Százból csak három ember elégedett a vasúti járműflottával, a magyarok 35 százaléka szerint viszont „nagyon aggasztó” a műszaki állapot, ami azonnali beavatkozást igényel – derül ki egy friss kutatásból. A mellékvonalak bezárása az emberek 41 százalékának okoz kisebb-nagyobb gondot.
A megkérdezettek többsége hallott az augusztus 1-től érvényes vasúti mellékvonal-bezárásokról és arról, hogy az itt közlekedő motorvonatokat a tíz, alacsony kihasználtságú vonalon „vonathelyettesítő autóbuszos kiszolgálás” váltja fel, és a válaszadók 59 százaléka nem érzi úgy, hogy ez különösebb kihívás elé állítaná őket – derült ki az Opinio piackutatónak a hvg.hu által megismert friss felméréséből.
Őszintén vall a MÁV-Volán csoport a vasútvonal-bezárások hátrányairól, de előnyöket is felvillant
Néhány esetben hosszabb lesz busszal a menetidő, mint a leálló vasúttal - ismerte el a MÁV-Volán csoport, amely viszont azzal vigasztalja az utasokat, hogy a buszok napraforgómezők mellett haladnak majd, és bár kerékpárt nem lehet felvinni rájuk, lesz rajtuk USB-töltő.
A hvg.hu is írt róla, hogy bár a legutóbb Gulyás Gergely miniszter a túl sok közpénzt felemésztő MÁV és Volán párhuzamosságok szükségtelenségével igyekezett magyarázni a lépést, valójában se a MÁV-Volán csoport, se a közszolgáltatás megrendelője, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium nem ezzel indokolt, hanem az érintett vasúti járműflotta állapotával.
Egy Volán-gyorsjárattal próbálja a kormány tompítani a vasútvonal-bezárásokat
A tíz, augusztustól Volánbusszal kiváltandó vasúti mellékvonalból kettőnél is lassabb lesz az ígéretek ellenére a vonatnál a busz, de az egyiknél, a Dombóvár-Komló viszonylaton egy expressz buszjárattal próbálnak ezen javítani - árulta el a friss tervet a hvg.hu-nak Gulyás Gergely miniszter.
Ezért is kérdezett rá az Opinio a mobilapplikációján, 1380 fős, a 16-59 éves korosztályra országosan reprezentatív mintán július 25-28 között végzett felmérésében a MÁV-járműállomány megítélésére. A válaszadók nagy többsége szerint ezzel nincs minden rendben, és csak 3 százalék válaszolt úgy, hogy megfelelőnek találja és elégedett a vasúti járműflottával. Íme a válaszok:
Hogyan értékeled az MÁV járműállományának jelenlegi helyzetét és műszaki állapotát?
- Nagyon aggasztónak találom és sürgős javításra lenne szükség 35%
- Aggasztónak találom, de nem gondolom, hogy kritikus lenne 27%
- Elfogadhatónak találom, de van még javítanivaló 16%
- Nem közlekedem vonattal 10%
- Nem tudom megítélni 9%
- Megfelelőnek találom és elégedett vagyok vele 3%
Kedd reggel a MÁV-nál: 15 vonat el sem tudott indulni, kettő menet közben romlott el
Nem indult fényesen a nap a vasútnál, a mellékvonalak bezárása után is küszködnek azzal, hogy el tudjanak indítani vonatokat. A bezárást követő hajnalban és reggel szinte semmi nem jött össze.
Noha a mellékvonal-bezárásokat a MÁV-Volán csoport közlése szerint „a jármű- és személyzethiány indokolja”, tudható, hogy ezek alacsony kihasználtságú szárnyvonalak voltak. A VEKE szakmai civil szervezet szerint a fizető utasok száma vonatonként általában tíz alatt volt, jellemzően 2-7 között. Az Opinio arra is rákérdezett, hogy mennyien használják a vasúti mellékvonalakat.
Persze ez az alábbi adat csalóka lehet, hiszen az Opinio a 16-59 éves korosztályt érte csak el, a nyugdíjasokat már nem, ráadásul a hivatalos statisztikákban sem szerepelnek mondjuk a 65 év felettiek, akik koruk okán ingyen utaznak a MÁV (és a Volán) járművein, de őket „nem fizető utasként” már nem is tudja mérni a MÁV. Ahogy például a vármegyebérlettel utazókat sem.
Az Opinio válaszadóinak 26 százaléka egyáltalán nem utazik vasúti mellékvonalon, a többség (41%) ritkán, évente csak néhányszor. A válaszolók kevesebb mint ötöde (18%) havonta 1-2 alkalommal, fele ennyien (9%) havonta többször is utaznak szárnyvonalon. Az itt rendszeresen, naponta vagy egy héten többször utazók aránya csak 5 százalék.
A most leálló tíz vasúti mellékvonalból hármat éppen Orbánék nyitottak újra
Alacsony kihasználtságú vasúti mellékvonalakat zár be augusztustól a kormány - az az Orbán-kabinet, amelyik ugyanezért „vasútrombolást" kiáltva hibáztatta ellenzékből a baloldali kormányokat, majd kampányígéretté tette a vonalak visszanyitását. Kormányra kerülve többel így is tett - most éppen ezek közül maga zár be újra hármat.
A többséget nem is zavarja az Opinio felmérésének adatai szerint az állandó buszos vonatpótlás. Az emberek 42 százaléka válaszolta, hogy ez „egyáltalán nem érdekelne, mivel nem használom ezeket a vonalakat”. Az ilyen helyzethez „könnyen alkalmazkodók” aránya 17 százalék. 25 százaléknak már „némi nehézséget okozna” a vonatok buszos pótlása, és
16 százalék azok aránya, akiket nagyon negatívan érintené, számukra „jelentős problémát okozna”, ha a MÁV leállítaná vagy buszokkal helyettesítené a mellékvonalakat.
Mivel a nyári főszezon menetrendje van érvényben a MÁV-nál, egy aktuális témát, a hűtést is vizsgálta az Opinio. A válaszadók 38 százaléka utazott olyan vonaton, „amiben nem volt klíma és nagyon meleg volt”, 4 százalékuk panaszkodott arra, hogy ha volt klíma, akkor túl hideg volt, 28 százalék számolt be mindkét rossz tapasztalatáról, 8 százalék egyikről sem.
Fülke: A MÁV 2010 óta nincs rajta a kormány problématérképén
Miért kellett tíz vasútvonalat bezárni? Meddig bírja a MÁV járműparkja az erőn felüli teljesítményt? Miért csak látványpolitikát folytatott a Fidesz a vasúton? Lesz-e valaha repülőalternatíva a vonat nemzetközi szinten? Közéleti podcastunkban utánajártunk, honnan erednek a MÁV problémái és mit okoz az életképes vasút hiánya a magyar társadalomban.
(Nyitóképünk illusztráció)