Mitől lehet sikeres a vállalatunk?
A teljesítményközpontú munkakultúra (TKMK) a fókusztémája idén a Legjobb Munkahely 2006 felmérésnek, amelynek eredménye a HVG október végi számában jelenik meg. A felmérést végző Hewitt Humán Tanácsadó cég ezúttal olyan, a cégvezetők és munkavállalók szempontjából egyaránt hangsúlyos kérdésekre keresi a választ, mint a munkahelyi motiváció vagy a teljesítmény növekedés és az ebből fakadó üzleti eredményesség.
Mi kell ahhoz, hogy munkavállalóknak fontos legyen a vállalat sikere? Vajon mi ér többet, a fizetés vagy az erkölcsi elismerés? Hogyan aknázható ki a munkavállalókban rejlő teljesítménypotenciál? Többek között ezekre a kérdésekre válaszoltak a felmérést végző cég munkatársai. Tompa Nagyezsda, a tanácsadó cég munkatársa elmondta, hogy a teljesítményközpontúság nemcsak a nagyvállalatoknak, valamint a kis- és közép vállalatoknak, hanem a munkavállalóknak is hasznos. Igazán jövedelmező azonban csak akkor lehet mindkét fél számára, ha a teljesítmény növekedéshez szervesen kapcsolódó motiváció — az elkötelezettség, a felelősségtudat, a hatékonyság és a fejlődőképesség — belülről fakad.
A teljesítményközpontú munkakultúra kidolgozott rövid- és hosszútávú tervek esetén is megkülönböztető versenyelőnyt biztosít a vállalatok számára, amely lojális ügyfeleket, stabil pénzügyi eredményeket hoz. A teljesítményközpontú munkakultúrának szerves része az alkalmazottak továbbképzése, a teljesítménymenedzsment, a tehetségmenedzsment, a kompenzáció, amely jutalmazás és elismerés formájában is testet ölthet, valamint a karrier menedzsment.
Tompa Nagyezsda a jól teljesítő munkaerőhöz vezető út három alappillérét említette. Ezek: a felelősség a kiváló eredményekért, a megkülönböztetés, amely az anyagi kompenzáció és az elismerés mellett annak tudata, hogy a jól teljesítők tisztában vannak azzal, hogy értékesek a vállalt számára, valamint annak lehetősége, hogy a munkavállaló készségeiben és munkakörében elérhető fejlődés megvalósulhasson. E három tényező a dolgozók elkötelezettségével és elégedettségével párosluva eredményes üzletmenetet indukál.
A TKMK faktor vizsgálatakor néhány érdekességre is fény derült – mondta Malzenicky Erzsébet. Az 55 év feletti dolgozók érzik leginkább motiváltnak munkahelyüket, míg a 25-34 év közöttiek alig több mint egyharmada vélekedik hasonlóan pozitívan. Azok közül, akik kevesebb, mint egy éve vannak egy adott vállalatnál, a dolgozóknak több mint a fele ösztönzőnek érzi a környezetet, amiben nap mint nap dolgozik, míg ez az arány a 3-5 éve a cégnél lévőknél alig haladja meg az egyharmadot.
A Legjobb Munkahelyek a tehetségek felkutatásával és megtartásával, az előrelépési és az önmegvalósítási lehetőség tudatosításával érik el sikereiket. A tehetségek mellett azonban a többi munkavállalóval is törődni kell. Azok számára is meg kell kell teremteni a fejlődés lehetőségét, akik átlagosan teljesítenek, mert így bekerülhetnek a csúcsteljesítők közé – tette hozzá Tompa Nagyezsda.