Kis híján hárommilliárd forintunkba került a legutóbbi konzultáció népszerűsítése.
Közérdekű adatigénylésben kérte ki a Lakmusz a „szuverenitásunk védelméről szóló” nemzeti konzultáció előkészítésének dokumentumait, amelyet végül bár nem kaptak kézhez, betekintés során jegyzeteket készíthettek róluk.
Ebből derült ki, hogy a Miniszterelnöki Kabinetiroda nettó 4 millió 517 ezer forintért rendelt meg egy fókuszcsoportos kutatást Balásy Gyula kommunikációs cégétől, a New Land Media Kft.-től. A felmérésben összesen hat fő, 20 és 64 év közötti férfiak és nők vettek részt, akiknek legmagasabb végzettsége egy kivétellel érettségi volt, nekik kellett véleményt mondaniuk a konzultációt népszerűsítő öt szlogenről és grafikáról:
- „Nem dönthetnek a fejünk felett!”,
- „Ne táncoljunk úgy, ahogy ők fütyülnek!”,
- „El a kezekkel Magyarországról!”,
- „Büsszel (sic!) visszalökne minket a múltba”, valamint
- „Védjük meg Magyarországot!”
Az első három szlogenhez tartozó plakátterven Alex Soros, Ursula von der Leyen és Volodimir Zelenszkij ukrán elnök volt látható, a negyediken Gyurcsány Ferenc, az utolsón pedig a tiszta kék égen megjelenő viharfelhők szerepeltek. A Lakmusz beszámolója szerint Zelenszkijt feltartott mutatóujjal jelenítették meg, hasonlóan ahhoz, ahogy a végül az utcára kerülő plakátokon Alex Sorost láthattuk (már amíg át nem ragasztották őket).
„A feltartott mutatóujj nagyon jó, a dirigálás megjelenik”, „fontos a gesztikuláció”, és „átjön a lenézés, a felsőbbrendűségi érzés, ami a többi képen nem” – így értékelte három megkérdezett a kreatívot, egy negyedik szerint azonban „nem volt összeegyeztethető” a Sorosról és a Zelenszkijről készült kép. Valószínűleg ezért született meg tehát az a döntés, hogy az ujj marad, Zelenszkijt pedig lehagyják.
A betekintés alatt a Lakmusz rálátott arra is, mennyibe is került pontosan az adófizetőknek a konzultáció. Rogán Antal minisztériuma csak a kérdőívek népszerűsítéséért összesen több mint két és fél milliárd forintot fizetett ki Balásy két cégének, a már említett New Land Media 2 milliárd 574 millió 713 ezer forintos összegben intézett médiahirdetéseket, a Lounge Design Kft. pedig nettó 45 millió 273 ezer forintért tervezett és gyártott „társadalmi célú reklámokat”. Ezen felül a konzultáció honlapjára és robo-call hívásokra is jutott pénz, így a kormány 2023 őszén összesen legalább 2 942 792 025 Ft-ot költött a népszerűsítésre.