A legfrissebb kutatás a kreatív gondolkodásra fókuszált.
Először mérték a 15 éves diákok kreatív gondolkodását és kreativitását a 2022-ben felvett PISA-felmérések, ezek eredményét kedden tette közzé a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD). Mint írták, azért fontos ez a szempont, mert a kreatív gondolkodás a második legfontosabb készség az analitikus gondolkodás után.
A felmérésben részt vevő 64 ország közül a legjobb eredményt Szingapúr érte el (41 pont), a legrosszabbat pedig Albánia (13 pont).
Magyarország 31 ponttal a kilencedik Olaszországgal, Máltával és Chilével holtversenyben. Ez 2 ponttal marad el az OECD 33 pontos átlagától.
Ami a magyar eredményeket illeti, a felmérésből kiderült, hogy az eltérő társadalmi és gazdasági háttér Magyarországon hat ki a leginkább a diákok kreatív gondolkodására, ugyanis a jobb társadalmi-gazdasági helyzetű iskolák, illetve a hátrányos helyzetű iskolák diákjai közötti pontszámkülönbség Magyarországon a legmagasabb (18 pont).
Kimutatták azt is, hogy az általános középiskolai vagy gimnáziumi tanulmányokat folytató diákok jobb eredményeket értek el a kreativitást mérő teszteken, mint a szakképzési képzésekre járó tanulók. Ez a különbség ugyancsak Magyarországon a legnagyobb (14 pont).