A Fővárosi Önkormányzatnak azonban csak a Margitszigeten van jogköre kivetni az adót, így – ha a képviselők megszavazzák – bár Karácsony Gergely betarthatja a 2019-es kampányban tett ígéretét, de az új adó nem lesz érvényes az egész városban
Karácsony Gergely 2019-es főpolgármester kampányában ígérte be a Tiborcz-adót, vagyis hogy megadóztatná a luxusingatlanokat. Úgy fest, a főváros kész belevágni a projektbe: Kiss Ambrus egy csütörtöki háttérbeszélgetésen azt mondta, adót fognak kivetni az egymilliárd forintos értéktartomány meghaladó ingatlanokra január elsejétől – de csak a Margitszigeten.
Hogy miért csak ott?
Mert adóügyi jogköre a fővárosnak kizárólag ott van: a Margitsziget korábban a XIII. kerülethez tartozott, azonban 2013-ban az Országgyűlés arról döntött, hogy a szigetet kiveszi a kerület hatásköréből és a Fővárosi Önkormányzatnak adja.
(A kormány – már nem kellett neki ehhez az Országgyűlés – 2022-ben ugyanezt tette több belvárosi térrel, csak ott pont fővárosi tulajdont játszott ki egy nyári határozattal az V. kerületnek.)
A Margitszigetet leszámítva azonban a Fővárosi Önkormányzatnak nincs hatásköre adóügyekben – a kerületek viszont látva a fővárosi példát, már dönthetnek hasonló átalakításokról.
Ingatlanra vonatkozó adót kétféleképpen lehet kivetni, azonban Magyarországon – Kiss Ambrus tudomása szerint – csupán azt a típusú adót használják, ami négyzetméter alapon adóztatja meg az ingatlant. A főváros egy másik megoldást választott: ők forgalmi értékük alapján fogják adóztatni az ingatlanokat, de csak azokat, amiknek értéke meghaladja az egymilliárd forintot.
Az előterjesztésnek azonban inkább lesz szimbolikus jelentősége, mintsem valós, nagy összegű támogatást jelentsen a pénzügyeivel bajlódó fővárosnak: a Margitszigeten nincs sok épület, az adójuk pedig ugyan emelkedni fog, de ez Budapest gondjait önmagában nem fogja megoldani.
Az pedig csak érdekesség, hogy a fővárosnak nincs információja arról, hogy Tiborcz Istvánnak egyáltalán van-e érdekeltsége a szigeten, így az sem biztos, hogy a róla elnevezett adónem egyáltalán sújtja-e őt.
Tiborcz István egyébként korábban perre ment Karácsonnyal a Tiborcz-adó kifejezés miatt, arról itt írtunk bővebben:
Tiborcz kontra Karácsony: a főpolgármesternek adott igazat a Kúria
Alig több mint 6 hétig volt brit kormányfő, máris távozik Liz Truss: gazdaságélénkítési programja teljes kudarcot vallott, vezető minisztereit elvesztette, a Konzervatív Párt pedig három hónapon belül a harmadik miniszterelnökkel próbálkozhat megoldani a gazdasági krízist, miközben a történelmi hátrányban vannak a Munkáspárt mögött.
A Tiborcz-adó mellett dönthet a Fővárosi Közgyűlés jövő héten arról az előterjesztésről is, amivel a Fővárosi Önkormányzat egy korábban megkötött szerződéshez visszanyúlva új villamosokat hívna le. Az akkor még Tarlós István vezette Fővárosi Önkormányzat 2014-ben kötött egy szerződést a CAF villamosgyártóval arról, hogy 2022. november 17-ig 51 villamost lehet még lehívni, 2014-es, ám már az inflációval korrigált áron.
Kiss Ambrus elmondása szerint a főváros ebből 20 darab 34 méteres villamost hívna le – vagyis nem mind az 51-et. Bár a főváros vezetése folyamatosan igyekszik kommunikálni forráshiányát, ez az üzlet valóban látványosan jónak tűnik: Kiss elmondása szerint ugyanis ha most írnának ki tendert villamosbeszerzésre, csak olyan ajánlatokat kapnának, ami a 20 CAF beszerzési árához képest 50–70 százalékkal drágább lenne. Pedig ez az összeg sem kicsi: 420 forintos euróárfolyammal számolva összesen 17 milliárdjába fog kerülni a fővárosnak akkor, ha az állam nem száll be, vagy ne tudnak uniós forrásokat is bevonni.
Ha azonban sikerül kifizetni a villamosokat, akkor húsz darabból az első 2024. szeptember 24-én érkezhet meg Budapestre. Kiss elmondása szerint ezeket a szerelvényeket összesen öt vonalon állítanák forgalomba. Ezeket a vonalakat úgy választották ki, hogy csak minimálisan kelljen módosítaniuk a jelenlegi infrastruktúrán, azonban ezek a minimális módosítások is hárommilliárd forintba fognak kerülni.
Az általános főpolgármester-helyettes röviden beszélt a városligeti műjég sorsáról is, aminek fenntartása elmondása szerint csak addig lehetséges, amíg rentábilis. Vagyis: amíg van annyi látogatója, akik kitermelik az üzemeltetési költségeit.