Nem csak a határellenőrzés volt a várakozás oka Románia schengeni csatlakozása előtt sem.
Nemcsak útlevélvizsgálat miatt állt meg eddig a román határon a vonat, hanem azért is, mert műszaki vonatvizsgálatot és mozdonycserét kell végezni – ezzel magyarázta a Telexnek Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, hogy a vonatok azután is várakoznak a magyar-román határon, hogy keleti szomszédunk a schengeni zóna részévé vált, így megszűnt a határellenőrzés.
Nagy közölte azt is, hogy a vonalvizsgálat kölcsönös bizalmi megállapodással elkerülhető, ami nyugat felé már megvan, de ehhez a nemzetközi egyezmények alapján legalább féléves vizsgálati protokollon kell átesni, amit el is kezdtek. Emellett az államtitkár kitért arra, hogy a vonatok Románián belüli szakaszainak menetrendjét a román állam rendeli meg, így a menetrend módosítása kétoldalú nemzetközi egyeztetéseket és megállapodást igényel a magyar és román vasút között.
A változtatás hatására a két országban megváltozhat a belföldi menetrend, a csatlakozások, az egész rendszer, így akár egy évnél is tovább tarthat az egyeztetés. Ráadásul Románia és Bulgária csatlakozását a schengeni övezethez december 12-én szavazta meg az uniós belügyminiszterek tanácsa, a 2024/25-ös menetrendet viszont ennél jóval korábban meghirdették Magyarországon és Romániában.
A Közlekedő Tömeg viszont úgy látja, már évek óta fel lehetett volna készülni a határnyitásra, és megfelelő előkészítés mellett az új menetrend egy tollvonással hatályba léphetett volna.