A liberális véleményterror végét és a saját nézetik hatékonyabb terjesztését vizionálják demagóg, szélsőséges erők, mióta Elon Musk kézbe vette és nyirbálni kezdte a Twitter eddigi működési elveit.
Hétből hat vizsgált országban a Twitter algoritmusa előnyben részesítette a jobboldali politikusok és hírportálok által megosztott tartalmakat – derült ki a közösségi platform tavalyi, belső célra szánt kutatásából, amit a HVG legújabb száma idéz. Elon Musk, a Twitter új tulajdonosa még áprilisban kifejtette, a szólásszabadságnak törvényes kereteken belül kell maradnia, viszont ellenez minden olyan cenzúrát, ami ezen túlmutat. Tulajdonossá válásának első napján pedig a káros tartalmak elleni csoport létszámát visszavágta 15 százalékkal. Később azt ígérte, hogy havonta 8 dollárért vásárolt verifikációval mindenki igazolhatja, hogy az adott Twitter-fiók felhasználója valós személyiség – ez szintén a trolloknak kedvezhet.
A The New York Times napilap újságírója, Max Fisher szeptemberben megjelent The Chaos Machine című könyvében a Facebook kutatóit idézte: „az algoritmus kihasználja az emberi agy fogékonyságát a megosztottságra”, amivel növelni tudják az oldalon eltöltött időt. Ez pedig a legegyszerűbb módja, hogy maximálják a reklámbevételeiket. Egyrészt a platform böngészésével folyamatosan új hirdetések jelennek meg a felhasználó hírfolyamában, másrészt az algoritmus egyre pontosabb előrejelzéseket tud adni, hogy milyen tartalmak megjelenítésével lehet ott tartani a felhasználót. Az erről gyűjtött adatokat pedig a hirdetőknek is el lehet adni, akik ezt a reklámok egyre pontosabb célzására használják fel.
A piaci folyamatok egyre inkább buborékokba terelik a felhasználókat, és jelen körülmények között ez inkább a szélsőséges, populista szereplőknek kedvez, hiszen megosztó tartalmaik lefoglalják, "az oldalon tartják" a felhasználókat.
A témáról bővebben az e heti HVG-ben olvashat.