Beteljesült rémálmaid az üzleti tárgyaláson
Üzletfeled egyik kollégádon élcelődik? Hangos szóváltásra kerül sor a mindent eldöntő megbeszélésen, amelyet hónapokig készítettél elő csapatoddal? A lidércnyomás leküzdhető, kellő lélekjelenléttel és toleranciával kifoghatod a szelet akadékoskodó, arrogáns partnered vitorlájából. Légy te a torreádor, vörös kendő nélkül!
Amikor egy üzleti tárgyalásra, megbeszélésre készül a csapat, ahol az alkupozíció a kollégák fellépésen múlik, nagy felelősség nehezedik a főnök vállára, illetve a kollektíva vezetőjére, aki összehangolja a csapatmunkát. Egy csoporton belül mindig adódhatnak véleménykülönbségek – ahogy a dolgozók vérmérséklete sem azonos –, személyes konfliktusok, illetve egyes kollégák között állandó rivalizálás folyhat. A jó vezető törekszik arra, hogy a csapaton belüli ellentétek élesben – amikor a vállalat jövője a tét – háttérbe szoruljanak, és a kollégák kizárólag a közösen kitűzött célra koncentráljanak.
Egyet nem értés a kollégák között
Gyors terelés, villámgyors hárítás. Ki irányít? © sxc.hu |
Adódhatnak olyan helyzetek, amikor a bírálat – a másik fél igazának megkérdőjelezése – elengedhetetlen. Ilyenkor az építő jellegű kritikát érdemes egyetlen mondatba sűríteni, ezt pedig két ártalmatlan állítás közé ékelni. Például: „Ez az ötlet további lehetőségeket sejtet. Ha a gazdasági szempontokat vesszük figyelembe, akadnak gyenge pontjai. Ezeket azonban – közösen – ki lehet küszöbölni, így mindannyian meggyőződhetünk róla, hogy az elgondolás működőképes.”
Az egyetértés hiánya nem jelenti azt, hogy a találkozó szükségszerűen kudarcba fullad. A felek közötti információcsere, érvelés és ellenérvek felsorakoztatása elősegíti, hogy két fél között előnyös megállapodás szülessen. A hangsúly az érvelés minőségén és a felek viselkedésén van: az intelligens, baráti hangnemben folytatott vita építő jellegű lehet mindkét fél számára, míg az öncélú okoskodás, szándékos kötekedés, és erőfitogtatás alááshatja a partnerek közötti harmonikus kapcsolatot. Éppen ezért a kritika mentes legyen a személyeskedéstől és az érzelmektől, minden esetben csak a tárgyaláson elhangzottakra vonatkozzon – a tartalomra – és ne konkrét személyre.
Amikor a vita elfajul
Előfordulhat, hogy egy-egy vita során kiéleződnek az ellentétek a felek között, és az üzleti tárgyaláson az érzelmek bizony háttérbe szorítják a józan észt. Ilyenkor a főnök – vagy a tárgyalást vezető fél – feladata, hogy lecsillapítsa a vitatkozókat, és a tárgyalás menetét újra a normális mederbe terelje. Ha a szép szó nem elég, érdemes drasztikusabb eszközökhöz folyamodni, például felszólítani a kakaskodó felet/feleket, hogy hagyják el a tárgyalás helyszínét, vagy fogják vissza magukat. A felelősségteljes, határozott fellépésű vezető számára nem jelenthet gondot, ha irányító szerepet kell betöltenie, miközben arra is ügyelnie kell, hogy a cég presztízse megmaradjon, és a kollégák közötti nézeteltérés ne befolyásolja az üzletkötés sikerét.
A kínos helyzetek elkerülhetők, ha tárgyalás előtt a vezető felkészíti kollégáit, hogyan viselkedjenek, ha úgy érzik, nekik van igazuk, és meg kell cáfolniuk, amit partnerük, üzletfelük mond. A szituációs gyakorlatok, négyszemközti beszélgetések erre kiválóan alkalmasak, mert ezek segítségével a kollégák lemérhetik, hogyan reagálnának hasonló helyzetben.
Durva beszólások, szexista megjegyzések
URLguru |
Támad az unalom
Nem mindennapos eset, de előfordulhat, hogy egyik munkatársad, aki éjszakába nyúlóan dolgozott a legújabb projekt sikerén, a mindent eldöntő tárgyaláson elalszik, vagy elkalandozik a figyelme. Ilyenkor elég, ha finoman – de nem látványosan – megbököd, hogy magához térjen. Kerüld a feltűnést, ne kérd tőle számon fennhangon, hogy miért pilledt el. Igyekezz minél egyszerűbben és gyorsabban megoldani a helyzetet!
Ha úgy látod, hogy munkatársad bármelyik pillanatban – két mondat között – elalhat, kínáld meg egy pohár vízzel, vagy kérdezd meg tőle, jól érzi-e magát. A legfontosabb, hogy észhez térítsd anélkül, hogy megaláznád. A jó csapatmunka ismérve a tolerancia, a megértés és az együttműködés; ezek nélkül nem ütőképes a munkahelyi kollektíva.