Karrier hvg.hu/MTI 2011. május. 02. 09:07

Íme, a magyarérettségi feladatai: Petőfi, Csokonai, Móricz

Petőfi Sándor és Csokonai Vitéz Mihály egy-egy költeménye, valamint egy Móricz Zsigmond-novella szerepel az idei középszintű magyarérettségi szövegalkotási feladatsorában.

A középszintű magyarérettségi második részére 180 percet kaptak a diákok, akik három esszéfeladat – érvelés, műértelmezés és összehasonlító elemzés – közül választhattak. Szophoklész Antigoné című drámájának részlete alapján kellett esszét írniuk az emberi magatartásformákról a diákoknak, akik az érvelést válaszották. További lehetőség volt Móricz Zsigmond A világ végén minden jó és szép című novellájának értelmezése, vagy Petőfi Sándor Az álom... és Csokonai Vitéz Mihály Az álom című versének összehasonlító elemzése.

A szövegértési részben Nemes Nagy Ágnes Párbeszéd a mai versről című művét kellett értelmezniük a diákoknak az Eduline információi szerint, mégpedig sajátos szemszögből: rávilágítva, hogy olykor-olykor miért nem érthetők a modern versek. Meglepetést jelentett, hogy idén nem kortárs szerzők szerepelnek a feladatsorban, az oktatási portálnak nyilatkozó tanárok korábban úgy vélték: az utóbbi években jól látható trend, hogy olyan írók, költők műveit kell elemezni, akik nem tartoznak a törzsanyagba.

Tavaly Szabó Magda, Gelléri Andor Endre, valamint egy Kosztolányi Dezső-mű és paródiájának összehasonlítása tartozott a szövegalkotási feladatok közé a középszintű magyar érettségin; míg az emelt szintű vizsgát választók Babits vagy József Attila-verset elemezhettek.

Az emelt szintű érettségin az egyik lehetőség Kosztolányi Dezső A szegény kisgyermek panaszai című verse és az ezt parodizáló Karinthy Frigyes-féle írás összehasonlító elemzése volt. Műértelmezés kategóriában a 2005-ös Nagy Könyv-akció kapcsán született, a magyar lakosság olvasási szokásait elemző szövegre kellett reflektálniuk az érettségizőknek, érvelés kategóriában pedig egy iskolaigazgatónak szánt, az év diákja címre vonatkozó beadványt kellett megírniuk. A magyar nyelv és irodalom vizsga írásbeli feladatait időközben az Oktatásért Felelős Államtikárság is közzétette.

Kattintson további képeinkért!
Stiller Ákos

Magyar nyelv és irodalomból középszinten 1192 helyszínen 90 275 tanuló, emelt szinten 34 helyszínen 1292 diák tesz érettségi vizsgát. Magyar mint idegen nyelvből középszinten 60 helyszínen 119 tanuló érettségizik. Magyar mint idegen nyelv vizsgatárgyból az idén nem lehet emelt szinten érettségi vizsgát tenni.

A magyar nyelv és irodalom középszintű írásbelije 240 percig tart. A vizsgázóknak két feladatlapot kell kitölteniük: a szövegértési feladatlapra 60 perc, a szövegalkotási feladatlapra 180 perc áll a rendelkezésükre. A magyar nyelv és irodalom vizsgatárgy emelt szintű írásbeli vizsgája szintén 240 perces. Az írásbeli vizsga nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három különböző szövegalkotási feladatból áll. A magyar mint idegen nyelv vizsgatárgy írásbeli érettségi vizsgája négy elkülönülő részből áll: a diákok az olvasott szöveg értése, a nyelvhelyesség, a hallott szöveg értése és az íráskészség című rész feladatsorait oldják meg. A középszintű írásbeli vizsga teljes időtartama 180 perc.

Az írásbeli vizsgafeladatok megoldásakor közép- és emelt szinten is helyesírási szótár használható, ebből vizsgacsoportonként legalább négy példány szükséges.

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.