Többféle vonaton többféle jeggyel lehet bringát szállítani a vonatokon, úgyhogy itt van egy kis kalauz, hogy mire érdemes figyelni.
Mint korábban beszámoltunk róla, többször is előfordult, hogy érvényes kerékpárjegy váltása ellenére sem utazhattak a bringások az egyébként erre kijelölt vonatokon, mert a MÁV úgy ad el jegyeket ezekre a vonatokra, hogy nem számolják, hogy hány biciklis férhet fel amúgy a járatra, és hányan kapnak rá jegyet. A MÁV utólagos válaszában azt írták, a vonaton már fent lévő utasok élveznek elsőbbséget, de előzetes kerékpáros helyfoglalással megelőzhetők az olyan esetek, hogy az ember nem fér fel a biciklijével az induló vonatra.
A MÁV azt is elárulta, hogy a budapesti elővárosi forgalomban a kerékpárszállító-kapacitás bővítését tervezik, mely a jelenleg beszerzés alatt álló emeletes motorvonatok 2019-es üzembeállásával megvalósul, azokon ugyanis akár 36 kerékpár is szállítható lesz.
Pénteken ezután közleményt is kiadtak a kerékpárszállító kapacitások bővítéséről, ebben azt írják, hogy a vasúttársaság a nyári menetrend bevezetésével egyidejűleg jelentősen növelte a kerékpárszállítási kapacitást, és kibővítették a kötelező kerékpárhelyjegy-váltással közlekedő vonatok számát is, de a nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsit továbbító sebes- és gyorsvonatokon továbbra is elegendő a kerékpárjegy, valamint meghatározott viszonylatokon a kedvezményes árú kerékpáros túrajegy megváltása.
Emellett tanácsokat is adnak a bicikliseknek, hogy melyik vonatokat érdemes használni:
- A Balaton északi partjára utazó kerékpárosok számára a Tekergő gyorsvonatokat ajánlják, amelyek gyorsvonati pótjegy és kerékpárhelyjegy váltása nélkül vehetők igénybe. A Tekergőkön nagy kapacitású kerékpárszállító kocsik vannak, melyekben 16-47 darab bicikli szállítható.
- A Balaton déli partjára a kétóránként közlekedő déli parti sebesvonatokon 28 darab kerékpár szállítható, kerékpárhelyjegy váltása nélkül.
- Az északi parton a Kék Hullám és a Katica sebesvonatokat, a déli parton a Balaton, az Aranypart, az Ezüstpart és az Aranyhíd expresszvonatokat, a gyorsvonatokat és a Siófoki FLIRT, valamint a Keszthelyi FLIRT vonatokat is csak kerékpárhelyjegy megváltásával lehet – korlátozottan – igénybe venni.
Hozzáteszik, a kerékpárjegy nem vonatra, hanem egy adott viszonylatra szól, és ára a megtett távolságtól függ.
A 300 forintos kerékpárhelyjegy viszont konkrét vonatra szól, és garantált helyet biztosít a biciklinek.
A kerékpáros túrajeggyel az ország bármely területéről – a megtett távolságtól függetlenül – egységesen 420 forintért szállítható kerékpár a Balatonhoz, a Fertő tóhoz és a Tisza-tóhoz. Így nemcsak a tavakhoz lehet eljutni, hanem a tavak körüli állomások, megállóhelyek között utazva sem kell aznap újabb kerékpárjegyet váltani. A túrajegy – érvénytartamán belül – korlátlan számú kerékpárszállítást biztosít (oda és vissza irányban is) a Balaton-parton, de a vonatoktól függően.
Kerékpár alapvetően minden vonaton, azaz a személy- és gyorsvonatokon, illetve egyre több InterCity vonaton is szállítható, de csak a jármű névleges befogadóképességének mértékéig. Ha egy vonaton nincs külön kerékpárszállító kocsi vagy arra kialakított tér, akkor – amennyiben a vonaton nem tiltott a kerékpárok szállítása – a vonat első és utolsó 2. osztályú kocsijának a vonat végei felé eső előtereiben helyezhető el a kerékpár úgy, hogy az utasok közlekedését ne akadályozza.
A menetrendben pedig az alábbi jeleket érdemes figyelni:
- A bekeretezett kerékpár jel azt jelenti, hogy a vonatban nagy befogadóképességű kerékpárszállító kocsi található, amely 15- 48 kerékpár szállítására is alkalmas.
- A bekeretezett kerékpár jel R betűvel együtt azt jelenti, hogy a kerékpár szállításához helyjegyet kell váltani, mivel az adott vonaton korlátozott a bicikli férőhelyek száma.
- A kerékpárjel azt jelenti, hogy a vonaton minimális számban (néhány darab) szállítható kerékpár.
- Az áthúzott körben lévő kerékpárjel azt jelenti, hogy az adott vonaton tilos a kerékpárszállítás.