A Mediaworks a múlt héten arra panaszkodott, hogy a Facebook megtiltotta a kiadó oldalainak reklámozását. A HVG megkérdezte az amerikai céget, hogy a kiadóvállalat oldalai valóban zárolásra kerültek-e, és mi volt ennek az oka. Mint a válaszból kiderült: a Mediaworks megsértette a reklámszabályzatot, és ennek köze sincsen politikához. A magyar kiadó szerint minden korlátozást feloldottak velük szemben, az egész okát pedig nehezen értik.
"Hozzánk is eljutott a Mediaworks által kezelt hirdetési fiókok zárolásának a híre, a csapatunk meg is vizsgálta a kérdéses fiókokat" – írta kérdésünkre a Facebook egyik szóvivője, akit közvetlenül az után kérdeztünk meg, hogy a magyar kiadóvállalat cenzúrát kiáltva közleményt adott ki az amerikai cég döntésére panaszkodva. A Magyar Nemzetben másnap úgy foglalta össze a szerkesztő a történteket, hogy
"Orbán Viktor megölésére buzdíthatnak, de a Nemzeti Sport nem hirdethet"
A Facebook öt nap után megérkezett válaszából érthetővé válik, miért érintett az ügyben a sporttal foglalkozó napilap. Lehet ugyanis, hogy épp arra a felületre került ki a tiltást kiváltó reklám. (Hozzátesszük azért, hogy a gyilkosságra való felbujtás is ellenkezik a Facebook elveivel). A tiltás oka:
"Az egyik hirdetési fiókot felfüggesztettük, mert megsérti a valódi pénzért zajló szerencsejátékokra vonatkozó szabályunkat. Előzetes írásos engedély kell minden olyan reklámhoz, amely valódi pénzben folytatott szerencsejátékot népszerűsít vagy ilyen szolgáltatás nyújt, ide értendő minden valódi pénzben játszott ügyességi játék és lottó, a valódi pénzforgalmat generáló online kaszinó, sportfogadás, bingó és póker."
A Facebook szóvivője annyit tett hozzá, hogy a MediaWorks kérdéses hirdetési fiókja zár alatt marad, míg a többi szabadon használható. Ezzel félig összhangban áll a magyar kiadóvállalat kommunikációja, amely hétfőn közölte, hogy a fiókjainak hirdetési jogát visszanyerte. A cég azt állította, hogy a tiltás okát nem közölte a Facebook, de elnézést kértek. Ez csak abban az esetben felel meg a valóságnak, ha elfeledkeznek arról az egy fiókról, amely továbbra is tiltva marad, és amely kiváltotta az összes többi fiók felfüggesztését.
Mediaworks: előbb jött a bocsánatkérés, utána a magyarázat
Cikkünk megjelenése után Csermely Péter, a Mediaworks vezérigazgató helyettese kollégánknak elmondta, hogy ők kedd délelőtti állás szerint minden fiókjukat elérik. Azt a lehetőséget kizárta, hogy a tulajdonváltások miatt lehetne olyan elfekvő hirdetési fiók, amelyre nem látnának rá.
Csermely elmondása szerint hétfőn kaptak tájékoztatást a Facebooktól, hogy a hirdetési fiókjaik zárolását feloldották. Ebben kértek elnézést az okozott kellemetlenségért. Ők ezek után kommunikálták az ügy megoldását. Délután folyamán aztán kaptak egy újabb levelet, amely már a HVG-nek is megküldött indokot tartalmazza. Csermely szerint a Nemzeti Sport Online (NSO) egyik évek óta futó fizetett hirdetést jelölték meg a probléma okának. A Mediaworks szerint az a tartalom is mindenben megfelel a törvényi követelményeknek, és meglepődtek, hogy a Facebook most állt elő azzal, hogy az sérti a szabályzatát.
A Nemzetnél tudják, hogyan kell kampányolni
Ahogy a Facebook egyik illetékese elmagyarázta: egy cég számos oldallal rendelkezhet a közösségi médiában, ezek azonban nem fedik a hirdetési fiókokat. Vagyis lehet a példa kedvéért 40 oldala egy cégnek, amelyek népszerűsítésére létrehoznak 5 hirdetési fiókot. Ezek a számlahelyek jogot kaphatnak a cég bármennyi oldalának hirdetésére (egyre vagy akár negyvenre is). Ez leginkább a hirdető cég számára előnyös, amely így megkülönböztethet jogosultságokat és felelősi köröket. A Mediaworks esetében az egyik ilyen, több oldalt is kiszolgáló fiók lett szabályellenes szerencsejáték-népszerűsítés miatt letiltva.
A Facebook illetékese üzleti titokra hivatkozva nem árulta el, hogy a tiltás okát megosztották-e a MediaWorksszel, azt sem közölték, pontosan melyik oldalon jelent meg a kifogásolt reklám. Ezt idő közben Csermely elmondta a HVG-nek. A Mediaworks ugyanakkor az ügyet végig úgy kezelte, mintha annak politikai okai lennének – a legvadabb összeesküvést a vállalathoz nem tartozó G. Fodor Gábor kereste a TV2-n.
Hogy miként lehet egy kampány idején aktívan segíteni az egyik pártot, azt épp a Magyar Nemzetnél tudják a legjobban. Leánykori nevükön, vagyis Magyar Idők-fejléc alatt masszívan hirdettek a Facebookon 2018 tavaszán, ahogy az alábbi képen is látható.
Balra a Magyar Idők hirdetése, amellyel a Karácsony Gergely számára kellemetlen tartalom nézettségét növelik, jobbra pedig annak adatlapja. Ha valaki a közösségi térben egy reklámot lát, megkérdezheti, hogyan kerül az a falára. Ehhez csak a mező jobb felső sarkában látható pontokra kell kattintani. Mint a fotón látható, a Magyar Idők kifejezetten azokat célozta meg Karácsony kinevetésével, akik érdeklődnek az őt kormányfőnek jelölő MSZP iránt – avagy Facebook-nyelven "kedvelik az ilyen tartalmat".
Tudatosan oda akarta a Magyar Idők/Nemzet eljuttatni a negatív cikkét, ahol nagyobb arányban lehet megtalálni a szocialisták szavazóit. Nem az olvasók maximalizálása, hanem a politikai befolyásolásuk volt tehát a hirdető szándéka. Ezt a praktikát a Facebook nem tiltotta le. És erről a kormánysajtó sem beszél most, hogy hirtelen meglátta a Facebookban a cenzúrát.