Újabb nyílt levelet írt a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete, ebben lerántják a leplet a kormány által összehívott köznevelési kerekasztal munkájáról és azt írják, ha valódi változást akarnak elérni, továbbra is sztrájkolni és demonstrálni kell.
Újabb nyílt levelet írtak céljaikról a miskolci Herman Ottó Gimnázium tanárai, amely a Borsod megyei online lapban, a Boon.hu-n jelent meg. Mint ismert, az iskola tantestülete januárban tette közzé első nyílt levelét a közoktatás állapotáról, miután a Klik nem reagált arra, hogy közölték velük a problémákat. A második nyílt levelüket még szintén januárban írták.
Az új, immáron harmadik levélben összefoglalják az eddig történteket, azt, hogy a nyílt leveleikkel felkavarták az állóvizet, de ennek ellenére az oktatás döntéshelyzetben lévő vezetői nem ültek le velük tárgyalni, hanem inkább elterelő kommunikációt folytattak. Ezért utcai demonstrációkat szerveztek, és bár a kormány létrehozta a közhangulat lecsillapítására a Köznevelési Kerekasztalt, továbbra sem álltak szóba a szakma képviselőivel, a kerekasztal "erősen lejt a kormányzat irányába".
Mint írják, az Emmi elhitette a társadalommal, hogy a kerekasztal fog megoldást találni a problémákra. A Herman Ottó Gimnáziumból vannak résztvevők a kerekasztalon és annak munkacsoportjaiban, de emellett a sztrájkokban és a tüntetésekben is aktív részt vállalnak. Mint írták, "meggyőződésünk, hogy társadalmi nyomás nélkül a kormányzat csak kisebb mértékű átalakításra vállalkozna, vagy egyáltalán nem foglalkozna a problémákkal", és bár a kerekasztal működését az állami média sikeres folyamatként mutatja be, ezt a résztvevők nem tudják megerősíteni, a kormány meghallgatja ugyan a problémákat, de védi a korábban általa kialakított szabályozást.
A tanárok a nyílt levélben kitérnek arra, hogy a Klikkel kapcsolatos egymásnak ellentmondó bejelentések jól mutatják a zűrzavart, nagyon lassan haladnak a tárgyalások a munkacsoportokban, mert csak egy-két-három hetente ülnek össze 2-3 órára, kevés napirendi pontot tárgyalnak és a kényes kérdéseket inkább csak tologatják.
Példaként több területet is említettek, amelyek a tanárok tiltakozásain ugyan rendre előkerülnek követelésként, de a Köznevelési Kerekasztalon szinte nem is tárgyalják őket:
- A tanárok kötelező tanítási óráinak számáról még egyáltalán nem tárgyaltak, erről a Pedagógusok Szakszervezetével sem akartak megállapodni, a kerekasztal munkacsoportjának véleményét nem is kérik ki.
- A diákok túlterhelésével kapcsolatban javasolják a heti óraszámok és a tananyag csökkentését, modernizálását, de egyelőre nincs érdemi előrelépés.
- A tankönyvpiacot szintén nem kívánják felszabadítani, hogy a szakmailag és tanulócsoportra szabottan legjobb tankönyveket választhassák a tanárok. Vannak ugyan jó tankönyvek, de nincs rajta mind a tankönyvlistán.
- Az Emmi ugyan azt állítja, hogy több pénzt fordít mostantól az oktatásra, és valóban soron kívül rendezte óriási tartozásait, de erről is kiderült, hogy a Klik év végén esedékes kereteit szabadították csak fel, nem pedig kiegészítő pénzalapot vittek be a rendszerbe. Ugyanakkor továbbra sincs pénz sportszerekre, taneszközökre, könyvtári könyvekre, folyóiratokra és több országos versenyre.
- Ráadásul az is kiderült, hogy a Köznevelési Kerekasztal döntései nem kötelezik a kormányt semmire.
A gimnázium tanárai ezért nem látják garantálva, hogy a jelenlegi tárgyalások révén megoldódnak majd az oktatás problémái, ezért azt írják, bár nekik is elegük van a "cirkuszból", mégis muszáj ébren tartani a lángot, ha valóban fontos az oktatás és az ifjúság jelene és jövője.
"Így aztán nem marad más, mint sztrájkolunk és demonstrálunk, ha kell, és arra kérjük mindazokat, akik bíznak bennünk, hogy ne adják fel, tartsanak velünk: teremtsünk együtt kedvezőbb feltételeket gyermekeink számára!" – írják.