A rovat támogatója: HVG Extra Business
Business magazin HVG Extra Business 2016. október. 27. 13:15

Almaautomata: kóla helyett gyümölcslevet ihatnak az irodisták

Egy Hajdú-Bihar megyei cég a hipermarketek polcai után automatáival az irodákba is betörni készül, hogy a dolgozók kólaadagját gyümölcslére cserélje.

Képzelje el, hogy amikor a monitor előtt hátradőlve nyújtózik egyet, majd rövid szünet gyanánt meglátogatja az italautomatát, nem egy kólával, vagy ugyanazon gyártó ásványvizével tér vissza asztalához, hanem egy pohár adalékanyag mentes almalével. Ez a budapesti Magnet Bank dolgozói számára már a hétköznapok része, és rajtuk kívül 10-15 másik irodában is megtalálható a Derecskei Gyümölcsös automatája. Persze nem valószínű, hogy a megoldás kiváltja majd a nagy multik automatáit, mindenesetre megnéztük, mit csinálnak másképp Derecskén, ha a sokféle problémával küszködő ágazatban ilyen projektekbe is bele mernek vágni.

Befektetés és környezettudatos megoldások

Szabó Imre ügyvezető szerint az ágazat gondjait – a munkaerőhiány és az orosz embargó mellett – a korszerűtlen ültetvények is okozzák: egyszerűen elavult, húsz-harminc éves ültetvényszerkezeten termel a gazdák zöme.

„Ahhoz, hogy első osztályú almát lehessen termelni, befektetésre is szükség van. Mi hektáronként 14 millió forintot költöttünk az ültetvény korszerűsítésére”

– mondja a 100 hektárt kezelő Derecskei HAVITA-TÉSZ Mezőgazdasági Zöldség-, Gyümölcsértékesítő Szövetkezet ügyvezetője. Nem mindegy ugyanis, hogy egy gazda a harmadosztályú alma kilójáért járó tizenegynéhány forintos felvásárlási árat kapja, vagy az első osztályúért járó, körülbelül 100 forintot.

A szövetkezet ültetvényeinek 50 százaléka fölött például jégvédőháló feszül, ami nemcsak a jégkártól védi meg a fákat, hanem kevesebb a kipárolgás (vagyis nem kell annyi öntözővizet felhasználni), kevesebb a rovar, és még a napégés ellen is védelmet nyújt. Mindemellett csepegtetős öntözőrendszert is kiépítettek.

„A bio-minőséget ugyan nem tudjuk biztosítani, de különböző környezettudatos megoldásokkal törekszünk rá, hogy a lehető legkevesebb permetezőszert használjuk. A rovarok elleni küzdelemben például a madarakat hívtuk segítségül, és 1400 madárodút telepítettünk az ültetvényekbe. Nyáron itatjuk, télen etetjük őket, ugyanis egy cinkepár 60 kilogramm kártevőt pusztít el évente.”

A jó minőségű derecskei alma a magyar és külföldi hiperek polcain is megtalálható, a kevésbé jó minőségből pedig almalé lesz. A feldolgozott termék szintén bekerül a boltokba, de a weboldalon is megrendelhető, illetve most indul az irodai program, amelynek italautomatáival a nagyobb vállalkozásokat célozzák meg.

A Tudatos Vásárló videója:

Szemléletformálás programokkal

A cég nemcsak az értékesítésre törekszik, hanem szemléletformálással is próbálja alakítani a fogyasztói szokásokat: Gyümölcsös Kalandok nevű programjukon több mint ezer családot, kertpedagógiai programjaikon csak ezen az őszön több mint 3 ezer iskolást és óvodást látnak vendégül. A programok célja, hogy játékos feladatokkal próbálják elérni az alma iránti elköteleződést. Az iskolai program keretében pedig közel 20 ezer diák jut friss almához.

A cég 130 állandó alkalmazottat foglalkoztat, de szezonban ez további 150 fővel egészül ki. „Egy hektárra durván egy munkás jut, szemléltetésképpen a gabona esetében ugyanez az arány 200 az egyhez” – mutat rá az ágazat magas humán erőforrás igényére Szabó. Éppen ezért jellemző a szektorra a feketézés: sokan így próbálják lefaragni költségeiket, ami nem könnyíti meg a derecskeiek dolgát az árversenyben. „A természetességnek azonban ára van” – mondja Szabó.

Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. A magazin legfrissebb száma a választás és döntés szépségeit és nehézségeit vizsgálja. Keresse az újságárusoknál, vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, ajándékba elküldjük az Alkossunk maradandót! című könyvet! 

Aktuális lapszámunkat itt meg is rendelheti. Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook oldalát!