Mindent eldönthet az első benyomás
Az állásinterjúkon az első benyomás sokat számít. De ezeket az első benyomásokat a munkaadók még azelőtt begyűjtik, mielőtt a jelöltekkel beszélgetni kezdenének. Az interjúra való várakozás percei ugyanis jó lehetőséget adnak a megfigyelésre.
Külsőleg, belsőleg szedd ráncba magad, ahogy megérkeztél az interjú helyszínére! Vedd fel a megfelelő magatartási tónust, s hagyj magadnak egy kis időt az előtted álló beszélgetésre való ráhangolódásra! Amíg az interjúra vársz eszedbe ne jusson a helyes válaszokat tartalmazó jegyzeteidet előszedni, inkább lapozd át el a várakozóhelyeken szinte mindenhol elhelyezett újságokat, vagy a cég tevékenységét ismertető brossurákat. Ez olyan benyomást kelt a (minden árgus szemmel figyelő) külső szemlélőkben, hogy képes vagy nyugodt, relaxált maradni egy stresszes megbeszélés előtt is. Ráadásul ez a pár perc arra is jó, hogy erőt gyűjts az elkövetkező kritikus percekre.
Ha egy recepciós vagy titkárnő jelzi, hogy a beszélgetőpartnered kész az interjú megkezdésére, akkor olyan határozottan lépj be a szobájába, amennyire csak telik tőled. Az ajtón kopogni vagy a nyitott ajtóban hezitálni, hogy beléphetsz-e, egyértelműen a bizonytalanságodat jelezné. Azaz ha itt az idő, hogy menni kell, akkor meg ne állj! Az interjút készítő szakembernek vagy vezetőnek egy erőteljes kézfogás közben mutatkozz be! Sok jelölt idegességében izzadó tenyérrel, bizonytalanul bicegve, lagymatag kézfogással bemutatkozva már azelőtt vesztesnek tünteti fel magát, hogy az első szavakat kiejtette volna a száján.
Ne kezdj el azonnal beszélni! Nyerj időt azzal, hogy előveszel és átadsz egy névjegyet. Erre viszonzásul magad is névjegyet várhatsz, ami minden esetre jó a kapcsolatépítésben. Ha nem kínálnak hellyel, akkor a vendéglátód asztalával szemközti széken foglalj helyet, s egyáltalán ne kérdezd meg, hogy leülhetsz-e és hová! Gyakorta a teszt része, hogy milyen helyet választasz, ezért ha lehet székre ülj, s ne süppedős fotelekbe vagy kanapékra. Ezek ugyanis alacsonyabban vannak, mint a szék, s ha a partnered székre ül, a helyzetéből fakadóan azonnal fölénybe kerül veled.
Ha az interjút készítő telefonhívást kap, akkor végy elő a táskádból valami olvasnivalót, például egy ismertetőt korábbi tevékenységedről, s nézd át! Ezzel jelzed, hogy kívül akarsz maradni vendéglátód privát szféráján, amit a telefonbeszélgetés képvisel. Ne mutass bosszúságot, ha félbeszakítanak, vagy ha azt kérik tőled, hogy a telefonbeszélgetés idejére hagyd el a szobát! Ez azért is hiba volna, mert sok a megrendezett hívás, amely annak tesztelését szolgálja, hogy képes vagy-e a váratlan helyzeteket udvariasan, hatékonyan kezelni anélkül, hogy kiesnél a szerepedből vagy elveszítenéd a fonalat.
Ha egy recepciós vagy titkárnő jelzi, hogy a beszélgetőpartnered kész az interjú megkezdésére, akkor olyan határozottan lépj be a szobájába, amennyire csak telik tőled. Az ajtón kopogni vagy a nyitott ajtóban hezitálni, hogy beléphetsz-e, egyértelműen a bizonytalanságodat jelezné. Azaz ha itt az idő, hogy menni kell, akkor meg ne állj! Az interjút készítő szakembernek vagy vezetőnek egy erőteljes kézfogás közben mutatkozz be! Sok jelölt idegességében izzadó tenyérrel, bizonytalanul bicegve, lagymatag kézfogással bemutatkozva már azelőtt vesztesnek tünteti fel magát, hogy az első szavakat kiejtette volna a száján.
Ne kezdj el azonnal beszélni! Nyerj időt azzal, hogy előveszel és átadsz egy névjegyet. Erre viszonzásul magad is névjegyet várhatsz, ami minden esetre jó a kapcsolatépítésben. Ha nem kínálnak hellyel, akkor a vendéglátód asztalával szemközti széken foglalj helyet, s egyáltalán ne kérdezd meg, hogy leülhetsz-e és hová! Gyakorta a teszt része, hogy milyen helyet választasz, ezért ha lehet székre ülj, s ne süppedős fotelekbe vagy kanapékra. Ezek ugyanis alacsonyabban vannak, mint a szék, s ha a partnered székre ül, a helyzetéből fakadóan azonnal fölénybe kerül veled.
Ha az interjút készítő telefonhívást kap, akkor végy elő a táskádból valami olvasnivalót, például egy ismertetőt korábbi tevékenységedről, s nézd át! Ezzel jelzed, hogy kívül akarsz maradni vendéglátód privát szféráján, amit a telefonbeszélgetés képvisel. Ne mutass bosszúságot, ha félbeszakítanak, vagy ha azt kérik tőled, hogy a telefonbeszélgetés idejére hagyd el a szobát! Ez azért is hiba volna, mert sok a megrendezett hívás, amely annak tesztelését szolgálja, hogy képes vagy-e a váratlan helyzeteket udvariasan, hatékonyan kezelni anélkül, hogy kiesnél a szerepedből vagy elveszítenéd a fonalat.