Állásvadászati etikett teszt
A protokoll nyilvánvaló szabályai átsegítik az álláskeresőket a személyes találkozások nehéz szakaszain. Néhányan ezt a jó modor ismereteként határozzák meg, míg mások az üzleti etikettben való jártasságként értelmezik. Az alábbi állásvadászati teszt megmutatja, hogy ki-ki mennyire képes eredményesen használni az üzleti viselkedés formalitásait céljai elérése érdekében.
A tesztben nincs más teendő, mint eldönteni az alábbi húsz állításról, hogy igaz, vagy hamis.
1. Amikor először találkozom valakivel, két kézzel rázom meg a kezét, mert ez jó módszer az őszinteség és érdeklődés kimutatására.
Igaz
Hamis
2. Egy interjú vagy megbeszélés alkalmával mindaddig állva maradok, amíg egy nő – függetlenül az életkorától – nem foglalt helyet.
Igaz
Hamis
3. Állásbörzéken – és más szakmai rendezvényeken – amikor kapok egy névjegyet valakitől, időt szakítok, hogy valóban elolvassam mielőtt elsüllyeszteném a zsebemben.
Igaz
Hamis
4. A mobiltelefonomat mindig kikapcsolom, mielőtt belépnék egy megbeszélésre vagy interjúra.
Igaz
Hamis
5. Étkezéskor az ital mindig a jobb kezemnél, a kenyeres tál mindig a balkezemnél van.
Igaz
Hamis
6. Ha részt veszek egy állásinterjún, az ez idő alatt használt parkolójegyet elszámolom a többivel együtt a munkahelyemen.
Igaz
Hamis
7. Egy állásinterjú után, függetlenül attól, hogy érdeklődöm-e még a pozíció után köszönőlevelet küldök.
Igaz
Hamis
8. Néhány nappal az állásinterjú után naponta felhívom a munkaadót, hogy tudjam, döntöttek-e az alkalmazásomról.
Igaz
Hamis
9. Amikor valakinek bemutatkozom egy állásbörzén vagy üzleti találkozón, a nevemen kívül nem mondok mást, amíg a másik nem válaszol hasonlóképpen.
Igaz
Hamis
10. Ha egy olyan vállalathoz megyek interjúra, ahol biztosan tudom, hogy éppen „laza” nap van, s mindenki kényelmes öltözékben jelenik meg, akkor hozzáöltözöm e körülményekhez.
Igaz
Hamis
11. Egy étteremben megtartott üzleti találkozón vagy állásinterjún rendelek egy koktélt vagy egy pohár bort az étkezés előtt, ha bárki más iszik.
Igaz
Hamis
12. Remek a humorom, így remek bejelentkező üzenetet használok a hangpostafiókomban még akkor is, ha éppen állást keresek.
Igaz
Hamis
13. Ha egy olyan találkozón veszek részt, ahol mindenki névtáblát visel, a legjobb, ha a magamét a jobboldalon a vállam alatti részen viselem.
Igaz
Hamis
14. Ha egy potenciális munkaadót felhívok, akkor tiszta magabiztos hangon azonnal megmondom, hogy ki vagyok, és mi járatban vagyok.
Igaz
Hamis
15. Egy állásbörzén rendben lévő, hogy odamegyek beszélgető emberek egy csoportjához, s a bemutatkozásommal megszakítom a társalgást.
Igaz
Hamis
16. Ha egy potenciális munkaadóval beszélek telefonon, rendben van, hogy benyomom a „vonal tartása” gombot, amíg egy másik telefonhívásra válaszolok.
Igaz
Hamis
17. Mindig elkerülöm a kérdéseket az állásinterjúkon, mert faragatlanság kérdésekkel megszakítani az irántam érdeklődő interjúvoló kérdéseit.
Igaz
Hamis
18. Egy étteremben zajló interjún a leveseskanalat vagy a vajazókést mindig egy tálcára vagy tányérra teszem használat után, és nem egyszerűen az asztalra.
