A Fővárosi Közgyűlés szeptember 1-én hagyhatja jóvá a főpolgármester kampányígéretét. Karácsony Gergely szerint járványügyi szempontból a közösségi közlekedés biztonságos, sőt: “sokkal biztonságosabb, mint az iskola, ahová a gyerekek a buszokkal és villamosokkal menni fognak”.
Szeptember 2-tól utazhatnak ingyen a 14 év alatti gyerekek Budapesten a közösségi közlekedés járatain, ám ezt a kedvezményt – amely Karácsony Gergely főpolgármester 2019-es kampányígérete volt – még jóvá kell hagynia a Fővárosi Közgyűlésnek – mondta Karácsony Gergely a kezdeményezése részleteit ismertetve a közgyűlés közlekedési szakbizottságának ülésén.
“A rendkívüli jogrend már elmúlt, főpolgármesteri hatáskörben ilyen döntést nem tudtam hozni, ezért a szeptember 1-i közgyűlés napirendjére javasalom az ingyenesség bevezetését, és bízva a közgyűlés bölcsességében, szeptember 2-tól már lehet ezt használni:
a diákigazolvány vagy személyi igazolvány felmutatásával lehet ingyen utazni a BKK járatain.
A főpolgármester kitért arra is, hogy az elemzések szerint a koronavírus-járvány terjedéséért a közösségi közlekedés szinte egyáltalán nem felelős, hatása “kimutathatatlan”, vagyis szerinte biztonságos. Sőt – folytatta – “sokkal biztonságosabb, mint az iskola, ahová a gyerekek a buszokkal és villamosokkal menni fognak”.
A főpolgármester prezentációjából nem derült ki, és egyelőre a konkrét közgyűlési előterjesztés nélkül nehéz biztosat mondani, de valószínű, hogy az eddig megszokott diákbérletektől eltérően az ingyenesség nem vonatkozik majd a MÁV elővárosi, Budapest határán belüli szakaszainak használatára, hiszen a Fővárosi Közgyűlés csak a saját cégei esetében bír ármegállapító jogkörrel, a MÁV pedig állami vállalat. Hasonló a helyzet a Budapest határán belüli HÉV-vonalakkal is, mivel a HÉV-ek is a MÁV leánycégeként működnek. Eddig mindkét esetben egyedi megállapodások szabályozták a tarifarendezés ilyen kérdéseit, így ezeket felül kell vizsgálni és módosítani kell ahhoz, hogy a 14 év alattiak ingyen utazhassanak a MÁV és a HÉV járatain is a városhatáron belül.
A hvg.hu kérdésére a főváros közölte: álláspontjuk szerint nem jelent bevételkiesést a 14 éven aluliak ingyenes utazása, de nem tudni pontosan, mi alapján jutottak erre. A hvg.hu számításai szerint várható bevételkiesés, méghozzá havonta milliárdos nagyságrendű:
A Városháza szerint nullszaldós projekt a 14 éven aluliak ingyenes tömegközlekedése
A főpolgármester csütörtöki bejelentése 272 922 gyereket érint a fővárosban és az agglomerációban, 854 636-ot országszerte összesen. A főváros vezetése szerint nem okoz bevételkiesést az új szabályozás, számításaink szerint azonban ha csak a budapestieket és az akörül élőket vesszük, a főváros majdnem egymilliárdos bevételkieséssel számolhat havonta.
A Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottság ülésén a főpolgármester arról is beszélt, hogy nagyberuházásból négy fut jelenleg párhuzamosan: a M3-as metró, a Lánchíd és a Blaha Lujza tér felújítása, illetve a pesti alsó rakpart rekonstrukciója. Mindez – ismerte el – megterheli a főváros közlekedését, bár a felújítások szerinte a hírekkel ellentétben nem zavarják annyira a budapestieket: egy friss felmérés szerint az emberek túlnyomó része egyetért azzal, hogy ezek a munkálatok már elkerülhetetlenek voltak.
A közlekedési helyzet nem csak a felújítások miatt nehéz Budapesten – folytatta a főpolgármester. Prezentációjából kiderült, hogy 2019-ben még a fővárosiak 34 százaléka használt közösségi közlekedést, ez a szám most már csak 28 százalék. Közben egyre több az autó, 2019-ben még csak 38 százalék közlekedett autóval, ez 2021-ben már 46 százalék. Pozitívumnak nevezte ugyanakkor, hogy nő a kerékpárt használók száma. A forgalmi helyzetet az is nehezíti a városban, hogy az elmúlt 10 évben 21 százalékkal nőtt az autózók száma, az agglomerációban pedig 40 százalékkal.
A helyzet enyhítésére a főváros azt tervezi, hogy folyamatos forgalomtechnikai kiigazításokat és lámpaprogram-módosításokat hajtanak végre. Módosítások lépnek életbe a nagykörúti közlekedésben is: a kerékpársávok fenntartása mellett minden kritikus csomópontban biztosítjuk az eredeti 2x2 sávos közúti átvezetést, ehhez a Corvin negyednél szükséges beavatkozni. A Blaha Lujza téren ideiglenesen a közúti közlekedést segítő 90 másodperces lámpaprogram lép életbe, ez 30 százalékos kapacitástöbbletet biztosít.