Közlekedésbiztonsági vizsgálat indult, hogy tisztázzák az Airbus A330-as állami teherszállító repülőgép augusztus 20-i légi parádé idején szerzett sérüléseinek okát. A gép madárral ütközött, de a súlyosabb és milliárdos költségű hajtóműcserét nem ez okozta.
Több héttel az állami teherszállító gép augusztus 20-i balesete után megindult a szakmai vizsgálat az ügyben: a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSz) elkezdte a személyi sérüléssel nem járó, de eddig tisztázatlan eseménysor okainak feltárását. Ugyan a KBSz szakhatósági önállósága régen a múlté, most az Építési és Közlekedési Minisztérium alárendeltségében működik, de feladata változatlan:
a vasúti, légi, vagy vízi közlekedési balesetek, események független szakmai kivizsgálása, és az, hogy a vizsgálatok alapján ne csak jelentéseket készítsen a történések okairól, hanem ajánlásokat is tegyen a megelőzés, az újabb hasonló események elkerülése érdekében.
A vizsgálat ténye a KBSz oldalára feltöltött frissített listából derült ki, miután abban már szerepel az Airbus A330-as, HA-LHU lajtstromjelű gép vizsgálata. Ez szeptember 15-én még biztosan nem volt a listán, miközben augusztus 20-a utáni két másik, augusztus 26-i esemény már akkor is szerepelt a vizsgált események listáján. Mostanra pedig befrissítették a listát nemcsak az állami Airbus esetével, de a szeptember 10-i, börgöndi halálos repülőtragédia ügyének vizsgálatával is. Íme a friss lista:
A hvg.hu többször írt az állami Airbus balesetéről, bár a repülőgép üzemeltetője, a WizzAir nem nyilatkozhat, a gép közvetett tulajdonosa, a Külgazdasági és Külügyminisztérium is csak keveset árul el, az Építési és Közlekedési Minisztérium pedig még ennyit sem. Eddig ennyit lehet tudni a személyi sérüléssel nem, de súlyos, a gépet hetekre a földre kényszerítő rongálódással járó esetről:
- Az Airbus A330-as gép az augusztus 20-i légi parádé részeként alacsonyan áthúzott a Duna felett, közben a külügyi tárca tájékoztatása szerint madárral ütközött. Később, vélhetően már a landolás után, a leszállópályán komolyabb sérülés is érte: az egyik hajtómű lapátjai, és a hajtómű is sérült.
- A hajtóművet ért sérülés jellege egy kisebb, de szilárd és kemény tárgyra utalt, és bár a hvg.hu-hoz eljutott olyan feltételezés is, miszerint ezt még a légi parádén, a levegőben, a rendőrség, vagy az esti tűz- és fényjátékot bemutató cég egyik drónja is okozhatta, ez kizárható.
- A gép a légi parádés repülést ugyanis hajtóműhiba-jelzés nélkül, rendben végrehajtotta, a madárral ütközés és az orrkúp emiatti sérülése ellenére biztonságosan landolt. Már ezután, a földön szívhatott be a hajtómű egy követ a futópálya vagy gurulóút burkolatáról, ez okozta a komolyabb sérülést.
- Az kezdettől világos volt, hogy a gépre kötött biztosítás fedezi a javítás költségének túlnyomó részét, de az is, hogy a sérülés komolysága miatt a javítás nem lesz filléres tétel és nem lesz gyors sem. A tervezett 10 nap helyett végül pontosan3 hétig vesztegelt a földön a gép, amíg javították.
- A javításról a külügyi tárca annyit árult el, hogy a szerelés költsége 95 millió forint volt, a hajtőművet pedig teljesen cseréni kellett, ám az új árát a biztosítás fedezte. A hvg.hu úgy tudja, a Rolls-Royce gyártmányú TRENT 772B-60 típusú hajtómű ára 12-15 millió dollár, 4,3-5,4 milliárd forint is lehetett.
- A 3 hetes javítás miatt az állam által még a koronavírus-világjárvány idején, 2020-ban mintegy 17 milliárd forintért vásárolt gép átmenetileg nem termelt pénzt, kiesett a piaci teherszállítás. Régóta bérfuvarozásra használják ugyanis, heti többször repül Kínába, illetve Kazahsztánba árut hozni-vinni.
- A gép a hajtóműcsere után, szeptember 11-én rövid, 43 perces, Budapest feletti próbarepülést tett, majd másnap újra felszállt, és azóta is rója szokásos üzleti köreit. A külügyi tárca szerint egyébként a gép már az idei év első félévben 1,7 milliárdos profitot termelt a tavalyi egész éves 1,6 milliárd után.