Igaz
Hamis
19. Az etikett szabályainak betartása nem olyan fontos az üzleti életben, ha a cégnél könnyed hangulatú vállalati kultúra uralkodik.
Igaz
Hamis
20. Nem számít, hogy milyen szintű munkát vállalok el, éppen olyan őszintén üdvözlöm a recepcióst és a titkárnőket.
Igaz
Hamis
1. Hamis. A kétkezes kézrázás bizalmaskodásnak hathat. Ettől a mozdulattól sok ember kifejezetten viszolyog. Mivel az első találkozáskor a kézfogásból sokan a jellemre vonatkozó információkat igyekeznek leszűrni, hát ennek megfelelően kell eljárni. Fel kell venni a szemkontaktust, s határozott (de nem durva) kézszorítással üdvözölni a másikat, ami magabiztosságot, érdeklődést és respektust fejez ki. Az izzadó tenyér nem jó ajánlólevél. Szárítsuk meg a belépés előtt.
2. Hamis. Akkor lehet helyet foglalni, ha hellyel kínálnak bennünket, függetlenül a beszélgetőpartnereink nemétől és életkorától. Egyébként nem illendő leülni, amíg bárki más áll.
3. Igaz. Ha valaki nem olvassa el a névjegykártyára írtakat, az egyszerűen faragatlanság, mert azt fejezi ki, hogy látványosan nem mutatunk érdeklődést az iránt, akitől kaptuk.
4. Igaz. Ha valaki egy fontos megbeszélésre megy, akkor azzal fejezheti ki a partnere iránti tiszteletét és érdeklődését, hogy a zavaró tényezőket kiiktatja. A mobiltelefon csörgése pedig erősen zavaró. Ha bekapcsolva felejtjük a készüléket és megcsörren, kérjünk elnézést és kapcsoljuk ki anélkül, hogy felvennénk. De amint lehetőségünk van, csörgessük vissza a kikapcsolt hívót, s mentsük ki magunkat a kikapcsolás miatt.
5. Igaz. A hagyományos terítési szokásoknak ez felel meg.
6. Hamis. Nem tisztességes a magánjellegű kiadásokat a cégre testálni.
7. Igaz. Igen kis erőfeszítéssel igen jó benyomást lehet kelteni ezen az úton olyan emberekben akik még megfordulhatnak az életünkben üzleti partnerként vagy akará munkaadóként is.
8. Hamis. Ha valaki nem tájékoztat bennünket az alkalmazásunkról hozott döntésről, akkor ez azt jelzi, hogy nem is érdeklődik igazán utánunk. Ha hosszú idő után jelentkezik, az azt jelezheti, hogy jobb híján választottak bennünket vagy a cég nem működik túl szervezetten, ami elgondolkodtató. Azaz lehet, hogy a várakozás közben több érdemi információhoz jutunk, mintha folyamatosan érdeklődnénk, ami egyébként is tolakodásnak hat, és nagyon kontraproduktív.
9. Hamis. A bemutatkozáskor a nevünkön kívül más információkat is meg kell adnunk, amiről jobban emlékezhetnek ránk. Tipikusan ilyen a munkahelyünk és a beosztásunk. Persze nem szabad bemutatkozás címen előadást tartani, de 15-20 másodpercben módunk van értékes információkat közölni magunkról.
10. Hamis. Olyan viseletben kell megjelenni, mintha bármely más üzleti nap volna. Megtörténhet például, hogy a partnerünk ránk való tekintettel nem lezser ruhában jelenik meg. S egy ilyen szituáció nagyon kínos tud lenni. Arról nem is beszélve, hogy nem veszi ki jól magát, ha ruházatunk a túlzott jól értesültségünkkel kérkedik.
11. Hamis. Sohasem szabad egyetlen rossz tulajdonságot sem mutatnunk. Márpedig munkaidőben inni a cég számlájára nem egy megnyerő vonás. Interjúkon egyebek között a dohányzást is kerülni kell.
