élőbb. „Ezek a digitális platformok hasznosak, de nem tesznek csodát. Úgy tűnik, a tudástranszferhez kell az emberi kapcsolat.”
Éppen ezért önkéntesek segítik az alapítókat. „Ugyanazokat a feladatokat látják el, mint egy recepciós, de közösségépítő szerepük is van. Megkérdezik a bent lévőket, min dolgoznak, tudnak-e segíteni, megismerik a problémáikat, és összehozzák őket olyanokkal, akik segíthetnek” – mondja Zsuzsa. Az önkéntesek heti egy napot vállalnak, amikor a saját munkájukat is végezhetik, ha idejük engedi. Cserébe ingyen tagságot kapnak.
Változatos programok és képzések
„Szeretjük, ha nem minden programot mi szervezünk, ezért ösztönözzük tagjainkat, hogy ők is hozzanak létre meetupokat. Kedveljük az olyan szervezetfejlesztési tréningeket is, amelyek hierarchia nélküli rendszert, önfejlesztő szervezeti felépítést igyekeznek meghonosítani, hiszen mi is így működünk” – mondja Zsuzsa.
Ezért aztán szerveztek Holacracy workshopot, ahol a hagyományos menedzsment nélküli működést népszerűsítették, és helyet adtak az online U.Lab kurzus hazai hallgatóinak is, ahol holisztikus változásmenedzsment-technikát oktatnak a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) egyik professzora segítségével.
Ugyanakkor Zsuzsa szerint nem egyszerűsíti a munkájukat, hogy mindent maguknak kell kialakítaniuk. „Teljes szabadságot élvezünk a bécsi központtól, a helyi közösségre van bízva, milyen programok lesznek, ami nagy lehetőség, de egyben sok munka is” – mutat rá. Jelenleg a tagsági díjakból és a rendezvényterem bérleti díjaiból befolyó pénzből finanszírozzák a működést, de reményeik szerint idővel a prágai Impact Hub nyomdokaiba léphetnek, ahol már inkubációs programot is indítottak, továbbá tanácsadói tevékenységet is folytatnak – jó példát mutatva ezzel a társadalmi vállalkozásoknak arra, hogyan teremtsék meg a működésükhez szükséges forrásokat közvetlenül a piacról.
Felelős környezetben, angolul
A hálózatból fakadó kapcsolati rendszer és az önkéntesek mellett van egy másik dolog, amiben az Impact Hub különbözik a legtöbb közösségi irodától, az pedig a nyelvhasználat. A legtöbb kiírás kétnyelvű, vagy csak angol, ahogy a dokumentáció is angol nyelvű.
„A nemzetközi kapcsolatrendszer értelemszerűen csak a nyelvtudás birtokában hozzáférhető, de a helyi közösséget is ez köti össze. A tapasztalat azt mutatja ugyanis, hogy a Budapesten élő külföldieknek megvannak a saját helyeik, ahol a saját közegükben vannak. Itt azonban sikeresen integrálódhatnak".
Az iroda berendezése is tükrözi a társadalmi felelősségnek megfelelő attitűdöt: a falakat ökofesték borítja, a bútorok fenntartható erdőgazdálkodásból származó fából vagy újrahasznosított műanyagból készültek. Még a csocsóasztal is újrahasznosított papírból van.
A százfős irodatérben elhelyezkedő asztalok mellett irodák is vannak, ezeket legalább fél évre kell bérbe venni. Aki megelégszik egy asztallal is, annak havonta legalább 15 eurót kell letennie: ez a legkisebb csomag, ami havi 8 órára biztosít férőhelyet, valamint hozzáférést az Impact Hub kapcsolati hálójához. 110 euróért – ez a legdrágább csomag – már korlátlan időt tölthetünk el az irodában, havi 4 órára pedig megkapjuk a tárgyalót és egy postacímet is. De ha valaki hajlandó önkéntesként hetente egy napot eltölteni a recepción, az ingyen hozzáfér mindehhez.
Varga Szabolcs cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2016/4-es számában. Kíváncsi, hogyan segíthetik karrierjét vagy cégének sikerét a történetek, és hogyan aknázzák ki a sztorik erejét a profik? Keresse az újságárusoknál a HVG Extra Business friss számát, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!