Mit szólna, ha nem egyszerűen leadná megunt ruháit, de még adományozna is mellé, hogy azok újraszületve rászorulókhoz kerüljenek? Vagy éppen ön vásárolná vissza, egy teljesen más formában. A budapesti holland nagykövetség lát fantáziát a dologban, olyannyira, hogy véleményének 4 ezer euróval adott nyomatékot.
A budapesti Impact Hub közösségi irodában van egy raklapokból készült gyűjtőhely, amelybe bárki bedobhatja elkopott, feleslegessé vált farmerjeit. A levetett nadrágok azonban nem rászorulókhoz kerülnek, hanem egy újrahasznosítást zászlajára tűző társadalmi vállalkozáshoz.
A Sharolta márka megalkotója, Tripolszky Sarolta Brüsszelben volt környezetvédelmi lobbista, de – mint mondja – a döntéshozók befolyásolása irgalmatlanul hosszú folyamat. Ezért inkább úgy döntött, kézzelfoghatóbb formában hirdeti az újrahasznosítás és a fenntarthatóság fontosságát.
Sarolta főállásban a CEEweb természetvédelemmel foglalkozó civil szervezetnél adományszervező, mellette pedig elkötelezett híve az újrahasznosításnak: blogol a Reciklistánál, április óta saját vállalkozásán dolgozik, fennmaradó idejében pedig workshopokat tart.
„Aki fenntartható és etikus divatot szeretne viselni, annak le kell mondania arról, hogy minden szezonban rengeteg nagyon olcsó holmit vegyen meg, amit utána rövid időn belül ki is dob”
– nyilatkozta korábban.
A Sharoltának az a célja, hogy megmutassa: az újrafeldolgozott anyagokból készült ruha is lehet divatos és egyenértékű az újonnan vásárolttal. Kollekcióját saját weboldalán, a Meskán, az Etsyn és olyan vásárokon kínálja, mint a WAMP, a Szimpla piac vagy a Nyitva Fesztivál, ahol pop-up üzletként jelentek meg. A szoknyák és nadrágok a webshopban 20 ezer forint körüli euróért elérhetők, ami jól mutatja: nem fast fashion termékekkel van dolgunk.
Áprilistól kivirul néhány bedeszkázott budapesti kirakat
Április elsejétől induló vállalkozások költöznek Budapest több, üresen tátongó üzletébe a Nyitva! Fesztivál keretében. A vállalkozók egy hónapig ingyen kipróbálhatják, mennyire érné meg boltot nyitniuk, a bérbeadók könnyebben kiadhatják a leporolt üzlethelyiséget, a járókelőknek pedig nem az üres kirakatokat kell bámulniuk.
A viszonylag magas árat Sarolta azzal magyarázza, hogy itt valóban prémium termékekről van szó, és a begyűjtött farmeranyag csak részben fedezi az alapanyagokat. „A szakadt farmerekből kisebb anyagok ugyan kinyerhetők, de a nagyobb – például egy ruhához szükséges, egybefüggő – anyagokat nekem is meg kell vásárolnom” – teszi hozzá a márkatulajdonos.
Az Impact Hub nem az egyetlen hely, ahol a Sharoltának „gyűjtődoboza” van (például a Humusz Szövetségnél is található egy), előbbinek mégis kiemelt szerepe van. Az Impact Hub ugyanis támogatja a társadalmi vállalkozásokat. Itt tartották kedden, a holland nagykövetség Budapest Activated csapata által szervezett Smart&Social workshopot, amelynek résztvevőit 40 jelentkező közül választották ki. A társadalmi kihívásokra reagáló vállalkozások fenntartható üzleti terveik kidolgozásához holland, német és magyar szakemberekkel konzultálhattak.
A zsűri végül a Sharolta projektet találta a legígéretesebbnek, és díjazta 4 ezer euróval. A projekt az összegyűjtött használt ruhából vidéki kistelepülések hátrányos helyzetű, zömmel roma lakosai vagy afrikai árvaházak kis lakói számára készít majd használati tárgyakat, ruhát – amire ott a legnagyobb szükség van.
Az ötletgazda szerint a legtöbb tudatos adakozó nincs azzal megelégedve, hogy megunt ruháit egyszerűen leadja egy általános gyűjtőbe, azok mintegy 90 százalékát ugyanis exportálják fejlődő országokba. Csakhogy a legtöbb országban már nincs igény rá, vagy nem látják szívesen, mert a használt ruhák rontják a helyi textilipari vállalkozások piacát.
Éppen ezért a Sharolta projektbe bekerülő ruhák a ténylegesen nélkülözőkhöz jutnának, amiről visszajelzést is kapnának az adakozók, akiktől cserébe azonban nemcsak levetett ruháikat, hanem támogatást is várnak a készítők.
Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. Friss lapszámunk értékteremtő vállalkozások történeteit mutatja be, olyan cégek gyakorlatát, amelyek szerint a profiton túl is van élet. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt ingyenes házhoz szállítással! Itt pedig egy évre is előfizethet a magazinra 20 százalék kedvezménnyel.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!