12. Hamis. A munkaadók nem humoristákat kívánnak alkalmazni (kivéve egy kabarét), hanem profikat, akik a rájuk bízott feladatokat pontosan el fogják látni. A hangposta üzenetének ezt a várakozást kell igazolnia. Ezért nem kell sem vicc, sem kísérőzene, csak egy korrekt, visszahívást ígérő üzenet.
13. Igaz. Ezen a helyen a legfeltűnőbb és a legkönnyebben olvasható a névtábla. A kézfogás után a szemkontaktus végeztével a legtöbbször erre a pontra téved a partnerünk tekintete.
14. Igaz. A telefonbeszélgetések nagyon fontosak egy kapcsolat felépítésében. A munkaadók nem szeretik a mellébeszélést, így jobb azonnal azonosítani magunkat és hívásunk célját. Ez lehetővé teszi a partnerünknek, hogy amíg beszélünk összeszedje gondolatait, s ne érezze magát sarokba szorítottnak vagy kicselezettnek, ami legtöbbször elutasító választ vált ki.
15. Hamis. Ha egy munkaadó képviselője más potenciális alkalmazottakkal beszélget, abba nem jó kéretlenül belépni. A munkáról folyó beszélgetéseknek mindig van egyfajta intimitásuk mindkét fél számára. Ha valaki ezt megsérti, nem számíthat túl sok jóindulatra. Azaz ki kell várni a megfelelő pillanatot a beszélgetés felvételére és a bemutatkozásra.
16. Hamis. Valakit, akivel fontos dologról beszélünk, parkolópályára kapcsolni elég neveletlen dolog. Mintha azt sugallnánk, hogy ez a beszélgetés nem is olyan fontos. Márpedig ha nekünk egy állásügyben folytatott beszélgetés nem fontos, akkor talán az állás sem az. Nem is beszélve arról, hogy általános emberi minőségünkről egy efféle „apróságból” igen negatív következtetéseket vonhatnak le, ami az állásajánlat elvesztését eredményezi. Jobb tehát, ha a másik hívás a hangpostára fut be.
17. Hamis. Természetesen faragatlanság másba belefojtani a szót. De az a jelölt, aki egy állásinterjún nem tesz fel kérdéseket mamlasznak, lustának vagy érdektelennek tűnhet. A kérdések mindig érdeklődés fejeznek ki, hiszen további információk megszerzését szolgálják természetüknél fogva. A beszélgetés folyamán természetesen meg kell tartani az egyensúlyt, s nem az első találkozáskor kell minden információt kicsikarni.
18. Igaz. Ha egy evőeszközt használtunk, azzal már soha többet nem érintjük az asztalt.
19. Hamis. Attól, hogy közvetlen hangulat jellemez egy vállaltot, az nem jelenti, hogy az emberi kapcsolatokban elvárt szabályokat mindenestől ki lehetne hajítani az ablakon. Az etikett ugyanis azért alakult ki, hogy az emberek kifejezhessék a másik iránti tiszteletüket, ami az együttműködés egyik legfontosabb alappillére. Ezért aztán bármilyen lezser az atmoszféra, viselkedni tudni kell.
20. Igaz. A tisztelet kifejezése mindig a legerősebb formája a kommunikációnak, amire az emberek megfelelő választ adnak. Másrészt egy cégnél gyakran a legkevésbé megfizetett alkalmazottak (például recepciósok, biztonsági őrök, titkárnők, takarítók) kulcsszerepet játszanak, s ezért megérdemlik a tiszteletet. Másfelől ők azok, akik gyakran beszámolnak a főnökeiknek, hogy miként érzik magukat és hogyan kezelik őket.
19-20 helyes válasz: A viselkedésed és más emberekhez való hozzáállásod segíteni fogja az elhelyezkedésedet.
17-18 helyes válasz: Jó nyomon jársz, de az etikett ismeretét még érdemes kissé tökéletesítened.
15-16 helyes válasz: Rád férne, hogy elmélyedj az üzleti etikett megismerésében.
15-nél kevesebb helyes válasz: Sok időt kellene töltened az üzleti etikett részleteinek tanulmányozásával. S akkor udvariasan fogalmaztunk.