Ebben Örményországhoz, Iránhoz, Mianmarhoz és Észak-Koreához hasonlít Magyarország.
2016-ban elindult és a tervek szerint 2020-ig tart egy kutatás (a Computational Propaganda projekt) az oxfordi egyetemen arról, hogyan manipulálják a kormányok, politikai szereplők világszerte a közvéleményt a közösségi médián keresztül, milyen fegyvereket és ki ellen vetnek be ebben a titkos információs háborúban.
Az oxfordi kutatás, amit itt ér el, 48 országot vizsgál, az Index ismertetőjében kiemeli:
a kutatók szerint Magyarországon egyedül a kormány csinálja nagyban a közösségimédia-manipulációt.
Se pártoknál, se politikusoknál, se civil szervezeteknél, se ilyesmivel foglalkozó privát cégeknél nem találták ehhez hasonló aktivitás nyomát. Ebben Örményországhoz, Iránhoz, Mianmarhoz és Észak-Koreához hasonlít Magyarország.
A kutatás szerint a magyarországi internetes manipulációt 2013-14-ig az orosz befolyás jellemezte. 2015-től a helyüket átvette egy hazai fejlesztésű álhírterjesztő birodalom, ami a hivatalos kormánybarát médiával szoros szimbiózisban működik. Azonban a direkt orosz irányítás hiánya nem jelenti azt, hogy ne Kreml narratívája jelenne meg, legyen szó a menekültválság kapcsán az indulatok szításáról, az általános Nyugat-ellenességről, vagy éppen Soros György démonizálásáról.
A magyar trollhadsereg emberi operátorok üzemeltette, „kézműves kamufelhasználók”, itt nincs az élvonal által használt automata felhasználó, azonban a kézművesek mindent bevetnek. Az oxfordi kutatók négy nagy kategóriájából három – a kormányt támogató üzenetek sulykolása, az ellenzék támadása, illetve a politikai ellenfelek elleni trollkodás – ott van a repertoárban. Egyedül a semleges, figyelemelterelésre használt hírek terjesztése maradt ki a hazai információs háborúban.
A manipuláció jellegzetes fegyvere a médiába, a közhivatalokba, a tudományba, az oktatásba vetett bizalom tudatos lerombolása is, amivel az egész társadalmat teszik sebezhetőbbé a propagandakampányok, illetve lehetetlenítik el az értelmes párbeszédet fontos és érzékeny témákban.