A Párisi Nagy Áruházban június 1-jén nyíló Andrássy Élményközpont első kiállítása a világ legmodernebb tudományos játszótere, a Future Park lesz.
Korábban a főváros különböző épületeiben, alkalomszerűen és időszakosan bukkant fel egy-egy külföldről érkező nagy kiállítás. Ezen túl az Andrássy úti épületben lehet ezeket a 3-6 hónapig nyitva tartó gigatárlatokat megrendezni.
Az élményközpont pénteken nyit, egy – a világ számos pontját megjárt – izgalmas, interaktív kiállítással, a Future Parkkal, ami a szervezők szerint a világ legmodernebb tudományos játszótere. A japán szakemberek által megálmodott, Magyarországon most bemutatkozó interaktív élményközpont egy varázslatos világba kalauzol el, ami az alkotás inspiráló élményével ajándékozza meg a látogatókat.
A tárlatot az élet különböző területein tevékenykedő japán szakemberek csoportja, a teamLab dolgozta ki. A 2001-ben alapított művészeti kollektívában művészek, programozók, mérnökök, számítógépes animátorok, matematikusok, építészek, webes és nyomdai grafikus tervezők, szerkesztők dolgoznak. Magukra csak “ultratechnológusokként” hivatkoznak.
A technológia rohamos fejlődése a jövőben még jobban fel fog gyorsulni, és a munkahelyek jelentős részén a gépek veszik majd át az ember szerepét. Napjainkban nehéz elképzelnünk, milyen munkákat fognak végezni a jövőben a mai gyerekek. Mára világossá vált, hogy a jövő társadalmában egyre fontosabbá válnak majd az olyan tulajdonságok, amelyek csak az emberekre jellemzők, mint például a kreatív gondolkodás és cselekvésre való képesség vélik.
Az emberek alapvetően együttműködőek és kreatívak. Azonban sokszor arra tanítanak minket, hogy csak egyetlen helyes válasz létezik, a többi pedig helytelen. A gyakorlatban sosincs kizárólag egy helyes válasz és a megfelelő válaszok is változnak a minket körülvevő világ változásaival. Egy 10 évvel ezelőtti helyes válasz ma már lehet helytelen. Ha olyan választ adunk, ami másokat boldoggá tesz, akkor az lesz az új helyes válasz. A kreativitás az, ami úrrá lesz a „csak egy helyes, vagy egy helytelen” válasz problémáján.
A tárlat játékai |
A rajzok életre kelnek 1. A látogatók által papírra rajzolt és színezett állatok életre kelnek egy hatalmas 3D-s alkotásban. A papírállatok érintéssel megelevenednek és kommunikálni kezdenek egymással.
A látogatók állat és növényrajzai kerülnek be a virtuális világba, ahol életre kelve a természet működését lehet szimulálni. A nagyobb állat megeszi a kisebbet, a növények fejlődnek és terjednek a természetben, az állatok szaporodnak, fejlődnek majd meghalnak, csakúgy, mint a valós természetben.
A teremtés története Ha a gyerekek a képernyőn lévő szimbólumokat megérintik, azok az általuk képviselt teremtményekké alakulnak. Minél több teremtmény jön létre az érintések által, annál jobban kerekedik ki a történet. A szimbólumokból létrejövő teremtmények hatással vannak egymásra, valamint a játékban részt vevők tevékenysége is befolyásolja a cselekményt. Például a madár rászáll egy fára, a juh elfut a kutya elől vagy táncol, mikor valaki közeledik hozzá.
A fénylabdákat gurítva különböző színű fényt és hangot bocsátanak ki. A magasban lévő labdák kommunikálnak egymással: érintés után egy labda rögtön a többi környező labdára is hatással lesz, és megváltoztatja az egész tér színét!
A Zsenik ugróiskolájában körök, háromszögek és négyzetek vetített képe jelenik meg a padlón. Amikor a gyerekek ügyesen az alakzatra ugranak, azok hangokat és színeket generálnak. Ugyanazon formák vagy színek egymás utáni érintése egyre szebb színeket és hangokat eredményez. A gyerekek teljes testüket használják a játékban, és az ügyesebb gyerekek egy pillanat alatt megváltoztathatják a pályát, ha megtalálják az alakzatok és a színek közötti kapcsolatot. Így a Zsenik ugróiskolája segít a gyermekek szellemi és testi fejlődésében.
Interaktív képernyőn kis emberek szaladnak végig egy asztallapon, amit gyerekek vesznek körül. A gyerekeket arra ösztönzik, hogy befolyásolják a kis embereket úgy, hogy tárgyakat helyeznek el az asztalon. Minden új tárgy elhelyezésének hatására a kis emberek mozgása megváltozik; a tárgyakon ugrálnak, felmásznak rájuk és csúszkálnak rajtuk.
Az Építsünk városokat! játékban digitálisan kivetített pályán a fizikailag létező faházak között autó- és vasútközlekedéssel rendelkező út- és vasúthálózat jelenik meg. Minél több házat helyeznek el a gyerekek, annál bonyolultabb lesz a város közlekedési hálózata, és annál több autó és vonat jelenik meg a folyamatosan formálódó térképen. A különböző pozíciókba elhelyezett faházak segítségével a gyerekek közösen hoznak létre egyre nagyobb és összetettebb várost. |
Az Andrássy Élményközpont üzemeltetője a Játékkészítő és az Álomutazó című popmusicalt tető alá hozó, illetve a The Champion – A Bajnok, a Gooól!, a Gateway to Space és a Living dinosaurs kiállításokat – Őskori állatkertet Magyarországon gondozó TulipánTündér Produkció.