Az autósok elbukják az alsó rakparton az egyik haladási sávot, a bringások félúton kereshetik köddé váló útjukat, a gyalogosok pedig verhetik az őket a Dunától elválasztó korlátot. Információink szerint így foglalható össze az a projekt, amit az úszó-világbajnokság után hagynának a budapestieknek.
Májusra készül el a Duna-parti sétány a Rákos-patak és a Margit híd vonala között. A projekt a Margitsziget csatornázásával és a Dráva és Népfürdő utca felújításával együtt a budapesti vizes világbajnokság fő helyszínének kijelölt Dagály uszoda munkálataihoz kapcsolódik. A rakparti sétány kiépítését a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló Enviroduna Kft. bonyolítja le. Mint tőlük megtudtuk, a sétány a város hosszú távú fejlesztési koncepciójához igazodik, és a Duna-partok élhetőségének javítására törekszik vele a megbízó.
Tehát "közelebb vinnék" a folyó partját az emberekhez. Noha a sétány az eddigiekhez összehasonlítva valóban sokkal rendezettebb körülményeket biztosít majd a Margit hídtól északra tartó pesti rakparton, az kiderül a nemrég nyilvánosságra hozott tervekből és az Enviroduna válaszából, hogy senki sem lehet igazán boldog a felújítással.
Az általunk azonosított problémák:
- korlátot építenek a sétálók és a folyó közé
- a part egyik felén lesz csak kerékpársáv, a másikon nem
- nem engednek a térkőhalmozásból, a kivágott fákat sem pótolják újakkal
- meghagyják a parkolósávot és hozzá a külön szervizutat is a folyóparton
- de ettől még az autósok is vesztenek: kevesebb sávban, lassabban haladhatnak
Korlát választ el a Dunától, hogy "még jobb" legyen
A beruházás fő célkitűzése nem fog megvalósulni a rendelkezésre álló információk szerint: a folyót nem fogják tudni közelebb hozni a városlakókhoz. A folyópartot ma még fizikailag meg lehet közelíteni, noha sok öröm nincs benne: az alsó rakpartnál át kell kelni 2x2 autósávon és a szalagkorláton, a Népfürdő utcánál pedig rendezetlen és rosszul kivilágított területen keresztül vezet az út a Dunához. A sétány megépültével rendezettebb körülmények várják majd a pestieket, viszont megszűnik annak a lehetősége, hogy az ember egészen a vízig eljusson.
Az Enviroduna közlése szerint a Duna közelsége balesetveszélyt jelent, amitől korláttal kell megvédeni a lakosokat. Mint kérdésünkre leírták, a sétányt 3-4 méter mély rézsűfelület határolja meredek lépcsőkkel, ezért a víz közelsége fokozott csúszásveszélyt okoz, nem beszélve az esetenkénti magas dunai vízállásról. A tervezés során figyelembe kellett venni az idősek, a kisgyermekek, a babakocsival, rollerrel, görkorcsolyával közlekedők biztonsági szempontjait is. A cég szerint ez indokolja a korlát szükségességét ezen a szakaszon. Szerintük a megújult partszakasz vízközeliségét és használhatóságát a fizikális akadály nemhogy nem csökkenti, hanem garantálja és még többek számára teszi elérhetővé a Duna-parti kikapcsolódást, pihenést, sportolást.
Mindig is vita övezte azt a kérdést, hogy a közlekedőké vagy a kikapcsolódni vágyóké legyen-e a Duna-part. Mi a fontosabb, az egyedülálló turisztikai lehetőség kiaknázása, vagy az észak-déli közlekedési útvonal tehermentesítése? A kérdést az elmúlt évek látványtervei alapján a tervezők sem tudták eldönteni. Volt a forgalomkorlátozást bátrabban felvállaló, tájépítészetében igen látványos és újszerű elképzelés is. Akik viszont a Rak-park terveire gondolnak ezen a ponton, azok "eltévedtek", mivel ez a társaság a Margit hídtól délre álmodott új folyópartot.
Minek bringaút, ha van már a közelben?
A most megvalósuló beruházás végül az arany középutat választotta a közlekedés kontra kikapcsolódás kérdésében, vagyis mindenki számára egyaránt bosszantó lesz. A Dráva utca és a Margit híd közötti szakaszon idáig helyenként 2x2 forgalmi sáv futott, és emellett még parkoló autóknak is volt kialakított helyük. Ebből vesztenek el egy sávot a sofőrök: lesz ugyanis egy-egy sáv mindkét útirányba és egy szervizút a parkoláshoz. Vagyis a jövőben is ott lehet majd hagyni az autókat a Dunánál, hogy rontsák a látványt és szűkítsék a sétány lehetséges méretét. A sofőrök cserébe elbukják a 70 kilométer/órás korlátozást, és haladhatnak is a városon belül előírt 50-nel.
A sétány ennyi autóra pazarolt hely után mindössze 6 méter széles lesz a rakparti szakaszon. Északabbra, ahol nem kellett autóúttal versenyeznie, hétméteresre szélesedik. A Népfürdő utca vonalában ezt a ráadás métert megkapják a kerékpárosok. De a bringán közlekedők sem örülhetnek maradéktalanul: kapnak egy újabb semmibe vezető szakaszt.
A Dráva utca és a Margit híd közötti részen ugyanis nem lesz kerékpársáv. Az Enviroduna szerint az eredeti engedélyes tervek sem tartalmaztak ezen a szakaszon elkülönített helyet a bringásoknak. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes lapunknak fogadkozott, hogy sohasem terveztek kerékpársávot erre a szakaszra.
Az eredeti terveket is ismerő, de nevük elhallgatását kérő forrásaink azonban ezt rendre cáfolták, egyes értesülések szerint a kerékpárutat a főpolgármester maga húzatta ki a tervekből. Szeneczey és az Enviroduna a folyóparti kerékpársáv Dráva utca mentén való megszakadását egyaránt azzal indokolta, hogy a felső rakparton már létezik bringaút, és ezt nem szerették volna duplikálni.
Illik a trendbe: sok térkő, kevés fa
Nem lenne azonban hű önmagához a főváros, ha nem járna fakivágással a rekreációs fejlesztés. A civilek becslése szerint úgy 150 fát vágtak ki egyedül a Népfürdő utca mögötti rendezetlen területen a sétány kedvéért, az úszóaréna felépítése pedig további nagyjából 100 fát nyírt ki, továbbá szintén a projekthez kapcsolódóan a Dráva utcában is kivágtak 28 fát.
Az Enviroduna kérdésünkre azt mondta, 250 új facsemetét és közel 1800 db cserjét ültetnek el a Moszkva sétány (a Dráva utcától északra eső részt hívják majd így) mentén és a környező területeken, valamint a Dráva utcában, továbbá 18 300 m2 új gyepfelület kialakítására és 8700 m2 meglévő füves rész felújítására is sor kerül. Ez ígéretesen hangzik, de ha utánaszámolunk, az elültetett fák épphogy nem fedezik a kivágottak számát sem, ráadásul azoknak évtizedek kellenek, amíg akkorára nőnek majd, mint koros, kivágott elődeik. A cserjétől és fűtől pedig nem lesz jobb a környéken lakók és dolgozók levegője, bármennyire is jól mutatnak majd a térkőborítás megszakításaként.
A közelmúltban befejeződött nagyprojektekben megszokottak szerint – lásd Kossuth tér, Nyugati, Keleti, Széll Kálmán tér felújítása – az új Duna-parti sétányra látogatók számára is a térkő lesz a leginkább szembeszökő elem.