Itthon hvg.hu 2024. június. 04. 15:47

Politico: Európai szinten is messze a Fidesz költ legtöbbet kampányra a közösségi médiában

A Facebook cégénél egy hónap alatt 250 millió forintot, a Google felületén 90 millió forintot sikerült eltapsolni.

Önkormányzati választások
Friss cikkek a témában

Messze túlkölt mindenkit a Fidesz a kampányhajrában a közösségi médiában – állapította meg a Meta és a Google nyilvános hirdetéstárait böngészve a Politico. A lap szerint Orbánék már túlköltik teljes Spanyolországot is, vagyis gyakorlatilag többet tapsolnak el az előbb említett platformokon kampányra, mint az amúgy 48 milliós lakosságú Spanyolországban bárki, úgy, hogy mindössze tízmilliós piacon terítik tartalmaikat.

A Politico szerint

a Fidesz 230 ezer eurót, vagyis keddi árfolyamon több mint 90 millió forintot költött el csak a Google felületén politikai hirdetésekre április 30-a és május 29-e között.

Mindezt úgy sikerült összehozniuk, hogy több mint a dupláját költötték el a reklámdobogó második helyére odaérő görög New Democracynak, ők megálltak potom 111 ezer eurónál. A harmadik helyen a német szélsőjobboldali AfD futott be 110 ezer euróval, mondjuk az ők költésük abból a szempontból érthető is, hogy egy olyan kampány végén akarnak érdemi eredményt felmutatni, amelyben soraik közül kibukott egy kínai kém is. A top húsz között azért a Fideszen kívül akad más magyar párt is a Google hirdetéstára szerint, méghozzá a Momentum. Ők közel 35 ezer eurót költöttek arra, hogy hirdessék magukat, ez nagyjából 13,7 millió forintnak felel meg.

De ezek csak a politikai pártok. Magyarországon azonban nem csak ők hirdetnek, teli erővel kampányol a kormányzati médiaholding, a Mediaworksnek a vizsgált időszakban a Google felületein 117 ezer eurót (közel 46 millió forintot) sikerült elköltenie.

A Google hirdetései között viszont Momentum ide, vagy oda, a Politico szerint elsöprő többségben vannak húsz legtöbbet költők között a jobboldali pártok. Ott a Fidesz, vagy a már említett német AfD, de az osztrák Szabadságpárt (FPÖ) is hetvenezer euróval, a Svéd Demokraták 33 ezer euróval, de ezerrel hirdet a lengyel Jog és Igazságosság (80 ezer euró), az Olaszország Fivérei (45 ezer euró), és a spanyol Vox is (96 ezer euró).

És akkor még erre jönnek rá a facebookos költések, ebben is meglátszik, hogy Magyarország jobban teljesít. A Politico infografikája kettős, ezen az ábrán látni a metás (vagyis facebookos és instagramos) költéseket is. Minden országból a legtöbbet költő politikai szervezetet ábrázolták. A táblázat szerint a Fidesz, hiszen a nagyobb kormánypárt a fő politikai hirdető Magyarországon

április 27. és május 26. között csak a Meta felületein 636 596 eurót, vagyis nagyjából 250 millió forintot költött el.

És ebben még mindig nincs benne a szigorúan véve a kormánybarát, de attól függetlenül működő Megafon hirdetési költései. Ezek az összegek viszont még mindig nincsenek sehol azokhoz képest, amelyek a 2022-es országgyűlési választási kampányban repkedtek. Ott a Fidesz és holdudvarának kommunikációs költségei elcsapták az egymilliárd forintot is.

A Meta hirdetéseit böngészve azonban más érdekes adatokra is bukkantunk. Például, hogy az utóbbi egy hónapban Magyarországon költötték a cég közösségi oldalain a világon az ötödik legnagyobb összeget.

De ha a Megafon Központ költéseit is beleszámoljuk, akkor kijön, hogy a kormányoldal nagyjából nyolcszor annyit költött Facebookon és Instagramon hirdetésekre, mint az ellenzéki politikusok, pártok, szervezetek.

Hirdetés