A NER játszótere a magyar labdarúgás, ez eddig sem volt titok. És az sem meglepő, hogy Orbán Viktor hobbiját Mészáros Lőrinc is komolyan veszi. De az a sokat látott szurkolókat és fociban járatos szakembereket is meglepte, ahogy az alig ismert 2Rule elkezdte letarolni a magyar futball pusztát. Egyelőre csak sportolók hordhatják az új csodát, venni nem lehet.
A szédületes sportszakmai sikereket a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég még Facebook-oldal nélkül, de jelentős kormányzati médiatámogatással érte el. Sokáig honlapot sem lehetett társítani a márkához, mostanra a helyzet annyiban változott, hogy honlap van, de rajta információ annyival kevesebb. (Domainkereső weblapok segítségével annyit lehet tudni, hogy a 2rule.com bejegyzője a gyártó Magyar Sportmárka Zrt., a nevet már 2015 végén lefoglalták, 2018 májusában pedig frissítették.)
A honlapról kiderül, hogy 2Rule-os szerelésben az ember uralhatja a pályát, itt ugyanis történelem és hagyomány van mezzé formálva.
A 2Rule ráadásul generációkon át ível:
- „Urald a pályát! Viseld magadon sporttörténelmünk legendás küzdelmeinek hagyományait! A 2Rule sportfelszereléssé formálja hagyományszeretetünket és a magyar sport erejét!”
Olyan termék, amely kitart:
- „Sportfelszereléseinket erősnek és tartósnak terveztük! Azt szeretnénk, hogy amikor hordod, akkor megvédjen és meghatározzon a pályán! A 2Rule kitart a legvégsőkig, pont ugyanúgy, ahogyan Te!”
Ráadásul létezik egy olyan technológia, aminek a neve az, hogy 2RCool:
- „2Rule által fejlesztett 2RCool technológiának köszönhetően ruháink a bőröddel együtt lélegeznek. A levegő két irányban áramlik, így friss maradhatsz a legnagyobb terhelés alatt is.”
Lesznek majd a honlapon mezek is hamarosan, melegítők, szintén hamarosan, meztervező is. Igen, hamarosan. Szóval aki 2Rule mezt szeretne a gyártótól, annak még várnia kell. A három ilyen márkában focizó csapat mindegyike kikapott az NB 1 első fordulójában, webshopján pedig még nem kaphatóak az új mezek:
- A felcsúti csapatnál 20 százalékkal olcsóbban ugyan, de még az Adidas mezeket árulják.
- A Diósgyőrnél sincs nyoma a 2Rule-nak, de a piros Nike mez még kapható.
- Ahogy a Haladás sem árulja még a Mészáros-mezt, azonban az Adidas mezek legtöbbje már nem vagy korlátozott számban kapható csak.
A 2 Rule honlapján szerepel egy telefonszám, két e-mail cím, de hívásunkra, levelünkre nem kaptunk választ eddig. Pedig kíváncsiak lettünk volna, milyen visszajelzést kaptak a három említett csapattól a termékükkel kapcsolatban, milyen benne focizni, hogy legalább másodkézből legyenek információink, ha már kereskedelmi forgalomban egyelőre nem lehet a mezekhez hozzájutni. Elviekben a hétre ígérik a webshop indulását.
A 2Rule-t gyártó Magyar Sportmárka Zrt.-nek a Talentis Group Zrt. a többségi részvényese, a Mészáros Lőrinc-cégé 3,5 millió forint az 5 millió forint alaptőkéből, míg Kővári Ágnesnek (ő Szélesi Zoltán korábbi ideiglenes szövetségi kapitánynak a felesége) 1,5 millió forintos rész, tehát 30 százalék jutott a decemberben bejegyzett cégben. Lehetséges, hogy a keleti nyitás jegyében, de a 2Rule annyira magyar, hogy közben kínai és török alapanyagból gyártják, Kővári szerint a cég termékeinek 20-30 százaléka magyar gyártású, a tervek szerint ezt két éven belül megdupláznák, a harmadik év végére pedig a 90 százalékos arány elérése a cél. Ekkorra a szükséges anyagok hazai gyártását is el szeretnék indítani.
Korábban a céggel kapcsolatban megírtuk, hogy a Magyar Sportmárkában felbukkan felügyelőbizottsági tagként Mészáros egyik lánya, Beatrix. Azonban ez a Mészáros-cég még nem fordult termőre, cégadatbázisok szerint 2017-ben 0 forint árbevételt termelt és mindössze egyetlen embert foglalkoztatott, azonban a 2017-es adózott eredménye mínusz 1,1 millió forint volt.
Amikor a 2Rule feltűnt, a távlati tervek között lehetett hallani, ők öltöztetnék a jövőben a magyar labdarúgó válogatottat is. A pletyka csak tovább erősödött, amikor áprilisban megjelent a hír, hogy kétmilliárd forintot költene az MLSZ többek között ruházatra és cipőkre. Az uniós közbeszerzési értesítőben közzétett az ajánlati felhívás értelmében keretmegállapodást kötnének sportruházat, cipő és kiegészítő sportfelszerelés szállítására az MLSZ valamennyi korosztályos válogatottja és egyesületek részére.
