Alaposan fel lesz adva a lecke Pintér Sándor belügyminiszternek, ha eredményt akar felmutatni az ő tárcájához került oktatásügyben – írja az e heti HVG.
Az oktatáskutatók évek óta jelzik, hogy a köznevelési rendszerrel komoly gondok vannak, a kormányzat mégis inkább ideológiai háborút folytat az iskolákkal ahelyett, hogy a bajok megoldására koncentrálna. Pedig 2010-ben nagy elánnal vetette bele magát a kormányzat az oktatás átalakításába, a megfogalmazott cél az esélyegyenlőség megteremtése volt.
Erre hivatkozva vették állami irányításba az addig az önkormányzatokhoz tartozó iskolákat, s ezzel a jelszóval zúzták szét a tankönyvpiacot, mondván: az egyentankönyvek majd elősegítik a tanulók iskolai eredményében mutatkozó hatalmas különbségek csökkentését. Emellé egy pedagógus-életpálya kidolgozását is ígérték, vonzóvá téve a szakmát a kiváló diákoknak is.
A pedagógusgárda is rohamosan öregszik, jelentősen megnőtt a 60 év feletti tanárok aránya, miközben a pályakezdőké csökken. Emellett a kompetenciamérések is évről évre ugyanazt a mintázatot mutatják: a Nyugat-Dunántúl és Közép-Magyarország diákjai jól teljesítenek, Észak-Magyarország és az Észak-Alföld tanulói viszont lemaradásban vannak.
Az, hogy ez pontosan mit jelent a társadalomra és a munkaerőpiacra nézve, és milyen változtatásokra lenne szükség, megtudhatja elolvashatja a csütörtökön megjelenő HVG hetilapban és hamarosan a HVG360-on.