Valamiért nagyon siettek az új postaügyi kormánybiztos kinevezésével, de a nagy kapkodásban sikerült több jogi bakiba is beleszaladni a hvg.hu szakértői szerint. Hogy ki hibázott, és miként fordulhatott ez elő, az továbbra is nyílt kérdés. Egy biztos: Lázárnál és Matolcsynál is zavar van.
„Orbán Viktor s.k.” egyetlen határozott mozdulattal – jogtechnikailag egy kedden megjelent kormányhatározattal – kirántott Lázár János irányítása alól egy alapvető fontosságú területet. Ahogy megírtuk, mostantól a széles nyilvánosság számára eddig kevéssé ismert Bártfai-Mager Andrea lett az új postaügyért és nemzeti pénzügyi szolgáltatásokért felelős kormánybiztos. Ezen a poszton olyan gigaszervezetek tartoznak alá, mint a Magyar Fejlesztési Bank (MFB), a Magyar Posta, de a durván felpumpált nemzeti közműszolgáltató és a takarékszövetkezetek integrációja is hozzá tartozik.
Csakhogy a hvg.hu-nak több, közjogban járatos forrás is azt állítja: több szempontból nemcsak aggályos ez az rapid kinevezés, hanem egyenesen szembemegy hatályos jogszabályokkal.
Bocs, de a jogban ezt le kell(ene) papírozni
„Ez olyan habonyos elintézési módnak tűnik a kormány részéről, mintha tennének rá, mi van a jogszabályokban, írnak egy kormányhatározatot és ’áttolják’’” – mondta a hvg.hu-nak egy államigazgatásban és kodifikációban jártas jogász, névtelenséget kérve. Azonban ez a politikában működhet így, de a jogban nem: forrásunk szerinte jelenleg egyenesen törvénytelen helyzetet idéztek elő azzal, hogy Bártfai-Mager Andrea kinevezését nem hozták összhangba a rá testált feladatkört érintő, más jogszabályokkal.
Méghozzá olyan törvényekhez nem illeszkedik a kormányzati átvariálás, amelyek a jogforrás hierarchiában fölötte állnak a Bártfai-Mager kormánybiztosi kinevezéséről szóló kormányhatározatnak. Jogászi szőrözésnek tűnhet, de nem az: utóbbi nem jogszabály, hanem határozat, így kizárólag a szervezeten – itt a szűken vett kormányzaton – belül kötelező, de más, külső jogalanyokra nézve nem az. Vagyis például olyan, kifejezetten a Bártfai-Magerre bízott szervezetekre nézve, mint amilyen a Magyar Fejlesztési Bank, a Magyar Posta vagy a nemzeti közműszolgáltató, még csak nem is kötelező érvényű rendelkezés.
Ez persze önmagában nem jelentene problémát, ha a kormányhatározattal egyidejűleg letisztázták volna a többi vonatkozó jogszabályt, csakhogy sietségből, bénázásból vagy valami másért ez elmaradt.
Felszentelték Lázár helyettesítésére – vagy mégsem?
Az egyik alapvető ellentmondás jogász forrásaink szerint, hogy Bártfai-Mager Andreát kormányhatározatban nem lehetett volna kijelölni arra, hogy helyettesítse a minisztert – konkrétan Lázár Jánost –, illetve helyette gyakorolja ilyen gigacégeknél a tulajdonosi jogokat. A pénzügyi szolgáltatásokért és postaügyekért felelős kormánybiztos ezt a területet július 6-tól a Simicska Lajos embereként emlegetett Németh Lászlónétól vette át. Csakhogy nyugdíjba vonuló elődje államtitkár volt, így ő törvényesen helyettesíthette a felette álló minisztert, Lázárt Jánost. Ennek módját részletesen szabályozták is a Miniszterelnökség szervezeti és működési szabályzatában.
Viszont, ahogy azt megírtuk, Lázár János alól valószínűleg tudatosan akarták kiszervezni ezt a területet, és ezért az új embert kormánybiztosként közvetlenül Orbán Viktor alá pakolták. De ezek szerint arra eddig nem gondoltak, hogy ez ellentétes lehet a miniszter helyettesítésére vonatkozó jogszabályokkal. „Egy törvényben a miniszterhez delegált hatáskört vagy jogszabállyal lehet máshoz telepíteni vagy saját maga ruházhatja át valamelyik beosztottjára – például egy államtitkárára. Az külön pikáns, hogy utóbbi esetben a helyettesítési szabályok alapján a döntési jogkört még vissza is veheti” – fogalmazott egy közjogban jártas forrásunk.