Akkori cikkünk után levelet írt az MLSZ, akkor azt mondták, százezer átöltözésre is elég lehet a 2 milliárd, „az MLSZ hosszútávú, 4+4 éves konstrukcióban írt ki közbeszerzési eljárást sportfelszerelések beszerzésére, ideértve a cipőket és sportruházati kiegészítőket is. A kétmilliárdos összeget nem egy idényben, nem egy naptári évben, hanem 2022-ig fekteti a ruházat biztosításába a szövetség.” Most szűkszavúan azt közölték, a 2Rule-ra váltás nincs napirenden, a Szövetségnek élő szerződése van az Adidas-szal.
Sportszakmai körökből azt hallani, hogy a 2Rule nem elégszik meg három NB 1-es csapattal (mellette megállapodtak a vívószövetséggel és a Vasassal is), további klubok és szövetségek lehetnek az ügyfeleik, Kővári egy múlt heti sajtótájékoztatón azt mondta, több mint húsz üzleti partnerrel írtak már alá szerződést, de konkrétumokat nem említett. Hallottunk olyan elképzelésről is, hogy Mészáros Lőrinc horvát csapata, az NK Osijek is a magyar márkára váltana, de cikkünk megjelenéséig sem az eszéki, sem a legtöbb általunk megkeresett magyar csapat nem válaszolt megkeresésünkre. Az MTK Budapest ugyanakkor igen, ők nem fognak 2Rule-ban gyepre futni, a klub azt közölte, hogy:
Érvényes sportszerszerződésünk van, és az abban foglaltaknak megfelelően ebben a bajnoki idényben továbbra is a Nike felszerelését viseljük majd.
Megkérdeztük a Magyar Olimpiai Bizottságot is, ők hányadán állnak a Mészáros-márkával, hiszen a sportszerek pénteki bemutatásakor kifejezetten kiemelte a ruhacég, hogy abban bíznak, a következő olimpiákon már az ő szerelésüket viselhetik a sportolók. A válasz az volt:
A 2Rule-lal kapcsolatos kérdése nem merült fel eddig, mivel a szerződésünk az Adidashoz köt minket.
Eddig. Az Adidas egyébként 1968 óta megszakítás nélkül öltözteti a magyar olimpiai csapatot, egy tavaly júliusi közbeszerzésből pedig kiderül, a MOB és a német sportóriás a 2020-as tokiói olimpiáig együtt marad elviekben.
Amióta a 2Rule hódító hadjáratába kezdett, több szakemberrel is próbáltunk beszélni, hogy megfejtsük a márka szakmai titkát, de mindenki azzal hárított, hogy nevét vállalva nem szeretne szerepelni, ugyanis „itt nem a szakmai szempontok döntenek.” Többen azonban arra hívták fel a figyelmünket, hogy a nagy sportmárkák, a Nike és az Adidas kipenderítése és a semmiből jött márka helyzetbe hozása komoly piactorzításhoz vezethet. Egyikük hozzátette, nem lenne meglepő az sem, ha a közeljövőben a szakági sportszövetségek, például a kézisek, esetleg a birkózók is 2Rule-ra váltanának, ugyanis
a legtöbb elnöki székben már a Fidesz politikusai vagy azok lekötelezettjei ülnek. Úgy pedig könnyű.
Egy szombathelyi fociszerelmes nem keres logikát a Haladás mezváltásában, ugyanis az nincs a vasi megyeszékhelyen, amióta az utánpótlásért felelős egyik egyesület, a Haladás VSE elnöke Mészáros veje, Homlok Zsolt, a Haladás kapusa, Király Gábor pedig a Mészáros lánya által vezetett Vivien víz reklámarca; igaz, Király a hétvégén 2Rule helyett sajátmárkás mackóban védett.
Lehet, hogy ez kell a biztos bennmaradáshoz, nem tudom.
Érdekesség, hogy a gyártó Magyar Sportmárka fő tevékenységi kör (egyéb ruházat, kiegészítők gyártása) mellett olyanok is szerepelnek a tevékenységi körnél, mint:
- bőrruházat gyártása,
- felsőruházat gyártása (kivéve: munkaruházat),
- alsóruházat gyártása,
- lábbeligyártás,
- textil-kiskereskedelem,
- sportszer-kiskereskedelem,
- lábbeli-, bőráru-kiskereskedelem,
- ruházat kiskereskedelem,
- csomagküldő, internetes kiskereskedelem.
A 2Rule reklámfilmjében feltűnik Dárdai Pál korábbi szövetségi kapitány, a Hertha edzője, aki a kisfilm egyik kockáján egy 2Rule márkájú autót vezet. „Mészáros Lőrinc tempóját elnézve nem lenne meglepő, ha a korábbi felcsúti polgármester az autóiparban is megjelenne” – fogalmazta meg fanyar humorral egy sportberkekben jártas forrásunk azt, mit is jelent ma az, ha valahol feltűnik Orbán Viktor barátja.