A csepeli és a ráckevei HÉV-et hoznák be a Kálvin térig első körben, az építkezés legkorábban 2019-ben kezdődhetne.
Pályázatot írt ki a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) az "5-ös metró" beruházás megvalósíthatósági tanulmányának elkészítésére – szúrta ki a Blikk.
A "H6-os ráckevei és a H7-es csepeli HÉV fővárosi kötöttpályás hálózatba való integrálásának előkészítése" címen futó pályázatban arra várnak ötleteket, hogy hogyan hozzák be a déli HÉV-vonalakat a metróig. A terv szerint a csepeli HÉV-et behoznák a föld alatt a Kálvin térig, az új metró, vagy ahogy más tervekben nevezik, a gyorsvasút így érintené a csepeli szigetcsúcsot, a Nemzeti Színház környékét, és a Kálvin térnél át lehetne szállni róla a 3-as és a 4-es metróra.
A későbbiekben a vonalat tovább lehetne vezetni az Astoria felé, korábbi tervek pedig arról szóltak, hogy az új vonal onnan át is szelhetné az egész várost, megállna többek között a Liszt Ferenc térnél, a Nyugatinál vagy a Lehel térnél a Szent István park érintésével a Margitszigeten, majd utána csatlakozna be a Békásmegyeri HÉV-be. Az első, most meghirdetett szakasz akár 100 milliárd forintból is kihozható a 3-as metró vonalán alkalmazott "fapados", egyszerű állomásokkal.
A mostani pályázatban megvalósíthatósági tanulmányt és költség-haszon elemzést várnak az ajánlattevőktől.
Loppert Dániel, a NIF kommunikációs igazgatója a Blikknek azt mondta, a megvalósíthatósági tanulmány többféle lehetséges üzemmódi és nyomvonalváltozatot vizsgál, és arról szól majd, hogy miként lehet a budapesti hálózatba integrálni a csepeli és a ráckevei HÉV-et. "Hogy mindez mennyibe kerülhet, az is a tanulmányból derül majd ki. Az építkezés az engedélyek megszerzése után legkorábban 2019-ben kezdődhet el" – tette hozzá.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a lapnak azt mondta, a csepeli HÉV föld alá vitelével hatvanéves elmaradást lehetne behozni, de a teljes 5-ös metróról egyelőre korai beszélni. Viszont ha épül valami Dél-Pesten, Csepelen, akkor azt érdemes úgy csinálni, hogy később, ha lesz rá fedezet és szándék, része lehessen egy sokkal nagyobb közlekedési hálózatnak.
A Csepeli Gyorsvasutat ugyanis eredetileg a Kálvin térig tervezték, csak pénzhiány miatt állt meg a felszínen a Boráros téren. A Kálvin téren a 3-as metróban el is készült a csatlakozási hely, de oda végül a 4-es metrót kötötték be. Ott már csak alatta fér el az új alagút, így a föld alá bukó HÉV-et, az 5-ös metró első szakaszát mélyen a felszín alatt kell majd vezetni.