Ezért most fura jogi helyzet állt elő: a kormányhatározat alapján Bártfai-Mager már szerdától átvette a stafétát Némethnétől, ám az ellentmondások miatt, ha csütörtökön már bement dolgozni, és mondjuk hozott egy alapítói döntést az MFB menedzsmentjének lecseréléséről vagy utasította a Posta vezetését, az a jogi anomália miatt támadható. „Ha a kormányhatározat valóban jogszabállyal ellentétes, akkor az azt jelenti, hogy az Alkotmánybíróság megsemmisítheti. De meg ez sem kellene hozzá, hiszen ebben az esetben a határozat alapján hozott kormánybiztosi döntések automatikusan semmisek, így bármelyik bíróság elmeszelné a döntéseit” – fogalmazott forrásunk.
Orbán s.k. határozata nem írja felül a törvényt/kormányrendeletet
Forrásaink kapásból találtak egy alapvető jogszabályt, amivel szintén nem stimmel a kinevezés: a 2007. évi, állami vagyonról rendelkező törvény kimondja, hogy a tulajdonosi jogokat az MFB, a Magyar Posta vagy az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. esetében a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszter gyakorolja – vagyis Lázár János. Hacsak miniszteri rendelet eltérően nem rendelkezik – teszi hozzá a jogszabály.
Ilyet viszont elfelejtettek alkotni, vagyis jelenleg a vagyontörvény értelmében Lázár János hatásköre továbbra is mindaz, amivel Bártfai-Magert már július 6-tól megbízták, hiszen utóbbi nem helyettesíthet minisztert. Persze a vagyontörvényt lehet módosítani, kiszerelve belőle ezt a részt, csakhogy ez a parlamenti szünet miatt először ősszel lenne lehetséges.
Arról nem is beszélve, hogy a kormány tagjainak feladat- és hatáskörét a mostani Orbán-kormány megalakulásakor hozott 2014-es kormányrendelet rögzíti. Ebben felsorolják, mi minden tartozik a kormányon belül a Miniszterelnökséget vezető miniszterhez, vagyis Lázár Jánoshoz. A felsorolás 13. pontjában még ebben a pillanatban is ott virít, hogy ő felel a „postaügyért”. Mivel ezt sem módosították az új kormánybiztos kinevezésével egyidejűleg, jogász forrásaink szerint ez alapján továbbra is Lázár János a terület felelőse, nem pedig Orbán új embere.
Ki követet el ilyen durva bakit?
A legegyszerűbbnek tűnő magyarázat arra, hogyan állhatott elő ez a helyzet, amit egyik szakértőnk sommásan csak teljes jogi katyvaszként emlegetett: elfelejtették a kormányhatározat kihirdetésével egyidejűleg módosítani az ilyenkor szokásos módon a többi jogszabályt.
„Ha ez történt, úgy az, aki ezt csinálta, alkalmatlan a feladatára, ráadásul az illetőnek a Miniszterelnökségen belül kell lennie, mert Lázárék felelősek az ilyen változások jogi letisztázásért” – magyarázta egy jogász forrásunk. Egyben hozzátette: Lázár egyáltalán nem arról ismert, hogy eltűrne ilyen slendriánságot, neki át kell látnia, milyen komoly jogi kockázatokat hordozhat az új ember nem megfelelően kivitelezett pozícióba helyezése. Elvégre az őszi parlamenti ülésszakig, vagy legalábbis a kormányrendeletet módosítgatásáig az új kormánybiztos van is, meg nincs is, gyakorolja is a posta/MFB tulajdonosi jogait is, meg nem is. És a helyzetet még pikánsabbá teszi, hogy a most két részre szelt kormányban Varga Mihály mellett éppen Lázár kapna döntő szerepet több lap információi szerint is.
Más kérdés, hogy egy forrásunk megfogalmazása szerint az új kormánybiztos kinevezése biztosan nem tetszik a miniszternek, főleg, hogy a nyíltan barátjaként felvállalt Spéder Zoltán miatt fontos postaügy vagy a takarékszövetkezeti integráció került el így tőle. "Lázárral ráadásul feltörölték a padlót, hiszen a jogszabályok alapján formálisan neki kell a kormányzati tevékenység összehangolásáért felelős miniszterként javaslatot tenni a kormánybiztos személyére. Vagyis megmondhatták neki, hogy 'János, te most akkor javasold a kormánynak Andreát, aki átveszi tőled ezt a területet' " – értelmezte egy forrásunk a történeteket.
A teóriát egyébként, hogy valamit nagyon elkapkodtak, az is alátámasztja, hogy az MNB monetáris tanácsa gyakorlatilag igazi működésképtelen béna kacsa lett. Kormánybiztosi kinevezése miatt Bárfai-Mager Andreának ugyanis le kellett mondania itteni tisztségéről, viszont mivel ilyen gyorsan nem pótolták, a tagok száma a kritikus szint alá esett.